Scherpe Cowboysporen ? Yes Or No ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky15

Scherpe Cowboysporen ? Yes Or No ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:36

Hey

Ik zie nogal is mensen rijden met van die rolletjes sporen .. daar bedoel ik mee met van die Scherpe karteltjes.

Ik heb het nu over de superscherpe vorm van sporen !!

Vinden jullie dat je die nog mag gebruiken ?
Of vinden jullie het een vorm van pijnigen en dwingen ?

Ik weet het niet Tong uitsteken de politie gebruikt ze ook.

_Barbara_

Re: Scherpe Cowboysporen ? Yes Or No ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:05

NO! alleen als het heel nodig is, maar ik dnek dat je dat ook anders op kan lossen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:06

No offence, ik heb nog nooit iemand zien rijden met scherpe karteltjes, ik rij met gewone wielsporen en als je ze goed afrolt (dus niet porren) zijn ze voor het paard fijner dan knopsporen.

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:10

Jus_dOrange schreef:
als je ze goed afrolt (dus niet porren) zijn ze voor het paard fijner dan knopsporen.

Mee eens Ja

Maar volgens mij zijn er wijnig mensen die ze goed kunnen gebruiken... Ikzelf rij nooit met sporen!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:18

Ik weet het niet.

Ik vind die scherpe er maar pijnlijk uitzien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:38

Wielsporen zijn zowiezo vriendelijker dan knopsporen en echt scherpe karteltjes heb ik bij westernsporen nog nooit gezien, en ik dacht dat ik aardig wat gezien had zo onderhand. De wielen aan westernsporen zijn doorgaans groot en grof, oftewel een grote drukverdeling, oftewel 'vriendelijk'.

Die kleine smerige karteltjes aan dressuur-wielsporen, dát is pas scherp.

Maar voor sporen geldt hetzelfde als voor bitten; het is zo scherp als de gebruiker.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:56

Ik geen ff als voorbeeld cowboysporen

maar bij dressuur/springen zie je ze ook (nog )scherp(er)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:59

Ook dressuur/springen kent vriendelijke wielsporen. Je moet kijken naar hoe de druk verdeeld wordt. Een bot spoor of een spoor met grove tanden is vriendelijker dan eentje met kleine scherpe tandjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:29

Een wielspoor is sowieso vriendelijker dan een knopspoortje. Dat het er niet vriendelijker uitziet, is wat anders. Maar van mij mag een ervaren ruiter ze gebruiken hoor Tong uitsteken
Het is maar net hoe je er mee rijdt. En die grote grove cowboysporen zien er heel pijnlijk uit, maar het is de zachtst mogelijke spoor. Ze zijn niet bepaald scherp.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:46

Jus_dOrange schreef:
No offence, ik heb nog nooit iemand zien rijden met scherpe karteltjes, ik rij met gewone wielsporen en als je ze goed afrolt (dus niet porren) zijn ze voor het paard fijner dan knopsporen.

Mee eens, maar scherpe wielsporen vind ik niks, zelfde verhaal al stompe sporen van 5 cm. Dat vind ik gewoon te ver gaan, dan rijd je dus met sporen omdat je paard niet voorwaarts is, en niet op de hulpen in de verfijning in zijgangen e.d. En dan vind ik persoonlijk zowiezo al dat je niet met sporen moet rijden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:51

Ik heb zelf nog nooit iemand gezien met scherpe wieltjes. Zelf rijd ik met grove wielsporen. Ben het dus eens met de meesten hierboven.

Edit: kleine aanpassing.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:58

nee. ik vind zowiezo dat een paard het ook zonder sporen moet kunnen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:59

avonturein schreef:
nee. ik vind zowiezo dat een paard het ook zonder sporen moet kunnen

Het idee achter de sporen is toch echt verfijning (paard moet reageren op zo klein mogelijke hulp), dat vind ik toch echt geen verkeerde ontwikkeling hoor. Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:07

sorry hoor maar met mijn been kan ik mijn paarden ook spaanse pas laten doen inzetten tot pirouette apuyeren SB travers etc. en met natuurlijk vanaf bepaaald niveua is het verplicht maar doe dan gewoon een knop spoortje en niet zo'n enorm ding met wielen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:17

Zo'n enorm ding met wielen is toch echt vriendelijker dan een gewoon knopspoortje. Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:54

Citaat:
dat vind ik toch echt geen verkeerde ontwikkeling hoor.

De meest verkeerde ontwikkeling is dat men op wedstijden(western/dressuur diverse diciplines) verplicht is de sporen te dragen .

sommige paarden/ruiters hebben hun sporen niet nodig maar waarom dan wel die verplichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:09

Onzin Cowgirl. Op westernwedstrijden is het absoluut NIET verplicht om sporen te dragen, in geen enkele klasse.
Sporen zijn optionele uitrusting. Oftewel het mag, maar hoeft niet.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:53

Ik vind het gewoon prikken ipv met sporen rijden. Dat de politie het gebruikt vind ik op zich wel logisch, want op sommige momenten snap ik best dat het paard ergens bang voor is ofzo, en dan is het makkelijk als hij toch luistert....

Maar over het algemeen sporen met draaiende prikkers... NO WAY!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:19

Ik lees net in een ander topic dat sporen wel verplicht zijn in België bij 4jarigen in dressuur en dacht dat het in nederland ook zo was in de hoge niveaus?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:22

dressuur: Vanaf L2 is het verplicht sporen te dragen, maar dit mogen ook knopjes zijn hoor en vanaf de M1 mag je geen zweep meer bij je hebben tijdens de proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:04

DeniseES schreef:
Ik vind het gewoon prikken ipv met sporen rijden. Dat de politie het gebruikt vind ik op zich wel logisch, want op sommige momenten snap ik best dat het paard ergens bang voor is ofzo, en dan is het makkelijk als hij toch luistert....

En laten politiepaarden nou bom-proof zijn... die paarden krijgen werkelijk álles voor de kiezen, gillende mensen, vuur, rook, lawaai, noem het allemaal maar op. Overigens krijg je een bang paard heus niet ergens langs met sporen, dat maakt ze alleen maar banger. Die redenering gaat dus niet op.
Sporen kunnen heel nuttig zijn ter verfijning van je hulp. Dat is geen prikken. Natuurlijk zijn er mensen die ze verkeerd gebruiken, maar dat maakt van iedereen die met sporen rijdt nog geen prikker.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:23

DeniseES schreef:

Dat vind ik echt de domste smoes die ik ooit gehoord heb Clown Met sporen krijg je een bang paard echt niet langs iets mét sporen hoor. Dus daar klopt geen niks van.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:06

Dat sommige mensen met van die pizzamessen rijden snap ik ook echt niet. Dat zij echte supergemene sporen en daar kan je ook gewoon mee drijven tot je paard gaat bloeden. Met knopsporen of met van die wielsporen met botte puntjes gaat dat niet. Ik snap ook niet dat die pizzames sporen te koop zijn, want dat is gewoon mishandeling. Die dingen kán je volgensmij niet eens goed gebruiken. Je gaat toch ook niet met mes rijden ipv met zweep.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:12

Nee knopsporen veroorzaken de meest smerige kneuzingen die op het eerste gezicht niet gezien worden. Dát is vriendelijk zullen we zeggen

Wat versta jij in hemelsnaam onder pizzamessen dan? En zou je het niet als positief moeten zien dat als je je spoor te ruw gebruikt er bloed komt? Dat wil je als ruiter immers niet op je geweten hebben Verward

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:16

Maaik schreef:
DeniseES schreef:

Dat vind ik echt de domste smoes die ik ooit gehoord heb Clown Met sporen krijg je een bang paard echt niet langs iets mét sporen hoor. Dus daar klopt geen niks van.

Die paarden die zijn echt heel wat gewent, die zijn dus ook niet echt 'bang', maar hebben gwoon ff nodig dat ze erlangs gaan, en die mensen worden erin getraind ze GOED te gebruiken, niet om t paard naar voren te schoppen (sorry als dat zo overkwam). Maar ik denk toch dat je, als het niet nodig is, de meest vriendelijke sporen moet gebruiken als t is.