Iduna freestylen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_S_L

Iduna freestylen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 18:38

Doei! Hoi,

vandaag was marieke (Marieke_s) bij mij met haar camera (Thanks) dus ik dacht laten we eens lekker gaan freestylen. Ik vind het zelf wel goed gaan alleen kwam ze niet naar mij toe. Het was moeilijk om een selectie te maken van de foto's (meer als 100 Clown) maar hier komen ze dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ehem.. Bloos

Afbeelding

Afbeelding
en weer lekker in het land Knipoog

Nu je er toch bent laat je een berichtje achter? Cool

Amber_VZ

Re: Iduna freestylen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:00

Hee Lisa!

Iduna ziet er goed uit!
En ik denk dat het met het freestylen allmeaal wel goed komt!
Veel succes nog..

X Amber

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:08

Heey lies!
Iduna loopt wel lekker, gewoon nog even aan werken.. komt allemaal goed. zie je morgen wel op stal!xx

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:23

op blote voeten Nagelbijten / Gniffelen maar ziet er wel redelijk goed uit. Succes ermee

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:26

pubelia schreef:
op blote voeten Nagelbijten / Gniffelen maar ziet er wel redelijk goed uit. Succes ermee

ja het was zo warm. toen ze naar me toe kwam heb ik wel gewoon schoenen aan gedaan hoor Knipoog ik wil geen blauwe tenen. Clown

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:26

Tanks Sharay en Amber Knipoog

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:18

Idd. zonder schoenen, niet echt slim, maar dat is jouw keuze.

Verder als je in een kleinere bak werkt is het makkerlijker freestylen, en zal ze dus beter op jouw gaan letten, en dus uiteindelijk ook sneller naar je toekomen.
Ik vind zelf werken in een bakje van 15 x 15 ideaal, vooral in het begin bij jonge of nieuwe paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:19

Wat doe je precies, als ik vragen mag? Lachen

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 19:13

Carolaa schreef:
Idd. zonder schoenen, niet echt slim, maar dat is jouw keuze.

Verder als je in een kleinere bak werkt is het makkerlijker freestylen, en zal ze dus beter op jouw gaan letten, en dus uiteindelijk ook sneller naar je toekomen.
Ik vind zelf werken in een bakje van 15 x 15 ideaal, vooral in het begin bij jonge of nieuwe paarden.

ja dat vind ik ook maar dat hebben wij helaas niet op stal!

Wildwings: ik ben aan het freestylen Knipoog voor meer info PB me maar even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:18

Ja dat had ik begrepen Clown Maar wat houdt dat precies in en wat doe je nu dan?

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:05

heb je even een PB gestuurt Knipoog

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:04

is het anders geen idee om van dat rood/wit lint te kopen en een aantal van die afzetpaaltjes die je in de grond kunt steken? die kun je als je klaar bent gewoon weer opruimen. Ken meerdere mensen die het op die manier doen.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:53

ja iid maar het gaat toch zo aardig goed! ik denk dat het gewoon een kwestie (weet niet hoe je het schrijft) van oefenen is Knipoog
en waarschijnlijk let ze dan helemaal niet meer op mij!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:01

Naar mijn idee zijn er meerdere manieren van freestylen, dus ben wel benieuwd wat je nu precies aan het doen bent? Tja, grondwerken, dat zie ik, maar wat is precies de bedoeling nu?

Van wat ik van de foto's kan zien, blijft ze wel erg op je gericht, zelfs in zo'n grote bak, op de foto's waarop ik het kan zien, heeft ze steeds het oortje echt op jou.. Toch denk ik, zeker omdat je zegt dat het allemaal nog niet helemáál goed gaat, het slimmer is om een kleiner stukje bak te pakken, dat helpt echt Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:02

Leuke foto's!! Lachen

Los werken (zo heet dat in de freestyle) en je paard snel op je laten reageren is een kwestie van heel veel oefenen.
Ik werk mijn jonge paard regelmatig los en het gaat steeds beter. Je merkt hoe gericht ze op je worden en hoe ze gaan reageren op minimale hulpen door je lichaamshouding. Die van mij kwam in het begin ook niet direct naar me toe, maar nu is hij superenthousiast. Knipoog
We communiceren steeds beter met elkaar en worden echt een team. En dat is de bedoeling van freestyle. Wij hebben trouwens een round pen, wat heel handig is bij een jong paard.

Gewoon blijven oefenen, dan komt het vanzelf wel goed. Succes met Iduna! Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:05

TS; ik moet wel zeggen dat je het touw op de officiele manier eigenlijk andersom moet houden (eerste foto). Dus de sluiting in je linkerhand daar (als je paard op de linkerhand loopt) en het opgerolde stuk in je rechthand. Lachen

En als je je leadrope uitrolt (als je paard te langzaam loopt) je paard niet raken (zo min mogelijk druk gebruiken, anders kun je je paard afstompen, snap je?). Hij moet gaan reageren op de lichtste aanwijzingen.....

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 15:08

dankjullie wel! Knipoog

ik ben in een bak aan het werk van 20 bij 20 dus opzich valt het nog best mee.
Nadya bedankt voor de leuke reactie, over de houding van de leadrope: ik heb het zo geleerd dus ik denk dat ik het maar zo houd Knipoog anders is het voor mij ook wel erg lastig. ik zal het even aan haar vragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:12

Ik kan me voorstellen dat als je het zo aangeleerd hebt, het lastig is om weer te veranderen.
Je moet je leadrope eigenlijk als verlengde arm zien en dan lijkt het mij weer lastig om 'm in die hand te houden (de achterkant van het paard is de drijvende kant en de voorhand de leidende kant).

Maar goed, doe maar lekker wat het beste bij jou en Iduna past. Lachen
Succes en vooral veel plezier samen.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:13

hee lisa leuke foto's! Haha!

Ik neem aan dat jij met freestylen een soort van join up bedoeld?
dus dat je het paard rondjes laat lopen en dan wacht op de signalen die hij geeft dat hij bij jou naar binnen wil komen? ( kauwen en likken, en hals strekken naar beneden?)
Zoals ik op die laaste foto zie, dat jij je wegdraait van Iduna? Als dat zo is dan snap ik precies wat je doet! want ik doe het ook regelmatig.. Haha!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:34

hessy8: En dát is dus niet de bedoeling van een join up.. Lees overal weer dat er allemaal mensen zijn die hun paard gewoon eens per week een join up laten doen. Dat is gewoon echt niet goed, een join up doe je alleen maar als je met een erg dominant paard te maken hebt, of een paard die gewoon écht eens goed moet weten wat de verhoudingen nu ook alweer zijn.

Een join up is ongeveer de ergste (mentale) straf die je een paard kunt geven, want je stuurt hem als het ware jullie 'kudde' uit. Als een paard in het wild zijn kudde uit gezet wordt, is hij ineens veel kwetsbaarder voor roofdieren, en kan gewoon niet overleven, zonder zijn kudde.
Bij een join up zeg je dus: je bent veel te dominant, ga maar uit de kudde, zoek het zelf maar uit, als je weer ontzag voor me hebt, mag je terugkomen, maar alleen als je voldoet aan mijn voorwaarden!
En dat is dus echt niet leuk, om als paard keer op keer weer te horen, als hij gewoon helemaal niks doet Knipoog
Tja, en dan is het natuurlijk ineens heel logisch dat hij kauwend, likkend en onderdanig naar binnen wil komen en achter je aan blijft lopen. Alles veiliger dan de kudde uitgezet worden, toch? Lachen

Misschien wist je het al, maar ik denk, ik zeg het even, voordat je paard onnodig steeds straf krijgt Lachen

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 18:48

ik weet precies wat ik aan het doen ben dus daar wil ik liever geen commentaar meer op!
heel erg bedankt voor alle hulp maar het is niet nodig.
ik heb liever reacties over het paard e.d. Bedankt!
Groetjes Lisa

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:50

Ik had het ook tegen hessy8, zoals je wel had kunnen lezen Knipoog

En, als je een topic op HAW zet, kun je commentaar verwachten op wat je aan het doen bent, en niet alleen maar 'oh wat een leuk paard' Lachen

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:04

Kan mij misschien iemand ook even een pbtje sturen waarin uitgelegd staat wat freestylen precies inhoudt?
Mooi paardje trouwens Lachen

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 19:42

Myukii schreef:
Ik had het ook tegen hessy8, zoals je wel had kunnen lezen Knipoog

En, als je een topic op HAW zet, kun je commentaar verwachten op wat je aan het doen bent, en niet alleen maar 'oh wat een leuk paard' Lachen

haha ja dat begrijp ik. Knipoog

mareen: sorry ik kan het je niet zo goed uitleggen mischien een tip kijk even op www.paarintraining.nl

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:00

hessy8 schreef:
hee lisa leuke foto's! Haha!

Ik neem aan dat jij met freestylen een soort van join up bedoeld?
dus dat je het paard rondjes laat lopen en dan wacht op de signalen die hij geeft dat hij bij jou naar binnen wil komen? ( kauwen en likken, en hals strekken naar beneden?)
Zoals ik op die laaste foto zie, dat jij je wegdraait van Iduna? Als dat zo is dan snap ik precies wat je doet! want ik doe het ook regelmatig.. Haha!

Los werken is geen join up, hoor. Het is een stuk vriendelijker en het gaat erom dat je paard met jou en andersom (!) leert communiceren en samen werken. Moet er niet aan denken dat ik 3x per week mijn paard een join up aan doe.