De Slofteugel en het snuitje citroen
Ik kan mij voorstellen dat u uw wenkbrauwen fronst bij zo’n titel, maar ik zal proberen het uit te leggen. Sommige mensen trekken een speciaal koppie, wanneer je het woord slofteugel laat vallen, ik noem zo’n koppie een “snuitje citroen”.
Het is een manier om duidelijk te laten merken dat men van het gebruik van een slofteugel niets wil weten en daar kijkt men dan bij alsof ze net in een citroen gebeten hebben. Als je nu vraagt waarom niet, dan is het stereotype antwoord, het is heel gevaarlijk als je er niet mee rijden kunt. Wat dat gevaar precies is dat weet niemand, maar men heeft het dan over het in elkaar trekken enzo.
Eigenlijk zou je zo’n antwoord ook kunnen uitleggen dat het gevaar schuilt in het feit dat je er niet mee rijden kunt en dat kun je eenvoudig oplossen door met een slofteugel te leren rijden. Zoals je trouwens met alle hulpmiddelen moet leren rijden, als je je voeten te veel naar buiten draait dan prikken je sporen te pas en te onpas in het paard, je kunt dan je sporen afdoen of je voeten op de juiste manier leren houden. En dat laatste is natuurlijk de bedoeling.
Het zelfde geldt voor het rijden met een rijzweep, ook dat hulpmiddel moet je zodanig leren vasthouden dat het paard alleen geraakt wordt als de amazone / ruiter dat wil.
Ik propagandeer niet het rijden met een slofteugel maar het kan op de juiste manier gebruikt, een heel nuttig hulpmiddel zijn tijdens de africhting, en als je in het begin de slofteugel per ongeluk iets teveel gebruikt en daardoor het paard wat te diep is ingesteld, is dat na mijn mening altijd nog minder slecht voor het paard dan wanneer het paard te hoog met zijn hoofd en met een holle rug gereden wordt, want dat is echt slecht voor het paard.
Als je het paard, wat in feite geen lastdier is, toch als zodanig wilt gebruiken, zal je minimaal alles moeten doen om de rugspieren / lendenpartij zo goed mogelijk te ontwikkelen. De slofteugel op de juiste manier gebruikt, kan hiervoor een goed hulpmiddel zijn.
En wanneer je het rijden met een slofteugel goed beheerst is het absoluut niet gevaarlijk en is het een goede voorbereiding voor het rijden met stang en trens in een latere fase, ook hier moet je 2 teugels in 1 hand onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken.
Dit vond ik op internet en er zit wel wat in!!