Hoe angst (ruiter) voor springen overwinnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Hoe angst (ruiter) voor springen overwinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:08

Bokkers,

hulp gevraagd aan jullie.
Ik heb angst op te springen. Momenteel ben ik al zover dat ik kruisjes (de hele lage dan) heel af en toe in galop durf te springen met mijn paard, maar zodra het een stijltje wordt met dezelfde hoogte als het midden vh kruisje (volg je nog? Haha! ) dan schiet ik in de stress en doe dan alles verkeerd waardoor ik in een viscieuze cirkel blijf steken --> stress = spannen en benen knijpen waardoor mijn paard harder begint te springen waardoor ik dan weer mijn bok-riempje vastneem en dus niet meer meegeef met mijn handen. Hierdoor gaat mijn paard dan heel raar en hard springen (ahja ze kan niet weg en ik stoor ze mateloos) waardoor ik nog harder ga knijpen en vasthouden... nou ja, je snapt het wel he Huilen

Er vliegen topics voorbij van mini-SGW-wedstrijdjes met van die hele leuke sprongetjes in en amazones en ruiters met een big smile op hun gezicht.
Ik wil ook terug met een smile kunnen springen.

Als er bij ons sprongen staan dan heb ik momenten van "dit zijn maar lage sprongen" maar vooral "wow, dit is hoog" terwijl het misschien maximum 70-80cm staat.

Stalgenootje Foryourneeds doet vandaag mee aan wedstrijdje bij ons op stal en ben er eigenlijk wel jaloers op omdat ik eigenlijk ook wil meedoen.

Bij deze dus:
hoe kan ik dit bereiken? hoe pak ik het aan?
instructie is al iets dat ik weet, moet alleen iemand vinden in België die springles kan geven op vertrouwen.
Maar vooral, wat kan ik zelf allemaal al doen om terug vertrouwen te krijgen in het springen.
Het is niet de bedoeling dat ik parcoursen van 1.50 aan wil kunnen maar een miezerige 1.00 met plezier rond kunnen rijden moet toch wel haalbaar zijn?

Somebitch

Re: Hoe angst (ruiter) voor springen overwinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:12

Ik heb zelf ook een beetje angst met springen, maar dat kwam omdat ik op een paardje reed die weleens kon weigeren.
Ik heb nu een springpony en ik vind de 1e sprong nog wel eng maar daarna heb ik alle vertrouwen..

Ik ga er dus gewoon op af en ik denk ik kan het er gebeurt niets enz.

Waarom ben je bang met springen? Ooit eens gevallen ofzo?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:18

ik ben al veel gevallen maar met de valpartijen van tijdens het springen waren nooit echt serieus.

ik heb ooit wel eens een zware val gemaakt (tien jaar geleden alweer) tijdens een harde rodeobeurt van een jong paard tijdens een dressuurles en sindsdien is mijn rug niet wat het moet zijn.

mijn rug speelt idd wel mee. het idee "als ik nu val kan het wel eens echt erg zijn" speelt zeker mee in het achterhoofd. maar dat moet toch op te lossen zijn?

ik heb mijn paard als springpaard gekocht en ze kan het maar al te goed en doet het maar al te graag. daarom ook dat ik van die angst vanaf wil.

soms ga ik er ook op af met het idee "ik kan het" " er gebeurt niets" zoals jij doet Lachen maar toch sluipt die angst er de laatste moment weer in.

Kruisje in draf gaat overigens vrij goed, maar ik kan moeilijk alle sprongen op kruisjes laten zetten zodat ik kan meespringen he Haha!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:21

ik had ook angst om te springen
maar ik heb een lesgeefster genomen waardoor ik en het paard vertrouwen kregen
gewoon alles heel klein beginnen en heel rustig opbouwen
als je echt goeie lesgeefster hebt die jullie vertrouwen heeft zal dit wel lukken omdat ze je tips geeft en alles op de juiste afstanden zet zodat er weinig kan mislopen

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:24

hoe heb je jou lesgeefster dan gevonden Ulestro?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:30

Mischien kan je iemand vinden door op bokt een advertentie neer te zetten en of marktplaats Knipoog

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:32

op de stal waar ik stond was er iemand die wb krachtproef nog gereden heeft en ik heb aan hem gevraagd of hij geen goeie lesgeefster wist die heel rustig te werk gaat en met veel vertrouwen...en die heb ik gevonden en al aan enkele mensen aangeraden en die zijn er echt blij mee Lachen
van welke streek ben je wel?

ik denk niet dat je zo iemand zult vinden via marktplaats ofzo...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:35

dat is wel een idee sorayalover

ben net naar de geiste aflevering van toppers te paard aan het kijken.
bn'ers die nog nooit een paard gezien hebben gaan trainen voor het eerstkomende CSI
die mensen moeten toch ook angst hebben? hoe doen zij het dan?

ikzelf ben van Antwerpen Belgie
mijn paard staat in Lokeren

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:40

Zorry kan je geen tips geven ofzo
Heb zelf ook een beetje angst om tespringen Bloos
heb het zelf een paar keer gedaan
Maar wil het wel nog een keer proberen met my pony.

1 van de laatste keren ree ik op een paard van ongeveer 1.60
zonder zadel, Zonder Cap (niet echt erg slim)
Het paard spron wel met zijn voor benen maar niet echt met achter
Dus hij kon zijn everwicht niet echt goed meer houden en ik was dus gevallen & paard ook bijna

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:52

kunnen dit topic ook openhouden voor iedereen die angst heeft om te springen.

heb net het programma bekeken (toppers te paard) en kreeg toch het idee dat het meeste vertrouwen krijgen aan de lesgever zal liggen. je moet erop vertrouwen dat de lesgever weet wat hij/zij doet zodat er niets of toch weinig kan gebeuren...

ik heb een lesgever gehad, maar die vertrouwde ik niet omdat hij in zijn enthousiasme hoog bouwt.
hij bedoeld het niet verkeerd maar als je dan een keertje niet uitkomt dan ben je wel weer terug bij af natuurlijk

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:56

Misschien helpt het al wat als je goede bescherming draagt? Zoals een cap en bodyprotector. Lachen Misschien helpt dat wat voor jezelf en om meer te ontspannen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:02

- ipv het riempje aan je zadel de manen pakken, dan ga je automatisch meer mee, vind je paard niet
erg en je zit hem veel minder in de weg.
- beginnen met oefenen op een paard dat zelf erg goed springt, zodat jij van hem kan leren. en als
jij eens iets verkeerd doet, het paard gewoon rustig blijft doen wat het moet doen. Als je daarmee
vertrouwen hebt, pas terug op je eigen paard.
-inderdaad een instructeur met ervaring met bange mensen
-heel veel geduld hebben en eerst helemaal vertrouwd zijn met iets, voor je een stap verder gaat.
-je paard veel vrij laten springen, zodat hij/zij ook meer vertrouwen opbouwt.

hier moest ik zo snel even aan denken, de rust en vertrouwen bij jezelf zijn toch het belangrijks, want jij draagt de angst over op je paard.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:09

mijn lesgeefster lest ergens in jou streek...
mss kan ze eens langskomen als ze terwijl naar haar lesgever gaat, haar hoefsmid komt ook uit de regio antwerpen denk ik
ze springt zelf nationale jonge paarden en traint constant jonge paarden dus die paarden moeten echt wel veel vertrouwen krijgen van de ruiter

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:16

lejo; je hebt zeker gelijk dat ik mijn angst overdraag op mijn paard. zij gaat daardoor harder springen waardoor ik nog banger wordt.
manen pakken is een goed idee, thx.
ik kan geen lessen nemen op een ander paard (leerpaard) die hebben we niet bij ons op stal.

Iwan_fjord; ik rij nooit zonder cap Haha! bodyprotector heb ik niet

ik probeer al:
als ik aanrij mezelf over de sprong te denken, dus goed vooruit (verder dan de sprong) kijken en proberen dressuurmatig te blijven rijden. in draf lukt dat al een klein beetje.
stijlspring en hup stress. misschien met een stijltje de balk echt heel laag op de lepels leggen? Is dat een ideetje?

alleen oppassen dat mijn paard er niet over struikeld Haha!

ulestro; wat is de naam van jou lesgeefster?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:26

je hebt een pm

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:43

ulestro; ja zag het danku (zal dat zeker goed bijhouden, wie weet wanneer ze goed van pas kan komen)

mijn stalgenootje kreeg vroeger ook les van iemand waarvan ze zei dat ze erg hard let op vertrouwen en enkel lage sprongen bouwd om dat vertrouwen op te bouwen. Ik ga haar eens bellen voor een half uurtje proefles (ben nu al supernerveus, de gedachte alleen al)

ik ga ook straks wat knoeien met die hele lage stijltjes, als er tenminste iemand van op stal me een klein beetje helpt Lachen (balken oprapen, mij oprapen Haha! )

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:00

ik neem nu al een tijdje(3maand) les
maar ik wil niet alleen springen om het vertrouwen niet kwijt te raken dus spring ik enkel bij haar en neem ik dan liever 2keer in een week les dan zelf zitten knoeien Tong uitsteken

hehe jou oprapen zal wel niet zo erg gaan zeker Haha!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:11

daar zit wat in hoor ulestro
maar dan denk ik ook aan het volgende
dressuur is minder eng omdat je dit eigenlijk alle dagen doet als je rijdt.
logischerwijs denk ik dan: als ik alle dagen een klein sprongetje neem (en mat klein bedoel ik dan echt klein, max 50cm want hoger durf ik toch niet Lachen )
dan moet dat toch ook helpen om het meer "eigen" te maken zeg maar, of zit hier dan toch helemaal verkeerd met mijn gedachtengang?

zo erg is het idd niet dat ik er elke keer aflig, maar die gedachte is er altijd wel (en daar wil ik dus ook vanaf)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:19

Mischien iedere dag dressuur rijden en dan afentoe 3x in de week ofzo een sprongtje tussen door..

En een buitenritje etc.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:20

Een tip sowieso: Niet hoger springen dan dat jij het vertrouwt!!
Zodra jij gaat twijfelen breng je het over op je paard en is de kans al veel groter dat het mis gaat. Zorg eerst dat het vertrouwen er in komt, neem daar echt de tijd voor! Oefen veel met lage hindernisjes, als dat goed gaat een tikje hoger, maar alleen zodat jij je er nog fijn bij voelt. Spring anders vanuit draf, ipv galop, zoals je ook bij kruisjes doet.

Veel succes ermee! Lachen

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:26

dan zou ik geen heel parcour plaatsen Tong uitsteken of in uitjes/dubbelsprong
maar 1 enkel sprongetje zodat je je vertrouwen blijft houden
en na een les van iemand kijken wat ie voor je geplaatst heeft en ook vragen aan hem/haar wat je thuis nog verder kunt oefenen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:37

Ja, ook ik heb last van angst met springen. Met bodyprotector wordt het inderdaad minder. Maar ik kan dan nauwlijks in mijn zadel blijven zitten, waardoor ik daardoor weer uit evenwicht raak, spring met mijn nieuwe paard dus ook zonder. Maar blijf het eng vinden. Met springles hoop ik dat op te lossen.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:44

ik spring zelf eigenlijk altijd met bodyprotetor en als ik dat ding niet om heb dan durf ik zowat ook niet te springen. dus miss helpt dat jou?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:46

Op YRT is er een gelijkaardig topic, Springangst. Misschien kan je daar ook eens op kijken. Knipoog

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:49

een heel parcours ROFL
haha ja , dat is een ideetje (er staat straks anders nog wel een heel parcours hoor)

in-uitjes zijn leuk maar daar wordt mijn paard erg heet van, dan gaat ze keihard rennen na de sprong omdat ik dan weer vergeet van terug te gaan zitten Clown

amigo; ik spring al vanuit draf, galop durf ik helemaal niet
jawel ik lieg, heb het overlaatst aangedurfd om een kruisje vanuit galop te nemen.
het ging goed, geef ik toe. maar na drie keer was ik helemaal op en mijn benen wilden niet ophouden met trillen van de spanning Bloos
thx voor je succeswens

vippiekippie; bodyprotector die in de weg zit? is die dan niet te groot voor jou?

fiehke; hey thx, zal er snel eens op gaan kijken

evitahitalia; zal eens horen op stal of ik er een van iemand kan lenen (hopelijk past die dan, ben niet de grootste van stal Nagelbijten / Gniffelen