Montana @ work aan de longe op een wat andere manier.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elke86

Montana @ work aan de longe op een wat andere manier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 07:23

Sinds een aantal dagen longeer in Montana op een andere manier. Aangezien zij graag vastneemt en steun zoekt, is dit de ideale manier:

Eerst nog wat gespannen:

Afbeelding

Afbeelding

Maar het beterde al snel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hou er rekening mee dat ze het nog niet 100% gewoon is en dat het een bloedhete dag was, waardoor ze best wat vermoeid was.

Mila87

Re: Montana @ work aan de longe op een wat andere manier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:23

hai hai,

deze manier van longeren ken ik zelf niet. ik houd het gewoon bij de basis (pessoa word al moeilijk Clown )
maar het ziet er wel goed uit.
mooi paardje hoor Lachen

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:26

Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik zo een paard gelongeerd zie worden.
Maar als het werkt super toch Lachen
Paardje ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:28

mooi paardje Lachen
komt de druk niet juist op de rug nu?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:31

Ik ken deze manier ook niet, maar als t werkt: waarom niet?
Ik probeer iets te verzinnen wat mss niet goed is aan deze manier, maar ik kan zo ff niks verzinnen Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:36

Ziet er lekker ondspanne uit. Is het alleen niet handiger om de volgende keer en bondje ofzo om die lijne heen te doen bij de schoft en achter en tussen de benen. Het lijkt me nogal schuuren namenlijk Knipoog

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:49

Ik ken deze manier van longeren wel, wordt héél erg veel gebruikt met de zogenaamde 'probleem' paarden, niet dat ze bestaan, maar goed, zo worden ze genoemd...

Het is een hele fijne manier, maar als je paard steigerd moet je opletten, want 9 van de 10 keer gaan ze achter over, omdat ze dus 'vastzitten'.

Ik vind dat je paardje het heel goed doet hoor, en de lijnen zitten op een mooie lengte, niet te lang en zeker niet te kort.
Netjes! Ga zo door en veel succes met je paardje. Knipoog

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:52

ik ken hem wel maar vind het maar niks ik heb zelf een heel naar ongeluk gehad met mijn paard op deze manier hij raakte compleet in paniek vande teugel tussen zijn been en ben zelf 2x in mijn gezicht graakt door zijn hoef met als vervolg dat ik niks meer met hem durfde en hij niet meer met mij en helaas heb ik hemverkocht. heel triest eigenlijk... dus voor mij dit niet maar geloof best dat et werkt voor vele

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 09:34

Er is dan ook veel bekijks van voorbijgangers als ik Montana zo aan het longeren was Haha! .

girlchat11 schreef:
Ziet er lekker ondspanne uit. Is het alleen niet handiger om de volgende keer en bondje ofzo om die lijne heen te doen bij de schoft en achter en tussen de benen. Het lijkt me nogal schuuren namenlijk Knipoog

Door er bondjes aan te doen, is het effect van schuiven wat weg. En het is net de bedoeling dat ze niets heeft om vast te pakken en de slof dus nergens kan tegenstroeven.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 09:35

mesastamp schreef:
ik ken hem wel maar vind het maar niks ik heb zelf een heel naar ongeluk gehad met mijn paard op deze manier hij raakte compleet in paniek vande teugel tussen zijn been en ben zelf 2x in mijn gezicht graakt door zijn hoef met als vervolg dat ik niks meer met hem durfde en hij niet meer met mij en helaas heb ik hemverkocht. heel triest eigenlijk... dus voor mij dit niet maar geloof best dat et werkt voor vele

Paarden kunnen van alle manieren van longeren in paniek raken Knipoog .

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:17

Het lijkt me eerlijk gezegd ontzettend vervelend voor het paard...als ze nu het het hoofd omhoog gaat, als is het maar omdat er een paard/auto/iets anders langskomt dan trekt die slof toch achter de voorbenen? Lijkt me echt niet fijn...

Waarom doe het zo? Dus in plaats van een longeersingeltje met een touwtje, waarbij het hoofd in eenzelfde positie wordt gevraagd volgens mij, alleen dan komt de druk op de singel en niet rechtstreeks op de huid...ben erg benieuwd!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:19

Tip: Als je op deze manier longeert kun je het touwtje het beste door laten lopen achter de oren langs, dan kan hij helemaal nergens vastpakken. Je zet het touwtje dan namelijk nergens vast.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 10:22

Ezter schreef:
Het lijkt me eerlijk gezegd ontzettend vervelend voor het paard...als ze nu het het hoofd omhoog gaat, als is het maar omdat er een paard/auto/iets anders langskomt dan trekt die slof toch achter de voorbenen? Lijkt me echt niet fijn...

Waarom doe het zo? Dus in plaats van een longeersingeltje met een touwtje, waarbij het hoofd in eenzelfde positie wordt gevraagd volgens mij, alleen dan komt de druk op de singel en niet rechtstreeks op de huid...ben erg benieuwd!

Mijn paard is heel gevoelig aan haar huid en heeft heel snel wondjes, maar dit heeft tot nu toe nog niets beschadigd. Dus vervelend zal ze het niet vinden, want anders zou ze er op reageren.

Als ik dit met een touwtje + longeersingel doe, dan is het toch niet overal even los en kan het nogal altijd ergens wat stroefen, waardoor het effect weg is. Ze mag namelijk echt niets hebben om vast te nemen. En dat kon ze dus wel als ik met een longeersingel deed (dat heb ik reed uitgeprobeerd Lachen ).
Laatst bijgewerkt door Elke86 op 04-06-07 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 10:22

nadina schreef:
Tip: Als je op deze manier longeert kun je het touwtje het beste door laten lopen achter de oren langs, dan kan hij helemaal nergens vastpakken. Je zet het touwtje dan namelijk nergens vast.

Kan je dit even nader toelichten? Ik zie het plaatje niet helemaal voor me Haha!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:24

ik rijd een paard dat ontzettend hangt, trekt in de mond. hij loopt niet op zn eigen benen maar heeft echt mn hand nodig. na een kwartier rijden voel ik mn handen dus niet meer.
is dit een goede methode om hem te leren op zn eigen voeten te lopen?
zoja, zou je misschien uit kunnen legge hoe je het precies doet Lachen

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:26

Deze manier van longeren moest ik gebruiken van de fysio voor me paard!( Rodinde Hoogenraad) Ik mocht niet met een singeltje erbij omdat er dan druk op de rug komt. Ze moeten uit zichzelf lang en laag gaan om de ruggewerfels los te maken en de spieren te ontspannen. Dit is een ideale loswerk manier,, die laatste foto ziet er het best uit, lekker ontspannen. ga zo door! Knipoog

@ Talietjuh: Er is juist bijna geen druk op de rug.. ze kunnen zo zichzelf lekker loswerken!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:28

Hmz ik vind zelf dat ze juist vastpakken als je de bijzet/slof rechtstreeks aan het bit vastmaakt. Wat ik daarom altijd doe, is bijvoorbeeld een touwtje, boven over de rug zoals bij jou nu ook (alleen dan over de singel), dan door het bit, en dan terug en dan vastmaken onder aan de singel tussen de benen. Omdat het touwtje dan kan schuiven door het bit zegmaar, kunnen ze er niet op gaan hangen, en kunnen ze ook nog wat zakken en omhoog komen zonder meteen helemaal in de mond getrokken te worden. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, moeilijk uit te leggen zo.
Ik heb trouwens nooit last van dat er iets blijft hangen of wat dan ook, gewoon een glad dun touw. Ik longeer ook wel met dubbele longe, ook via de singel en ook die laat meteen los als ik mijn hand naar voren steek. Vind dat ook heel erg fijn werken omdat je precies kan bepalen wanneer het losser/strakker moet. En ook de longe dan door de bitring laten lopen en niet rechtstreeks eraan haken, zodat het nog kan schuiven.

Ik snap het wel een beetje van dat vastpakken, maar ik heb nog steeds het idee dat het gewoon behoorlijk hard trekt achter de voorbenen en dat ze daardoor wel loslaten...

Ik vind het paard er overigens wel gelukkig uitzien hoor Knipoog

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 10:30

Dubbele longe werkt ook heel goed bij dit paard, maar zelf ben ik al ruiter niet al te handig ermee. Ze raken steeds in de war Clown . Dus daar is nog enige oefening onder begeleiding voor vereist alvorens ik dit alleen begin te doen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:32

Ik vind dit er heel ongeforceerd uitzien. Mijn paard gaat in mijn vakantie met mijn papa naar de osteopaat, ik denk dat het daarna heel geen kwaad kan om haar daarna zo af en toe om de dag of 2 x in de week los te maken. D.m.v. deze manier van longeren. Wat heeft het nut tijdens het rijden dan als je daarvoor heb gelongeerd op deze manier.

Inderdaad vind ik longeren met dubbele lijn ook heel fijn, alleen gaat mijn paard zich daar enorm van opkroppen, en ik zou njiet weten hoe ik dat zo snel opgelost moet krijgen

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:39

Elke86 schreef:
nadina schreef:

Kan je dit even nader toelichten? Ik zie het plaatje niet helemaal voor me Haha!

Volgens mij bedoelt ze dat je de slof/bijzetteugel niet aan de bitringen vastmaakt, maar door de ringen heen haalt en dan naar boven doet. Achter de oren van het paard komen de 2 stukken slof/bijzet bij elkaar en daar maak je ze aan elkaar vast. Dan zit het namelijk helemaal nergens vast. Snap je??

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:57

Zo bedoel ik het inderdaad. Als je een stuk touw hebt dan doe je dat achter de oren, dan door de bitringen, tussen de voorbenen door en over de rug heen. Als ze dan vasthouden draait het touwtje mee en kunnen ze zich dus niet vastzetten. Deze manier is inderdaad heel goed om je paard over de rug te laten lopen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:58

Tarah5 schreef:
Ik vind dit er heel ongeforceerd uitzien. Mijn paard gaat in mijn vakantie met mijn papa naar de osteopaat, ik denk dat het daarna heel geen kwaad kan om haar daarna zo af en toe om de dag of 2 x in de week los te maken. D.m.v. deze manier van longeren. Wat heeft het nut tijdens het rijden dan als je daarvoor heb gelongeerd op deze manier.

Inderdaad vind ik longeren met dubbele lijn ook heel fijn, alleen gaat mijn paard zich daar enorm van opkroppen, en ik zou njiet weten hoe ik dat zo snel opgelost moet krijgen

Sterker nog, dit wordt vaak aangeraden, maar dan op de manier zoals ik hierboven beschreef.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:54

nadina schreef:
Zo bedoel ik het inderdaad. Als je een stuk touw hebt dan doe je dat achter de oren, dan door de bitringen, tussen de voorbenen door en over de rug heen. Als ze dan vasthouden draait het touwtje mee en kunnen ze zich dus niet vastzetten. Deze manier is inderdaad heel goed om je paard over de rug te laten lopen.

Bedankt voor de tip!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:00

Dit is ook heel erg in bij ons op stal. Werkt wel goed want zie echt alle paarden ineens lekker ontspannen over de rug lopen. Dus ik ben er wel een voorstander van.
Bij jouwe ziet het er ook goed uit!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:37

waarom longer je hem niet aan 2 lijnen dat helpt ook
mijn paard zoekt ook steun aan mij en aan mijn hand en pakt altijd het bit vast als het moeilijk word

ik longeer hem nu altijd met 2 lijnenen sindsdien loopt die super ook onder hetzadel