Moet er weer op..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Moet er weer op..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 21:21

Ik heb een verwaarloosde pony 3 maanden geleden gekocht die nu helemaal is opgeknapt. Alleen heb ik er wel gewoon op kunne rijden maar nadat ze was geschrokken van een auto en steigerde en achterover viel heb ik haar niet meer gereden.
Ik dacht vandaag en nu ga ik erop en had haar helemaal moe gelongeerd(dacht ik). En toen ik er net op zat en been gaf draaide ze om en legde haar oren in der nek waarop ik snel reageerde en eraf sprong omdat ik mijn rug niet wil wagen om nog een keer een rodeo mee te maken(3 jaar geleden gebroken).Toen had ik haar even los gegooid en vrij laten springen en een energie dat ze nog had..
Ik ben dus eigenlijk bang dat ze weer een rodeo ervan maakt omdat ze nu echt hartstikke veel pit heeft. Wat kan ik het beste doen? ik heb net zo snel iemand in de buurt om haar door te rijden..

betiine

Re: Moet er weer op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:32

Heb je haar al laten nakijken door een osteopaat/fysio?
Het klink erg als pijn, en het is heel goed mogelijk dat er bij zo'n val wat wervels verkeerd gaan staan.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:38

Hier niet alleen mee verder gaan!
Ik zou als ik jou was eerst zeker willen weten dat zij lichamelijk gezond is. Als dat het geval is zou ik hulp gaan zoeken om haar weer opnieuw in te gaan rijden. Niets te nadele van jou, maar jij hebt op dit moment niet het zelfvertrouwen en de rust die nodig is om een dergelijk paardje op te leiden en te begeleiden. Laat je niet verleiden om het toch zelf maar te proberen omdat er geen hulp in de buurt is, dat loopt uit op een vervelende ervaring voor jou en voor het paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:40

Uit je hele verhaal maak ik op dat je er niet goed aan hebt gedaan om dit paard te kopen. Verwaarloosd, maar wel blijven rijden,toen je er weer een keer op wilde gaan zitten heb je hem maar even flink moe laten worden, dat ging dus ook niet, dan maar even lekker over een hindernis gejaagd!
Dit paard heeft denk ik iemand nodig die meer verstand heeft van verwaarloosde paarden!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 06:40

@ Aerdenhout1: ze was al opgeknapt toen ik ermee begon te rijden als je topic van mij had gevolgd op HAW kon je zien dat ik er een leuke vooruitgang mee maakte. En ik heb het toen druk gehad met men examens en toen is ze gewoon een beetje gelongeerd en wilde ik gisteren proberen om er weer op te klimmen dus heb ik haar aan de longe gedaan en een beetje laten uitravotten want zoveel conditie heeft ze niet en toen zijn er dus mensen bij komen staan om te kijken hoe het ging en ben ik opgestapt maar zodra ik been gaf vertrouwde ik het niet en ben er toen afgesprongen en heb haar even losgegooid en hindernisje opgezet waar je vrijwel niks voor hoeft te doen omdat ze het gewoon leuk vind en daaruit bleek dat ze toch nog heel veel energie overhad.
Ik weet niet wat jij onder verwaarlozing verstaan maar Roos was erg ondervoed en qua verzorging zag ze er niet al te best uit. Ze is altijd gereden door een meisje van 12 maar sinds dat ze bij ons staat is ze wat tempramentvoller omdat ze niet meer alleen staat en dag in dag uit over een lekkere wei van 1,1 hectare beschikt.

De pony is na de val ook gelijk nagekeken en haar benen ook(omdat ze er ook opnieuw onderuit gleed) en daar is verder niks mis mee.

Verder ken ik deze pony al 1,5 jaar omdat de vorige eigenaar een vriendin van mij is(geen discussie daarover want die heb ik al meerdere gevolgt)en had ik er zelf al wel eens opgereden toen ze in een betere conditie was en de band met mij en de pony is gewoon steeds sterker aan het worden.
Met hulp van vrienden en mijn instructeurs zal het hopelijk allemaal gaan lukken, hopelijk krijg ik mijn hoefsmid zo ver om haar even te berijden aangezien die erg goed is met de wat bokkerige paarden.

Ik hoop dat we er in ieder geval samen wel komen want eerst wilde ik deze pony opknappen en verkopen en toch een maatje groter kopen maar dat kan ik nu echt niet meer nu je ziet hoe erg ze bij mij is opgeknapt..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:27

Joh, misschien moet je kluisters omdoen voordat je erop stapt! Sarcastisch bedoelt natuurlijk, maar iemand heeft dat wel eens serieus tegen mij gezegd.

Hoe wil je op een paard gaan rijden dat alle energie kwijt is? Paard dus eerst helemaal kapot longeren en dan erop gaan zitten - zodat je paard neervalt. Dan kun je dus straks alleen op dat paard rijden als 't doodmoe is. Lijkt me vrij lastig, kan er nooit iemand een wedstrijd mee rijden.

Ruiters die op bokkende paarden goed kunnen uitzitten zijn er echt genoeg. Maar met 'bokken afleren' werkt het in mijn ogen toch niet. Waarom wil je er perse zo snel weer op? Vraag jezelf eens af of je het geduld wel hebt voor zo'n pony.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:35

Beetje lastig te beoordelen vanachter het scherm, maar als alle medische dingen zijn uitgesloten ( ook door een fysio/osteopaat? ), dan kan het wellicht zijn dat ze dit natuurlijk heeft uitgevonden om je eraf te krijgen/houden.
Je bent een keer gevallen en er toen niet meer opgestapt. Nu ben je er meteen weer afgegaan bij de eerste verdachte beweging. Dit paard heeft geleerd wat hij moet doen om je er af te houden.
Als je zelf bang bent ( en dat is logisch als je al een keer flink verongelukt bent), kan je misschien beter aan een handige ruiter met een beetje lef vragen om er eerst weer eens op te klimmen. Die de bokken e.d. wel uit kan zitten. Maar ik zou als ik jou was eerst nog eens een osteopaat ofzo ernaar laten kijken. In de tijd tussen het ongeluk en nu kan er best wat vast zijn gaan zitten, als gevolg van spierpijn ofzo.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:38

Je schrijft dat je pony ondervoed was, heb je nu nog hetzelfde zadel erop liggen als toen je begon met rijden op haar? Doordat ze voller is geworden en meer bespiering heeft gekregen kan het zijn dat het zadel niet meer goed past. Dat zou je even kunnen laten nakijken door een ervaren persoon (zadelmaker bijvoorbeeld).

Iemand erop zetten die 'goed is met bokkende paarden' kan op zich wel, maar het lijkt mij belangrijker om te weten waaróm ze bokt en/of steigert...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:43

Door een professional laten doen, anders wordt het van kwaad tot erger

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:45

het in ieder geval niet alleen doen. Vooral veel longeren etc voor het rijden ook speciaal en niet zomaar wat rondjes laten lopen. Verder kan het ook gewoon de pony zijn, omdat je het er telkens bij laat en juist dan moet je doorzetten.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 15:06

Ik maak er natuurlijk niet bek af maar dat ze de overtollige energie kwijt is. Ik ben van haar nog niet afgevallen maar het bokken heeft ze nooit gedaan in iedergeval niet gewoon zomaar vanuit haar eigen. longeren doen we in ieder geval veel en voor de afwisseling een sprongetje enzo.
Ze is inderdaad goed nagekeken na de val en er hebben mensen voor gekeken voor het zadel(dat werd pas gekocht toen ze niet meer ondervoed was omdat ik er toen nog niet op reed.)

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:26

Je bent gewoon zelf een beetje bang en dat merkt je pony maar al te goed de pony zet een stap verkeerd en jij staat er al naast HEEL FOUT.. bij elke keer dat jij nu opstapt gaat dat paard denken ow even een stap verkeerd zetten en ik hoef niet aan het werk.. laat iemand met veel ervaring je helpen of laat voor een tijdje iemand anders erop rijden.. maar ga zelf hier niet verder mee want je maakt het alleen maar erger en je raakt steeds meer je vertrouwen kwijt in de pony..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:28

Je bent zelf bang en dat werkt niet
Op zo'n moment moet je het lef hebben je paard naar voren te rijden.
Nu weet hij dat je afstapt en heeft hij gewonnen.

Breng hem aub naar een prof...anders wordt het alleen maar erger

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:43

Ik heb even je andere topic's opgezocht. Hij ziet er beter uit, maar dat is dan ook alles! Persoonlijk vind ik het niet normaal dat je op een zo'n verwaarloosd dier gaat rijden! Ik heb zelf al div. zwaar verwaarloosde paarden binnengekregen ( en niet van vriendinnen zoals jij dit soort mensen noemt ) maar bij mij krijgen ze minimaal een 1/2 tot 1 jaar rust en als ze dan al weer onder het zadel komen dan met een normaal hoofdstel en niet met zo'n belachelijke hoge mexicaanse neusriem die jij het dier omdoet. Je denkt goed bezig te zijn, maar ik denk dat je nog heel veel moet leren van hoe een paard in elkaar zit!
Zet dit arme dier een paar maanden lekker op het land en laat hem eens alle ellende die hij heeft meegemaakt vergeten! Daar doe je dit dier een hoop plezier mee!

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:52

Ik vind dat iedereen makkelijk praten heeft, terwijl ze het dier en ruiter niet eens gezien hebben.
Soms staat het op schrift heel anders dan het in werkelijkheid is. Tuurlijk kan een paard die een tijdje niets gedaan heeft een vreugdebok maken, of vol energie zijn. Elk dier verwerkt die energie op een andere manier.
Dan zou ik ook eerst een paar dagen longeren en daarna er pas opstappen. Maar als je aangeeft dat zodra je iets voelde aankomen er af springt... Tja, dat is vragen om nog meer moeilijkheden, want een paard is natuurlijk niet gek!
En de meesten liever lui dan moe, dus zal hij het de volgende x weer proberen.
Als alles verder ok is, zou ik iid iemand vragen er eerst op te stappen en te kijken hoe hij reageert.
Desnoods de volgende dag als jij er als 1e opstapt weer, zodat hij je aanwijzingen kan geven.
Maar alles uiteraard bij een gezond paard, wat zijn verleden 'vergeten' is...

Succes!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:09

Dailonka schreef:
Ik vind dat iedereen makkelijk praten heeft, terwijl ze het dier en ruiter niet eens gezien hebben.
Soms staat het op schrift heel anders dan het in werkelijkheid is. Tuurlijk kan een paard die een tijdje niets gedaan heeft een vreugdebok maken, of vol energie zijn. Elk dier verwerkt die energie op een andere manier.
Dan zou ik ook eerst een paar dagen longeren en daarna er pas opstappen. Maar als je aangeeft dat zodra je iets voelde aankomen er af springt... Tja, dat is vragen om nog meer moeilijkheden, want een paard is natuurlijk niet gek!
En de meesten liever lui dan moe, dus zal hij het de volgende x weer proberen.
Als alles verder ok is, zou ik iid iemand vragen er eerst op te stappen en te kijken hoe hij reageert.
Desnoods de volgende dag als jij er als 1e opstapt weer, zodat hij je aanwijzingen kan geven.
Maar alles uiteraard bij een gezond paard, wat zijn verleden 'vergeten' is...

Succes!

Ahum, en vervolgens geef je deze persoon precies hetzelfde advies als alle anderen die voor zijn gegaan..
Terwijl je zelf deze combinatie ook niet heb zien rijden, juist het ligt mischien aan mij.. maar goed

paardelarij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:32

wat vervelend dat dit gebeurd is. paarden die verwaarloosd en vaak ook angstig.... hebben veel tijd nodig om vertrouwen te winnen en dat gaat vaak per dag op en af.
allereerst moet je ten alle tijden nakijken of het paard geen fysieke klachten heeft. is hij lichamelijk gezond kan je rustig aan proberen een trainingsschema te maken voor hem. belangrijk is dat je voorzichtig te werk gaat voor jou en het paard. dat wil zeggen: hou de trainingen kort, makkelijk en kies steeds het juiste moment om te stoppen, zodat het paard steeds een positieve ervaring heeft na het werk, en dat je stapje voor stapje verder komt met hem.
wat het rijden betreft: ben in het begin tevreden met als je even op hem kan gaan hangen, voorzichtig vanuit een voetje op zijn rug, staat hij stil, direct weer eraf gaan en een paar stapjes bij hem vandaan gaan. zo leer je hem dat rustig blijven een positief effect heeft en went hij aan jou op zijn rug. bouw dit in kleine stapjes op. een paar stapjes laten lopen, terwijl iemand anders hem vast heeft, stil zetten, doet hij dit, afstappen en weer bij hem weg gaan. op die manier kan je steeds een stapje verder gaan en leert je paard dat hij kan ontspannen en dat bokken niet nodig is. wat belangrijk is om altijd het goede moment te kiezen, dus niet te snel teveel willen, en pas naar de volgende stap gaan als het paard ontspannen is.
wel is het belangrijk dat je in een veilige omgeving kan werken (voor jou en het paard) en dat je goede begeleiding krijgt.
je kan dit soort dingen pas zelf doen, als je weet waar je mee bezig bent en als je ervaren genoeg bent. anders is het beter proffesionele hulp in te schakelen.
succes ermee!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:19

Als je je onzeker voelt, zou ik dit paard inderdaad door een prof laten bekijken. Daar is trouwens ook geen ENKELE schande aan; als ik jou was, zou ik mijn rug er ook niet aan wagen.

Verder ben ik het met de rest eens; op deze manier heeft het paard snel door dat het na een misstap, een bokje of een geintje niet meer aan het werk hoeft. Dat kan nooit je bedoeling zijn.

Sterkte!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 06:49

Het is inderdaad ook niet de bedoeling dat ze dan nooit meer aan het werk hoeft en ik heb nu waarschijnlijk iemand gevonden die haar eventjes wil doorrijden totdat ze weer door mij bereidbaar is.Zei is zelf M1/M2 dressuur met haar zelf ingereden pony en rijd ook verschillende paarden voor mensen als ze op vakantie zijn. Ook heeft ze verstand van zaken met het omgaan van dieren ook medisch gezien door de opleiding die ze heeft.

@aerdenhout1: Ik ben in de tijd dat ik haar heb veel wijzer geworden en als je misschien had kunnen lezen was dat mexicaanse hoofdstel maar voor even omdat het totaal niet vast zat omdat het niet paste en voelde ze dus niks van het hoofdstel. Het is er na zo'n 2 keer longeren vervangen voor een hoofdstel met hoge neusriem en een gewone gecombineerde nesuriem. Ook heeft ze nu een dubbelgebroken trensje zodat alles wat zachter is.
Ik heb echt niet het slechste met mijn pony voor maar ik weet niet of jij denkt dat je uitgeleerd bent? maar met paarden ben je nooit uitgeleerd Lachen

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:20

Ik begrijp eignelijk niet zo goed wat jij nou wil met je paardje.. Je zegt eigenlijk dat je heel bang bent en dat je niet weet hoe je moet handelen als hij heel druk wordt. Ik heb in je profiel gelezen dat je al vaker problemen met je paarden heb gehad. Zou je je nu zelf niet eens af gaan vragen waar nou werkelijk het probleem ligt. Bij jou of bij je paard..
En dan ben ik toch wel benieuwd wat jij onder verwaarloosd verstaat.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 09:43

@ coco25:Ik zeg niet dat ik niet weet hoe ik haar moet behandelen maar qua rijden heb ik een probleem. Mijn verleden moet je laten rusten omdat ik mijn eerste pony heb weggedaan omdat ik wilde springen en die heeft nu een goed huisje waar ik nog vaak langs ga, Dustin heb ik 2 jaar gehad voor het springen maar omdat het met mijn rug en springen niet goed meer ging heb ik hem verkocht en was ik overgegaan op dressuur met Jirano. Alleen dat paardje bleek heel anders te zijn dan wij hadden verwacht en wat dus voor mij niet goed was en hebben we hem terug gebracht naar de eigenaar. Daarna heb ik geen paarden meer gehad en kwam ik een half jaar daarna deze pony tegen die ik van die vriendin van mij mocht verzorgen/rijden enzo. Toen ik haar zag vond ik het niet bepaald normaal omdat ze super dun was, geen gras op der weitje had,nooit werd geborsteld,super verkouden was,en last van der hoeven had.
Toen ben ik naar de eigenaar gegaan en heb ik gezegd dat ik haar wilde kopen op afbetaling,toen ze van mij was hebben we gelijk dierenarts gebeld om te laten controleren en mijn hoefsmid is komen kijken en bleek hij hoefzweren te hebben en die zijn behandeld. Toen wilde mijn ouders een steentje bijdragen en werd ze eindelijk uit die 10cm hoog gepoepte container gehaald en niet meer tot haar knieen in de modder en kwam ze bij mijn stal staan waar ik al men paarden heb gehouden.
Daar is ze het land opgegaan en af en toe wat wandelen en een keer aan de longeerlijn. Toen ze opwas geknapt is ze aan de longeerlijn gegaan voor steeds zo'n 10 minuutjes en toen ze wat fitter was ben ik na die 10 minuutjes op haar gaan uitstappen en een keer een drafje geprobeerd. Daarna schrok ze dus van die auto en steigerde ze en sinds dien heb ik er niet meer opgezeten omdat toen ook men examens begonnen.
Ik weet dus duidelijk waar ik mee bezig ben en ze is daarna ook door een fysiotherapeut in opleiding(laatste jaar) gecontroleerd, door de dierenarts en door de hoefsmid.
Ik heb dus allemaal niet slecht voor met men pony maar er moet gewoon nog veel gebeuren en ook al duurt het 1 jaar voordat ik er weer op kan dan moet dat maar, het gaat niet alleen om het rijden bij mij Lachen
Sorry voor het lange verhaal maar hoop dat je nu weet dat ik het echt niet slecht voor heb met men pony.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:47

Niemand beweerd dat je het slecht voor hebt met je pony, feit blijft dat je er al meerder keren op hebt gezeten ook toen hij bij die zogenaamde vriendin stond! Dan longeer je hem, zoals je zelf zegt, goed moe en laat hem nog even springen. Het is onmogelijk dat een zo zwaar verwaarloosd paard in 3 maanden is opgeknapt! En aan de foto's uit je vorige topic te zien was hij er heel erg slecht aan toe. Het mexicaanse hoofdstel zat niet goed, maar je maakt er wel foto's van? Normaal gesproken doe je het dan meteen weer uit. Maar goed, nogmaals, laat dit arme dier gewoon een paar maanden met rust! Kan je dat niet opbrengen had je hem beter niet kunnen kopen!
Daarbij veranderd je verhaal steeds.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 14:11

Mijn verhaal veranderd niet steeds want ik heb er inderdaad opgezeten en mee gereden maar dat verwaarloosde paard is inderdaad heel erg goed opgeknapt, ik ga er nu heen en zal even wat foto's maken hoe ze er nu uitziet en dan zul je niet eens zeggen dat ze ooit verwaarloosd is. Dat mexicaanse hoofdstel was inderdaad niet goed en dat heb ik ook gelijk afgedaan toen ze het hier zeiden, en ik zit hier niet op bokt om de grond in geboort te worden maar om te leren.
Ik vraag om tips waar ik iets mee kan en ik heb met haar nog steeds het beste voor en goede hulp die ik ook graag krijg door tips van jullie omdat ik gewoon het beste voor haar wil.
Ik zal straks foto's plaatsen hoe ze nu is Lachen

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:36

Tip: doe net of het een 3 jarige is die nog beleerd moet worden. Dus helemaal opnieuw beginnen. Eerst longeren met alleen een hoofdstel. na een week het zadel er weer op leggen. (kijk even of je zadel niet beschadigd is na het achteroverslaan) Na 2 weken rustig hangen gaat dit goed laat je iemand met haar/hem lopen terwijl jij hangt. Als ie dat accepteerd rustig hangen been in de beugel en rustig zitten. (niet gaan lopen stilstaan) als ze rustig blijft ga je dit om de dag doen na 3x als ze dan nog rustig is ga je erop aan de longe en gewoon stappen. (zing een liedje ben je zelf ook ontspannen) als dit goed gaat doe je de draf en gaat dit goed de galop. pas van de longe afkoppelen als je helemaal zelf vertouwd bent.

Heb dit ook met mijn oude pony gedaan en die was echt verwaarloost en mishandeld. mocht je nog vragen hebben stuur dan een pm met je telefoonnummer dan geef ik je telefonisch nog wat tips

succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:49

Dustinlover je verteld toch echt verhaaltjes!! Je had hem net twee weken en toen kreeg hij de mexicaanse neusriem al in en een maand later had hij die nog steeds in! Peesbeschermers om en je liet hem toen ook al springen!De foto's liegen niet!
En JA hij ziet er nu inderdaad wel beter uit, maar als ik zijn ogen zie breekt mijn hart! Laat hem met rust S.V.P en geef hem de kans om weer paard te worden!! En ik kraak je niet af, je bedoeld het allemaal goed, maar ik denk dat je zelf niet eens beseft wat je dit dier aandoet!