Springen niet meer leuk vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

Springen niet meer leuk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:01

Kan het zijn dat 'm pony springen niet meer leuk vind?

Toen ik haar kreeg wat ze L springen en B dressuur, daarvoor was ze M springen en B dressuur + in de cross geklasseerd.
Ik rijd nu zo'n 1¼ jaar dressuur met haar, en ik spring 1 x in de week, dan spring ik gewoon lekker laag. 50/60 cm(?) hoger doe ik niet want ze gaat heel erg hard en dat is dan ook een x flink misgegaan. maar ze heeft nu tijdens het springen de oortjes niet meer naar voren, zou ze het niet meer leuk vinden? ze weigert ook niet ofzo.
Wie weet het?

xx

plutolover

Re: Springen niet meer leuk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:04

als ik bij mijn haffie lager gaat dan 40 cm heeft hij dat ook. Gewoon omdat hij die hoogte niet leuk vind, Je zegt dat als je hoger gaat dat ze dan sneller gaat. Mishcien omdat ze het juist zo leuk vind.
Als ik met mijn haffie 60 cm of hoger gaat gaat hij ook harder gewoon omdat hij het leuk vind.

Wel jammer dat het een keer fout is gegaan. Mischien met privespringlessen je zelfvertrouwen omhoog halen? of is het echt ernstig fout gegaan?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:06

plutolover schreef:
als ik bij mijn haffie lager gaat dan 40 cm heeft hij dat ook. Gewoon omdat hij die hoogte niet leuk vind, Je zegt dat als je hoger gaat dat ze dan sneller gaat. Mishcien omdat ze het juist zo leuk vind.
Als ik met mijn haffie 60 cm of hoger gaat gaat hij ook harder gewoon omdat hij het leuk vind.

Wel jammer dat het een keer fout is gegaan. Mischien met privespringlessen je zelfvertrouwen omhoog halen? of is het echt ernstig fout gegaan?

Behoorlijk ernstig ja Clown
Alle tanden door de lip+zwaargekneusde kaak+hersenschuddig
En de pony was kreupel.
Ze was veel te hard op de hindernis aangegaan, toen kwam ze niet uit en vlogen we samen over de kop...

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:10

Misschien dat je haar eens vrij wat hoger kan laten springen. Je moet wel zelf inschatten of dat goed gaat, hoor, niet dat ze weer kreupel wordt. Of veel afwisseling in het soort sprong maakt het waarschijnlijk ook een stuk leuker.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:40

ik spring ook wel eens een cross hindernis Clown

JohnnyFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:28

misschien merkt je pony ook dat je wat twijfelt (denk dat je na zo'n ongeluk wel wat voorzichtiger bent geworden...) en waarschijnlijk vind je pony de hoogte wat saai worden. maar gewoon rustig aan blijven doen en probeer idd de hindernissen een beetje spannender te maken voor je pony, dan is er weer een uitdaging en hoef je niet perse de hindernis de lucht in te doen.

succes!!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:47

het 'leuk' vinden van springen is een verkeerde ingang. 99% van de springende paarden vind het neit leuk/// want 99% van de paarden gaat niet vrijwillig over een hindernis op en neer springen als die toevallig in de wei staat. Voor de rest zou ik me er niet te druk om maken. het kan ook zijn dat je haa rmet het springen gewoon 'dood' rijdt en ze het dus veel te saai vind.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:54

Denk er wel om dat het belangrijk is dat je het afwisselend en uitdagend houdt voor je pony. Je pony heeft al best het één en ander op springgebied gedaan. Als ik het goed begrijp heb je standaard elke week een keer springles en iedere keer op dezelfde hoogtes. Voor jouw waarschijnlijk elke keer een uitdaging, maar wat minder voor je pony denk ik.

Even een vergelijking: Als je eenmaal meedraait op niveau in bv groep 8, maar elke keer weer de lessen van groep 5 moet volgen dan is de uitdaging ervan weg. Je weet eigenlijk het merendeel alwel en echt vernieuwend uitdagend is het niet om opnieuw dingen te blijven doen die je al kent.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Miscchien kun je eens vragen of iemand anders die zelf wat ervarener is met je pony af en toe wil springen, óf kies voor vrijspringen óf wissel tijdens je springlessen wat af met moeilijkere lijntjes. Probeer eens 6 galoppassen (of juist 4) tussen een dubbelsprong ipv de standaard 5 ofzo..

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:58

Misschien springt jouw pony niet meer zo graag als vroeger omdat er al eens een ongeluk gebeurt is, en is de pony zijn vertrouwen verloren in het springen en heeft er geen plezier meer aan..van schrik. ik zou het rustig weer opbouwen, laag beginnen, eens laten vrijspringen, zolang jullie er maar plezier aanhebben. grt.

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:02

vergeten te zeggen..en afwisselend rijden, bv. de ene keer veel balkjes draven, en eens 3 lage hindernissen achter elkaar in een cirkel opstellen, zolang het niet saai word, het mag gerust eens een uitdaging zijn. veel succes met het springen! grt x