Kruisgalop bij warmbloeden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shezzit

Kruisgalop bij warmbloeden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:20

Kunnen warmbloeden (of andere "grote" paarden/ engels gereden paarden) ook in kruisgalop gaan?

Ik ben een absolute nitwit op het gebied van "grote paarden" (warmbloeden etc) want ik rijd ijslanders. Bij ons kennen we veel "fouten" in de gangen, omdat we er natuurlijk meer hebben (naast stap draf en galop, ook tolt en rentelgang). Kruisgalop (bv voorbenen linker galop, achterbenen rechtergalop of anders om) is bij ons een redelijk veel voorkomende "gangfout" vooral bij 5gangers omdat het dan niet mogelijk is om in telgang te leggen. Omdat onze paarden ook in de basis gangen fouten maken en ik dat bij grote paarden nooit echt zie (ik heb bv nog nooit van een "groot" paard gehoord dat hij een gebroken draf heeft of tripoleert etc) vroeg ik me af of grote paarden ook wel eens in kruisgalop gaan of dat dit typisch een probleem is voor gangenpaarden.

xJurdyWonanx

Re: Kruisgalop bij warmbloeden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:23

Ja mijn paard, maar dat is vaak als ik gewoon galopswissel wil maken en hij alleen voren omspringt. Maar hij his tot nu toe nog nooit in kruisgalop aangesprongen. Hij is trouwens een fries x kwpn

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:23

Overkruist ( oftewel kruisgalop ), kunnen sommige warmbloeden ook hoor. Vooral jonge paarden die nog wat balans missen, maken deze fout snel. Mijn paard vind de rechtergalop erg lastig en durft dan achter ook wel een om te springen. Voor blijft hij gewoon in de goede galop.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:24

Ik heb een fjord, dus geen warmbloed, maar ook geen gangenpaard, en die heeft er nogal een handje van om in gekruist aan te springen.

X_XnicoleX_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:29

ik heb een arabiertje, en als ik een changementje wil maken wil die idd nog wel eens overkruist gaan galopperen ipv een "goede" galop

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:31

Mijne (arabisch halfbloed) doet het ook weleens Ja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:21

De warmbloeden kunnen inderdaad overkruist galloperen. Sommigen zijn er echt heer en meester in en dan voel je het als ruiter nauwelijks. Meestal is het een kwestie van de balans krijgen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:59

Mijn KWPN-er wilt het nog wel eens doen als hij zijn balans in de hoek verliest. Meestal is dit als hij bedenkt terug te willen uit galop, en ik hem been bij geef, hij maakt dan een extra grote sprong naar voren, en in de hoek wilt hij dan achter nog wel eens wisselen terwijl de voorkant wel juist door gallopeert. (de hoeken zijn in onze bak vrij zwaar, daardoor komt het balansverlies, in een goede bak is dit probleem er niet)
Soms kan ik hem goed laten omspringen achter, gaat dat niet, dan is het terugnemen naar draf en opnieuw aanspringen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:03

Mijn KWPN'er wil soms nog wel eens overkruist gaan als ze een hoek niet goed uit komt. Een aantal jaar terug deed ze het regelmatig, nu praktisch niet meer. Ik vind het iig heel achterlijk zitten Clown

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:06

Die van mij doet het alleen als hij heel erg last van zijn rug heeft..

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 14:21

Ok, warmbloeden kunnen dus ook gewoon overkruisen/in kruisgalop gaan, dank jullie voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:22

Zoals alle paarden kunnen stappen, draven en galopperen, kunnen ze ook allemaal overkruisd gaan in galop. Is overigens slechts dressuurmatig gezien echt een fout, in de natuur is kruisgalop soms handig omdat het een paard in staat stelt om erg korte wendingen te maken zonder op z'n plaat te gaan.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:12

@Sonja, dat snap ik juist niet, bij ons (ijslanders) zijn we juist altijd bang voor kruisgalop omdat je dan als je in een flink tempo door de bocht gaat, snel op je plaat gaat omdat de achterhand eronderuit schuift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:31

Kijk maar eens wat jonge paarden doen als ze in het spel bv in een bak aan het rennen gaan; die gaan vaak overkruisd door de bocht om zich rechtop te houden.
Groot verschil is dat een wild of vrij paard geen ruiter op z'n rug heeft die eens flink gaat zitten hobbelen omdat kruisgalop wat minder comfi is Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:02

Ik ken een Holsteiner, die heeft moeite met de rechtergalop en springt dan ook achter linksom aan als de ruiter niet consequent genoeg is. Lachen
Maar bij jongere paarden zie ik het idd ook vaker, als ze enthousiast de wei doorrennen.