Niet vlot aan het been ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky15

Niet vlot aan het been ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 10:04

Hey

Mijn verzorgfries is in de bak niet voorwaarts aan het been.
Terwijl ze dat buiten wel erg is , misschien wel iets te veel aan het been.
Bij springen (balkjes lopen enz.) is ze wel weer heel vlot Duivel Flauw he ?

Hebben jullie hiervoor nog tips?

Met zweep en sporen rijden doe ik al!

Groetjes Nicky

Anoniem

Re: Niet vlot aan het been ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:09

Ik heb geleerd dat je dan juist niet de hele tijd moet drijven. Dan reageert ze alleen maar minder op je been. Dus wil je voorwaarts dan geef je been, komt er geen reactie dan geef je een tik. Maar misschien doe je dit al lang en heeft die tik niet zoveel effect, zo'n paard ken ik ook Knipoog .

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:22

Ik denk dat ze gewoon nooit aan het been is. Een voorwaarts paard wil niet zeggen dat het paard aan het been is, ze reageert immers niet correct op jouw hulp namelijk voorwaarts gaan in het tempo dat jij aangeeft. Ze loopt vlot op het moment dat zij daar zin in heeft en niet omdat jij dat aangeeft.
Je moet heel consequent zijn, die sporen kun je wel thuis laten want dat heeft echt geen zin.
Je geeft been en krijg je geen reactie dan geef je nog een keer been maar nu heel duidelijk. Komt er nog geen reactie (binnen 2 seconden) dan geef je haar een tik met de zweep zodat ze voorwaarts gaat.
Dan weer terugnemen en nog een keer proberen. Steeds 1x keer vragen, 2e keer heel duidelijk zijn en anders bijtikken. Ze MOET reageren anders stompt ze alleen maar af.
Als je dit consequent volhoudt zal ze steeds beter op je been reageren.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:24

Zelfde tip als hierboven. Ik zou zelf de sporen tijdelijk af doen en eerst zorgen dat ze gewoon op je been reageert. Sporen zijn daar tenslotte niet voor bedoeld.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:25

Mahitri schreef:
Ik denk dat ze gewoon nooit aan het been is. Een voorwaarts paard wil niet zeggen dat het paard aan het been is, ze reageert immers niet correct op jouw hulp namelijk voorwaarts gaan in het tempo dat jij aangeeft. Ze loopt vlot op het moment dat zij daar zin in heeft en niet omdat jij dat aangeeft.
Je moet heel consequent zijn, die sporen kun je wel thuis laten want dat heeft echt geen zin.
Je geeft been en krijg je geen reactie dan geef je nog een keer been maar nu heel duidelijk. Komt er nog geen reactie (binnen 2 seconden) dan geef je haar een tik met de zweep zodat ze voorwaarts gaat.
Dan weer terugnemen en nog een keer proberen. Steeds 1x keer vragen, 2e keer heel duidelijk zijn en anders bijtikken. Ze MOET reageren anders stompt ze alleen maar af.
Als je dit consequent volhoudt zal ze steeds beter op je been reageren.

Ben het hiermee eens. Ik liep zelf ook tegen dat probleem aan. Paard ging naar mijn gevoel niet vlot genoeg reageren op het been en ik zat constant been te geven, waardoor het dus helemaal geen effect meer had. Sporen er af, daar dienen ze niet voor. 1 zachte tik, geen reactie een hardere, nog geen reactie opnieuw been en tikje op de schouder met de zweep. En dan tussendoor, als het paard in stap/draf/galop is de benen er af houden, dus geen benen meer geven. Ik heb nu 3x zo gereden op deze manier en mijn paard reageert al heel anders!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:28

Na 1x been geven moet je paard reageren. Ik geef been, geen reactie, dan gelijk de spoor gebruiken, desnoods met bijtikken van de zweep. Denk erom dat wanneer je je paard met de sporen en/of zweep corrigeert je meer ruimte geeft van voren anders krijg je een averechtse werking en een stuiterend paard.

Sporen afdoen is voor mij geen optie, ze moeten gewoon reageren op je been en als ze dat niet doen kan je met een spoortje net even je bedoeling wat duidelijker maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling om je paard met de sporen door midden te trappen, wat je helaas vaak ziet.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:29

Ik heb dit probleem ook, dankzij mijn instructrice gaat het nu veel beter. Eerst sporen af, die heb je nog niet nodig.
Eerst subtiel been, wordt daar niet op gereageerd een schop, zodat je paard schrikt en voorwaart gaat, nog niet genoeg geschrokken, tik erbij. Vervolgens overgang opnieuw proberen, tot hij direct reageert op je subtiele been.
Bij heeft dit heel erg geholpen. Als je dit consequent hanteert zul je binnen een week al heel veel verschil merken.
Let ook op dat je niet ongemerkt drijft. Dit deed ik namelijk, ik zat mijn pony de hele tijd schopjes tussendoor te geven om hem vlot te houden. Drijf alleen als hij langzamer gaat.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:32

Lieke schreef:
Ik heb dit probleem ook, dankzij mijn instructrice gaat het nu veel beter. Eerst sporen af, die heb je nog niet nodig.
Eerst subtiel been, wordt daar niet op gereageerd een schop, zodat je paard schrikt en voorwaart gaat, nog niet genoeg geschrokken, tik erbij. Vervolgens overgang opnieuw proberen, tot hij direct reageert op je subtiele been.
Bij heeft dit heel erg geholpen. Als je dit consequent hanteert zul je binnen een week al heel veel verschil merken.
Let ook op dat je niet ongemerkt drijft. Dit deed ik namelijk, ik zat mijn pony de hele tijd schopjes tussendoor te geven om hem vlot te houden. Drijf alleen als hij langzamer gaat.

Dit is ook een goede manier, zo deed ik het ook toen de mijne jong was.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:09

Citaat:
Sporen afdoen is voor mij geen optie, ze moeten gewoon reageren op je been en als ze dat niet doen kan je met een spoortje net even je bedoeling wat duidelijker maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling om je paard met de sporen door midden te trappen, wat je helaas vaak ziet.

Ik weet niet welk niveau je rijdt maar dit is niet de functie van een spoor. Je gebruikt hem om je hulpen te verfijnen. Hoe hoger je komt in de dressuur hoe meer verschillende hulpen je paard kent. Met een spoor kun je daar verfijning in aanbrengen zodat het paard weet bij welke hulp welke (re)actie hoort. Ze moeten gewoon zonder spoor op je been voorwaarts en zijwaarts gaan. Dat is de basis.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:11

Mijn paard doet het ook en ik rijd juist niet met sporen.
Sporen een tijdje af doen idd als dat kan.
En verder wat Jeskoo zei.

shine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:04

Het paard dat ik rijd reageert ook lastig op beenhulpen (tenminste de eerste keer dat ik erop reed) maar ik ben nu gewoon consequent aan het rijden en daar vooral op aan het oefenen. Dus ik denk dat consequent zijn gewoon de oplossing is, en inderdaad nog even spoortjes af? Knipoog

NaaWtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:36

de pony die ik bijrijd is in het begin erg slecht aan mijn been.. Ik zit hem tijdens het stappen al een beetje attent te maken zo ver pushe om aan te draven en dan weer terug nemen. En als ik dan ga draven en hij is niet snel genoeg terug naar stap en weer opnieuw. Hij krijgt dan 4 meter de tijd om op mijn tempo te gaan lopen zo niet dan doen we het op nieuw maar dan vanuit het halt houden. Probeer maar hij word gestoord van al die overgangen dat hij van zelf aan je been word. En ik heb spoortjes aan ja want ik steek er een beetje onder uit dus dat rijd fijner en hij reageert beter. En ik rij zonder zweep want daar reageert die helemaal niet op.

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:20

hey

je kunt eens proberen om met je zweep idere stap dat zij zet haar een tikje op het schouder wat op dat moment naar voren gaat te geven. bij mij heeft dat tot nu toe nog bij ieder paard gewerkt die niet wou doorlopen ik hoop dat je mijn uitleg een beetje snapt suc6

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:22

doe allereerst je sporen af. rij veel overgangen en vertrekt het paard na 1 kuitdruk niet geen hem/haar een tik met de zweep op de kont. ( niet te zacht) herhaal dit steeds weer tot hij /zij luisterd. heb je wel een van in de takt drijven gehoord. je drijft je paard aan wanneer het binnenvoorbeen naar achter gaat. daarnaast druk je je paard 2 keer in iedere hoek aan. en drijf een lui paard vooral niet iedere stap aan maar geef hem/haar maar gerust een harde tik al het paard sloom gaat lopen. Ik heb zelf net z'n paard en het gaat op deze manier al een stuk beter.
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:17

1x been moet eigelijk ge-lijk reactie zijn. (Met een bijna onzichtbare hulp)
Zo niet ? Een trap of een tik met een zweepje erbij.
En niet constant blijven drijven.

Als je daarmee heel consequent bent, zul je zien dat je paard binnen de korste keren wél goed aan het been is Lachen
Succes !
Xx

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 14:16

mijn sporen heb ik dinsdag al afgedaan Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:01

*zucht.. 100ste topic hierover..
Misschien moet je eens zoeken bij de zoekfunctie. Knipoog

Maargoed, ik reed ook altijd een vrij sloom paard en moest altijd heel consequent zijn. Been = reactie. Geen reactie? Tik met de zweep. Nog geen reactie = schop + tik. Hij móet gewoon reageren op je been en jij moet niet constant hoeven te drijven/schoppen.
Als je paard op den duur luistert naar je been, beloon jij dit door niet meer te drijven, maar je been netjes stil te houden.
Ook overgangen en tempowisselingen willen idd veel helpen, hier altijd mee bezig blijven!
Succes.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:02

Zoals hierboven al een paar keer is omschreven... Actie is reactie. Dus been is voorwaarts, geen been is in tempo blijven. Maak tijdens het rijden veel overgangen, zo moet je paard zich blijven concentreren op jouw hulpen. Actie > reactie.. Geen reactie > tik achter je kuit. Liever een goede tik dan 100 kleine tikjes. Succes! En goed dat je je sporen hebt afgedaan Ja