Halthouden probleem. (sensibel paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Halthouden probleem. (sensibel paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 22:17

goedendag.
Mijn Halthouden gaat zo moeilijk,
Ik kan halthouden zonder problemen als ik er maar niet aankom.
Dus handjes naar voren en beentjes eraf.
Zo gauw ik met mijn been naar mijn hand ga halthouden (omdat ik toch wil dat ze nageeflijk stil staat) gaat ze in de paniek achteruit.

Ik heb probeer al een poos het volgende:
Naar het halthouden toe rijden, 1 sec stil staan en meteen weer weg.. (met andere woorden halthouden zo kort mogelijk zodat ze de kans niet heeft om achterwaards te gaan..)
maar ik doe dit al zo lang en kom geen stapje verder.

Nou heb ik vandaag het volgende geprobeert, mijn vader in het midden van de bak en ik ernaast halthouden, zo gauw ik stil sta kriebelt mijn vader der.. (onder tussen staat ze dan ook mooi nageeflijk stil)
Nou wil ik dit langzaam uitbreiden naar halthouden naast mijn vader en dan zonder dat mijn vader kriebelt, als dat goed gaat wil ik op 2 meter afstand halthouden enz..

ik weet echt niet of dat gaat werken, maar ze heeft wel veel vertrouwen in mijn vader (ook wel in mij hoor maar ze heeft een nare ervaring gehad met halthouden)
Boos worden helpt dan ook echt niet, raakt ze alleen maar meer van in paniek.

Maar hebben jullie nog tips..

Ezter

Re: Halthouden probleem. (sensibel paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:04

Voelt je paard zich op zijn gemak als het stilstaat? Ik denk dat je er toch nog meer tijd voor moet nemen, want het klinkt alsof je niet zo slecht bezig was. Gewoon lekker met het neusje naar voren laten staan, beetje aaien en kriebelen, tot ze gaat ontspannen. Pas als ze ontspannen stil durft te staan zal ze ook nageeflijk kunnen blijven. Ga ook gerust eens lekker met iemand staan praten een paar minuutjes, ondertussen je paardje lekker aaien, zodat ze echt leert dat er niks engs gebeurt.

Verder zou ik niet iedere keer na 1 sec weer wegrijden, omdat ze daar juist van leert dat ze niet stil hoeft te staan, maar meteen weer mag gaan lopen. Dan wacht ze op het moment dat je halt gaat houden al op jouw hulp voor het stappen, ze weet dat die gaat komen. Daar komt denk ik alleen maar extra onrust van. Dan beter haar niet nageeflijk kunnen houden, maar wel stilstaan dan wegrijden omdat ze niet nageeflijk blijft.

Oja aan de hand ook oefenen! Laat haar netjes naast jou stilstaan, en belonen. Paard heeft rust in zijn lijf nodig in het halthouden, dan komt de ontspanning en nageeflijkheid ook.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:36

Ezter schreef:
Voelt je paard zich op zijn gemak als het stilstaat? Ik denk dat je er toch nog meer tijd voor moet nemen, want het klinkt alsof je niet zo slecht bezig was. Gewoon lekker met het neusje naar voren laten staan, beetje aaien en kriebelen, tot ze gaat ontspannen. Pas als ze ontspannen stil durft te staan zal ze ook nageeflijk kunnen blijven. Ga ook gerust eens lekker met iemand staan praten een paar minuutjes, ondertussen je paardje lekker aaien, zodat ze echt leert dat er niks engs gebeurt.

Verder zou ik niet iedere keer na 1 sec weer wegrijden, omdat ze daar juist van leert dat ze niet stil hoeft te staan, maar meteen weer mag gaan lopen. Dan wacht ze op het moment dat je halt gaat houden al op jouw hulp voor het stappen, ze weet dat die gaat komen. Daar komt denk ik alleen maar extra onrust van. Dan beter haar niet nageeflijk kunnen houden, maar wel stilstaan dan wegrijden omdat ze niet nageeflijk blijft.

Oja aan de hand ook oefenen! Laat haar netjes naast jou stilstaan, en belonen. Paard heeft rust in zijn lijf nodig in het halthouden, dan komt de ontspanning en nageeflijkheid ook.

Nou weetje stil staan praatje maken is geen enkel probleem..
zolang het niet nageeflijk hoeft kan ze rustig bij wijze 10 minuten stil staan..
het is alleen het nageeflijk stil staan.
Zo gauw ik ook maar iets contact heb gaat ze mega in de achteruit (laat ik uiteraard niet toe en ik ga meteen weer voorwaards)

Aan de hand stil staan is ook geen enkel probleem.
ze staat dan lekker op rust stand enz..

Dus ik dacht eerst gewoon stilstaan en meteen weer weg.
met andere woorden haar mee niet mee pesten.
gewoon van de draf overgang halt en meteen als ze netjes staat weer weg.
(met het idee van je moet blij zijn met de kleine stapjes die goed gaan en die uitbreiden.)
maar dat uitbreiden gaat dus niet...

Het gewoon halthouden niet nageeflijk is dus ook het probleem niet!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:50

Ik denk dat, dat met je vader helemaal geen slechte optie is.
Ze is duidelijk bangig, en dus is het niet verkeerd om er iemand bij te zetten die ze ook vertrouwt als ze aan jou op dat moment niet genoeg heeft.
Heb je het al geprobeerd met snoepjes. Die zou je aan je vader kunnen geven en zodra ze dus nageeflijk staat flinkt te belonen en er 1 te geven.
Je moet dit wel gedosseerd doen uiteraard zodat als je dat straks gaat afbouwen, ze niet weer in dezelfde 'fout' terug valt.
Dit is iig gewoon een kwestie van geduld, en kan misschien nog wel lang duren.

Dat is op dit moment het enige wat ik kan bedenken.
Blijf dit topic ook even volgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:53

danifur schreef:
Ik denk dat, dat met je vader helemaal geen slechte optie is.
Ze is duidelijk bangig, en dus is het niet verkeerd om er iemand bij te zetten die ze ook vertrouwt als ze aan jou op dat moment niet genoeg heeft.
Heb je het al geprobeerd met snoepjes. Die zou je aan je vader kunnen geven en zodra ze dus nageeflijk staat flinkt te belonen en er 1 te geven.
Je moet dit wel gedosseerd doen uiteraard zodat als je dat straks gaat afbouwen, ze niet weer in dezelfde 'fout' terug valt.
Dit is iig gewoon een kwestie van geduld, en kan misschien nog wel lang duren.

Dat is op dit moment het enige wat ik kan bedenken.
Blijf dit topic ook even volgen.

Nou ik wil liever niet met snoepjes werken.
Ze is namelijk door de vorige eigenaar nogal verwent geweest.. (bij ALLES maar dan ook echt alles. op zadelen, longeren afspuiten, naar stal gaan enz kreeg ze een snoepje)
En ik ben erg blij dat ik dat enorme gebedel eruit heb!

Dus ls ze op het kriebelend belonen goed reageert beloon ik haar liever zo!
Maar ik denk ook dat dat met mijn vader wel een oplossing zou kunnen zijn ja!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:59

oefenen is het beste.

het gaat er alleen wel om dat ze zich op haar gemak voelt.

Je kan het ook proberen al je naast haar loopt ,, dus gewoon aan een halstertouw.

Dat met je vader vind ik een goed plan~

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:06

nicky_f schreef:
oefenen is het beste.

het gaat er alleen wel om dat ze zich op haar gemak voelt.

Je kan het ook proberen al je naast haar loopt ,, dus gewoon aan een halstertouw.

Dat met je vader vind ik een goed plan~

Maar aan het halstertouw heb ik er geen problemen mee.
aan de hand kan ze netjes halthouden.
zo gauw ik stil sta staat zij ook netjes stil.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:10

Beetje lastig probleem zo...

Ik denk dat de enige optie dan is om nog meer geduld te hebben, en het met zo klein mogelijke stapjes uit te breiden zeg maar. Het klinkt inderdaad alsof je paard het allemaal wel prima vind zolang ze maar lekker rond mag kijken...

Houdt in ieder geval in de gaten dat je absoluut de ontspanning bewaart in het halthouden, dat is punt nummer 1. Als dat lukt ga je 'actief' halthouden, dus dat ze gesloten stil komt te staan. Zorg er ook voor dat je niet je teugels losgooit, dus gewoon verbinding houden, en dat je zelf netjes in balans blijft zitten. (misschien dat het helpt als je probeert niet te zwaar te zitten)

Het enige wat ik nog zou kunnen zeggen als je zeker weet dat ze niet bangig is ofzo en het idee hebt dat ze gewoon weigert netjes stil te staan omdat ze geen zin heeft/niet rond kan kijken, wordt het misschien tijd om een keer wat strenger te zijn...
stelling vragen naar links en rechts, wel met vriendelijke hand zodat ze de kaak loslaat kan helpen.

Oja als ik het goed begreep gaat ze achteruit als je haar rond vraagt/houdt toch? Misschien is het geen slecht plan om je daar eens helemaal niks van aan te trekken...gewoon laten gaan en blijven vragen. Ze staat vanzelf wel een keer stil, en dan natuurlijk uitgebreid belonen. Overigens wel in de gaten houden dat ze niet bang wordt dan.

Verder heel veel succes, het is een moeilijk probleem maar uiteindelijk krijg je het vast opgelost! En wij willen graag weten hoe Lachen

Er schiet me nog een ding te binnen: Wat doet ze op wedstrijd? Ik had namelijk een pony die ik ook met geen mogelijkheid rond kreeg thuis, ging altijd met het hoofd omhoog staan, vanalles geprobeerd, vriendelijk, streng, supergoed bijdrijven in het halthouden, hielp niets. Maar op concours stond ze altijd keuring rond, we reden inmiddels M2...toen heb ik besloten haar er thuis maar niet meer mee te vervelen Lachen

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:13

vergeet die nageeflijkheid misschien even tijdens het halthouden, en probeer tijdens het halthouden eerst contact te zoeken als ze stilstaat. eerst met de benen of de handen naargelang ze het beste accepteert, daarna met beide. vraag de nageeflijkheid als je terug in stap rijdt.

probeer dat contact geleidelijk aan te versterken. vraag pas nageeflijkheid als ze dat contact zonder problemen aanvaardt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 12:17

@ Ezter.. thanks..

Alleen als ik doorvraag stopt ze niet met achteruit gaan.. ja op een gegeven moment wel door omhoog te komen...
Ze gaat achterwaards spinnen zeg maar, maakt de rondjes steeds kleiner en als het rondje dan te klein is komt ze de lucht in..
Dus doorvragen is helaas geen oplossing.

Op wedstrijd doet ze het niet altijd..
Soms wel, maar soms ook niet.
Ligt er een beetje aan.

@ mustang. misschien is het inderdaad verstandig om eerst met contact stil te staan, maar niet verder door vragen..
Gewoon met contact halthouden .

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:41

als ze heel erg verwend is door de vorige eigenaar is dat idd ook geen optie.
Dan zou ik iig ook wel zo met je vader blijven oefenen, en iig tijdelijk thuis even de nageeflijkheid vergeten.

Irajj_Mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:01

ik doe altijd mn voeten naar voren en ga naar achter leunen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 18:00

@ mustang.. T werkt joh...
Echt, het gloeilampje ging aan en het kwartje viel..
Ik ging gewoon halthouden met contact en verder niet vragen.
Maar als ik lang genoeg gewoon wacht met licht contact gaat ze opeens steeds meer naar beneden! Haha!

Zag er echt heel grappig uit.
Ik deed niks, ik was mooi aan het wachten en ineens knik.. "in de krul.." hahaha

Echt super. thanks