Zitbeenknobbel ja of nee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Zitbeenknobbel ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:23

Een berichtje vanuit Italie,

Kan iemand mij vertellen wanneer en hoe je je zitbeenknobbel moet gebruiken bij het paardrijden.

In welke situties en wat is de positie van je lichaam. Welke heup gebruik je en hoe werkt het.

Metname met voltes en wendingen zie je deze term veel in de nodige paardrijboeken.

Vele wegen die naar Rome leiden. Menig boek spreekt elkaar tegen over dit onderwerp.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groetjes Knipoog

Francescalex

Alicia2u

Re: Zitbeenknobbel ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:45

Ik heb het volgende geleerd:
In de wending meer gewicht op het binnenzitbeenknobbel en buitenheup naar het binnenoor draaien (meestal is je heup niet zo sterk gedraaid en wijst hij naar het buitenoor, wat de bedoeling is, omdat hij dan evenwijdig is met de schouders van je paard. Bij mij werkt het buitenoor echter niet, dus doe ik overdreven naar het binnenoor en dan zit ik wel goed).Met je heup begrens je de buitenschouder en de schoft, door het gewicht op het binnenzitbeen knobbel te houden drijf je het paard naar je buitenteugel en ondersteun je het binnenachterbeen, wat in de wending meer wordt belast.

Ik ken ook mensen die het precies andersom doen, die verwachten dat het paard onder de ruiter moet gaan lopen, uit zichzelf. Ik zie die methode echter niet zitten omdat in mijn mening het paard altijd zal doen wat het makkelijkste voor hem is, en dat is vaak niet recht onder de ruiter, maar de ruiter op het sterkste been. Het paard zal dus altijd proberen het extra gewicht van de ruiter op zijn sterkste been te duwen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:54

Beste Alicia,

Bedankt voor je reactie.Wat mij gebeurt in de bocht van de bak dat het paard net voor het bereiken van de bocht scherp naar binnen valt.

Zal jouw advies proberen aan te nemen en kijken of het helpt.

groetjes

francescalex

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:08

Als je paard naar binnen valt dan ondersteun je dus niet genoeg aan de binnenkant en zul je meer gewicht op de binnenkant van je zitbeenknobbel moeten zetten. Misschien zelf zoveel dat je naast het zadel moet zitten totdat de achterhand sterk genoeg is. Tegelijkertijd is het heel belangrijk dat je het paard tactmatisch correct houd met ondersteunende beenhulpen, vooral aan het binnenachterbeen, zodat dat goed kan dragen.

Het sterk naar binnenvallen voor een wending is vaak een uiting van het feit dat het paard niet goed in balans is en bij de inzet van de wending het evenwicht verliest. Je moet met je been en zit het paard ondersteunen en begeleiden. Het is belangrijk dat het paard de juiste spieren ontwikkeld om ook in de wendingen tot dragen met de achterhand te komen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:17

Als het het precies wilt weten: bestel het boek van Anne Muller: basis rijkunst, wat beweegt de ruiter eens. Daar wordt precies uitgelegd wanneer je wat voor een hulp met o.a. je zitbeenbotjes geeft.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 12:51

Beste Alicia,

Heb je advies geprobeerd en het gaat het stuk beter.

Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van het rijden valt en staat met de opleiding van het paard.

Nog een vraagje. Het paard waar ik nu op rij heet Apollo en als hij in galop is dat is hij haast niet te stoppen. Wat vindt jij hiervan en hoe kan ik dit oplossen.

Groetjes

francescalex

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 12:53

Beste Angela,

Heb het boek gekocht en er staan vele plaatjes in ter verduidelijking.

Moet wel sommige stukken 2x lezen maar het is erg duidelijk.

Bedankt voor je advies

groetjes,

francescalex

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:50

francescalex schreef:
Beste Alicia,

Heb je advies geprobeerd en het gaat het stuk beter.

Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van het rijden valt en staat met de opleiding van het paard.

Nog een vraagje. Het paard waar ik nu op rij heet Apollo en als hij in galop is dat is hij haast niet te stoppen. Wat vindt jij hiervan en hoe kan ik dit oplossen.

Groetjes

francescalex

Als je je paard niet kan stoppen in galop, dan heb je waarschijnlijk veel te veel druk.
Ook in galop beweegt het paard zijn hoofd en jouw hand moet die beweging volgen. ook je heupen moeten soepel meebewegen.
Doe maar eens een paar rondje op elke hand en beweeg enkel mee met het paard, laat hem maar galoperen, jij laat je gewoon meevoeren. Als je goed ontspannen zit, zal het paard niet harder gaan, als hij wel harder gaat, zet je ergens iets vast of ben je aan het klemmen. Om een overgang terug te rijden, gebruik ik weer mijn binnenbeen en buitenteugel; drijf hem naar de buitenteugel toe, laat hem nageven (niet te diep!) en maak kleine spelende ophoudingen met je buitenhand terwijl je nog altijd de beweging van de mond volgt. Dit noemt mijn instructice 'pompend remmen' en het heeft meer effect dan je hand vastzetten.
Natuurlijk komt hier ook weer een groot deel op de zit bij kijken, maar een paard dat vanuit de galop niet makkelijk terug kan worden gereden heeft vaak een ruiter met een vaste hand. Je moet dus, net als bij iedere overgang, zwaar zitten en iets achter de beweging aangaan, zodat het paard langzamer en verzamelder gaat lopen.
Galopeerd je paard nog door; let dan nog eens op je hand; volgt die de beweging van de mond nog wel? Paardrijden is voornamelijk ontspannen; als je ontspant, doet je paard dat ook en zijn de overgangen veel makkelijker.