Steigeren...help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grandora

Steigeren...help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:18

Mijn merrie wordt deze maand vier. Eind zomer vorig jaar is zei zadelmak gemaakt en dit verliep allemaal heel soepeltjes. Daarna is ze tot april weer het land opgegaan. Dus ongeveer twee maanden geleden zijn we weer begonnen met rijden en ze pakt alles heel goed op. Tot gister...ze kon alleen nog maar stijgeren! Dan ging ze weer twee pasjes en meteen weer de lucht in. In principe kan het niets lichamelijks zijn, aangezien ze vorige week helemaal gekeurd is door de dierenarts. Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Ik wil er vanavond weer op, kijken wat ze doet...dus alle hulp is welkom!

janouk

Re: Steigeren...help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:28

Kijk of je zadel nog past! Een paard kan een hoop veranderen in de groei.
En misschien heeft ze last van haar rug of zo, ze kan vastgelegen hebben of een rare beweging gemaakt hebben in de wei.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:33

Het is moeilijk beoordelen uiteraard vanachter de pjoeter, maar hier zijn wat dingen die je na zou kunnen lopen.

Ligt het zadel goed/past het goed/ klappert het niet/knelt het niet? Is het hoofdstel goed afgesteld? Neemt ze het bit goed aan of zou ze misschien een tand of kies probleem kunnen hebben? Ben je meteen gaan rijden of doe je bv. ook aan grondwerk om de verhouding leider en volger te bevestigen? Het zou kunnen zijn dat je te snel gaat voor haar en dat ze daarom in verzet komt? Is er iets waar ze van geschrokken zou kunnen zijn? Doet ze dit ook aan de longe? Je geeft aan dat ze helemaal gekeurd is: klinisch of rontgenologisch en heeft ie de rug ook gekeurd? Je zou ook nog eventueel een osteopaat/fysio kunnen raadplegen. Neem ook je eigen houding onder de loep: hang je niet teveel aan de teugels ed? (Is geen aanval hoor, maar meer even iets wat me te binnen schiet omdat ze daar ook wel eens om willen steigeren om op die manier de druk in de mond te ontlopen)

Afijn, een hoop check dingetje die ik zelf ook gebruik als er iets is, en meestal komt er dan wel iets uit waar je mee aan de slag kan. Succes!!

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:57

Vorige week is het zadel nog nagekeken, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb in de afgelopen weken ook mijn beide instructeurs naar het hoofdstel en bitje laten kijken, en dat paste prima. Bij de keuring is idd alles gecheckt, ook de rug, en alles zag er goed uit.

Dit gedrag vertoont ze trouwens wel aan de longe nu je het zegt, maar nog nooit toen ik erop zat. Ze liep eigenlijk heel erg fijn! Kan misschien zijn dat alles toch te snel gaat voor haar, en dat ze zo onder het werk probeert uit te komen. Ik heb vorige week contact gehad met mijn osteopate, en we hebben een afspraak gepland voor einde van de maand, wanneer ik haar goed 2 maanden aan het rijden ben.

Naar mijn idee is alles wel in orde, daarom zoek ik het ook bij het rijtechnische gedeelte. Wat doe ik als ze straks weer zo begint, hoe rij ik haar hier doorheen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:09

als je alle lichamelijke klachten kan uitsluiten, dan zal het een communicatie stoornis tussen jullie zijn.
Is ze aan de hand wel gehoorzaam? Puberen? Met grondwerk kan je de dominantie verhoudingen heel goed trainen.
Ga in ieder geval rijden met je instructeur erbij zodat hij/zij kan zorgen vanuit het midden met een lange zweep dat je paard in ieder geval voorwaarts blijft, zodat ze niet omhoog kan komen.
succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:20

Grandora schreef:
Vorige week is het zadel nog nagekeken, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb in de afgelopen weken ook mijn beide instructeurs naar het hoofdstel en bitje laten kijken, en dat paste prima. Bij de keuring is idd alles gecheckt, ook de rug, en alles zag er goed uit.

Dit gedrag vertoont ze trouwens wel aan de longe nu je het zegt, maar nog nooit toen ik erop zat. Ze liep eigenlijk heel erg fijn! Kan misschien zijn dat alles toch te snel gaat voor haar, en dat ze zo onder het werk probeert uit te komen. Ik heb vorige week contact gehad met mijn osteopate, en we hebben een afspraak gepland voor einde van de maand, wanneer ik haar goed 2 maanden aan het rijden ben.

Naar mijn idee is alles wel in orde, daarom zoek ik het ook bij het rijtechnische gedeelte. Wat doe ik als ze straks weer zo begint, hoe rij ik haar hier doorheen?

Dat dikgedrukte kán bijna niet. Dat doen jonge paarden niet. Ze zijn volgzaam, mits ze correct behandeld worden en geen pijn hebben.

Haar er doorheen rijden, moet je onder begeleiding doen natuurlijk.
Wanneer ze goed voorwaarts is, kán ze niet stijgeren, dus dat is dé manier. Een paard is een vluchtdier en vooruit is de beste manier om hun een "veilig" gevoel te geven.
Verder niet veel in/aan de mond zitten.

Wanneer het rijtechnisch is, zal de ruiter in de meeste gevallen een handrem gebruiken en benen geven, waardoor het paard alleen nog maar omhoog kán.

-Ze kan ook last hebben van haar gebit!
-De osteopaat kan je ook eerder laten komen, want misschien heeft ze vast gelegen ofzo en daarom toch last van haar lijf.
- spierpijn is ook nog een optie? Dat moet je zien te voorkomen.

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 09:30

Ik dacht zelf ook al eens aan spierpijn...Voorwaarts rijden lijkt mij ook de enige oplossing, maar dat lukte me gewoonweg niet. Het kan best zijn dat ik onbewust tegenstrijdige signalen geef met mijn hulpen, zoals jij zegt handrem gebruiken en benen geven. Daar zal ik vanavond extra op letten.

Als ze nu zo tegenstrijdig blijft doen, lijkt het me idd het beste om de osteopaat eerder te laten komen en haar tanden te laten checken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:09

Heb je wel eens loswerken of grondwerk gedaan? Het is even een andere manier van benaderen, maar bij mijn superdominante merrie werkt het als een trein. Ik volg methode Emil Voest en daarna ga ik lessen volgen (volgend jaar ofzo, eerst blessure uitzitten) van Branderup. Op die manier kan je ook een hoop problemen oplossen, stijfheid tegenkomen en oplossen etc.

En probeer je osteopaat indien mogelijk idd sneller te laten komen, des te sneller weet je of er iets of niets is.

Het erdoor rijden ben ik zelf eigenlijk niet echt een voorstander van, ik heb de ervaring dat er meestal toch ergens iets mist in de communicatie tussen mens en dier en dat daar eerst aan gewerkt kan worden.

Voorwaarts rijden is uiteraard altijd goed, maar kijk ook eens wannéér ze aan de longe steigert, is het bij druk, bij een snellere of langzamere gang, etc. Je ziet vaak net iets meer aan de longe wanneer gedrag ontstaat.

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 12:41

Ik heb zelf weinig ervaring met grondwerk, maar het kan nooit kwaad om me daar ook eens verder in te verdiepen natuurlijk. Ik wacht vandaag nog af, is ze weer zo tegendraads lijkt het me toch het beste om zo snel mogelijk een afspraak met de osteopaat te maken. Ik ben dit gedrag namelijk totaal niet van haar gewend!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:53

wat zegt je instructrice ervan?
Want als het een rijtechnische fout is, zou ik zo snel mogelijk zorgen, het paard een gevoel te geven dat rijden leuk is, dus m'n instructise laten rijden. Wanneer je te lang wacht zal het paard de laatste ervaringen goed opslaan en later idd niet meer willen werken.

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:04

Nou, het probleem is dat ze dit gisteren voor het eerst deed. Ik rij haar op donderdag en zaterdag in de les, en zoals ik al zei gaat dat echt verassend goed. Op dinsdag rij ik haar thuis, natuurlijk onder toeziend oog van mijn vader. Dus dit probleem heeft zich nog niet bij mijn instructeur voorgedaan. Ik wil haar vandaag nog een keertje zelf rijden en kijken wat ze doet, voordat ik gelijk iemand anders erop zet. Maar het is idd een idee om ook eens mijn instructeur op haar te laten rijden, eens kijken wat hij voelt en denkt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:19

vraag of je vader met de longeerzweep erbij in de bak wil gaan staan, zodat hij het paard naar voren kan drijven, wanneer hij van plan is om omhoog te komen. En zorg dat je je handen en armen ontspannen houdt en ruimte geeft aan de voorkant, zodat de handrem er nooit op kán staan! Anders maak je het probleem alleen maar groter
Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:21

heeft ze niet ergens overheen gerold (bijv) waardoor ze nu een pijnlijke wervel heeft?

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 15:00

Ik heb haar rug nog nagevoeld gister, maar ze reageerd niet gevoelig of pijnlijk zover ik kan zeggen. Bedankt voor de tips en vanavond maar eens afwachten!

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 09:26

Gisteren heeft ze geen stap verkeerd gezet, dus maar eens afwachten de komende dagen. De afspraak met de osteopaat staat sowieso gepland voor over 3 weken. In ieder geval bedankt voor de tips.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:26

Heb je anders gereden?
fijn dat het goed ging OK dan!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:14

Grandora schreef:
Gisteren heeft ze geen stap verkeerd gezet, dus maar eens afwachten de komende dagen. De afspraak met de osteopaat staat sowieso gepland voor over 3 weken. In ieder geval bedankt voor de tips.

Super! Hopelijk blijft het de komende dagen zo, en is het iets heel kleins geweest wat zichzelf nu heeft opgelost.

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 11:50

Nou, ik heb haar niet bewust anders gereden. Hopelijk was het idd een klein ding, ik denk zelf ook aan spierpijn, hier dus de volgende keer beter op letten!