Naar binnen vallen bij een wending in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Naar binnen vallen bij een wending in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 21:31

Ik krijg het niet voor elkaar om tijdens een wending in de bak op de hoefslag te blijven. Kan iemand mij advies geven.

Bedankt alvast Knipoog

dolor

Re: Naar binnen vallen bij een wending in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:26

goed je buitenhand en binnenbeen erbij houden.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:23

Zorg dat je paard aan je binnenbeen is. Nu valt ze steeds naar binnen omdat ze daar niet op reageert. Rijd stukjes schouder voor en probeer een pas of 2/3 te wijken. Je zult merken dat als ze gehoorzaam is aan je binnenbeen je haar ook makkelijker de hoek in kunt drukken.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:13

Beste Mahitri,

Kun je wat meer uitleg geven wat je bedoelt. Ik ben een beginnende ruiter.

Alvast bedankt

Francescalex

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:14

Beste dolor,

Bedankt voor je reactie. Zal het proberen.

gr.
francescalex

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:42

Op de lange zijde laat je je paard een beetje naar binnen kijken (binnenteugel een beetje van de hals, buitenteugel op de hals) en houd je met je binnenbeen het paard op de hoefslag.
Als je ongeveer een meter voordat je in de hoek bent afwend (en dus een meter naast de hoefslag loopt) druk je je paard naar de hoefslag toe. Zodra ze een stapje doet meteen belonenen. Op die manier krijg je haar actief op je binnenbeen. Uiteindelijk kun je haar dan de hoek door 'duwen' met je binnenbeen waardoor ze haar lichaam gaat buigen in de hoeken. Probeer niet aan de buitenteugel te trekken, dan krijg je dat ze naar buiten kijkt in de hoeken en met haar lichaam naar binnen valt.
Veel voltes rijden waarbij je haar ook naar binnen laat kijken en met je been ondersteunt zodat ze niet naar binnen valt. Als ze op de rechte stukjes een beetje wil wijken, kun je dat ook op de volte proberen. Begin met heel kleine stukjes. Een paar passen is echt genoeg.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijker anders hoor ik het graag.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:47

bedankt Mahitri,

Erg goed uitleg en ga het dinsdag tijdens de les gelijk in praktijk brengen.

Je hoort nog van mij hoe het afloopt.
Geniet van je weekend,

gr.

francescalex

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:51

Beste Mahitri,

Nog een vraagje. Wat doe jij met je gewicht (zitknobbel) in een wending of een volte.

Vele verhalen gaan de ronde hierover, ook als ik een boek lees over dit onderwerp.

Wanneer, hoe en op welke manier gebruik ik mijn zitbeenknobbel? Wat is de positie van je lichaam?

Hoor graag van je

gr.

francescalex

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:32

Ik verplaats mijn gewicht lichtjes naar binnen. Dus niet gaan hangen maar rechtop blijven zitten en iets meer op je binnenste zitbeenknobbel gaan zitten.
Als je merkt dat je juist meer op de buitenste zitbeenknobbel zit in de wendingen dan is dat een teken dat je paard nog niet voldoende om je binnenbeen buigt. Het paard moet eerst rechtgericht worden.
Je zit op twee zitbeenknobbels, rijdt naar de hoek, verplaats je gewicht iets naar binnen (druk je hak extra uit),zorg dat je niet gaan inknikken in je heup en dat je met je bovenlichaam evenwijdig blijft aan je paard. Je zult dus in de wending iets mee moeten draaien daar waar je naar toe gaat. Je vraagt met je binnenbeen of je paard wil buigen. Als het goed is kun je je paard sturen zonder teugels, met alleen je gewichtshulpen.
Probeer het maar eens, laat de teugels los en kijk waar je heen wilt. Je lichaam zal automatisch iets meedraaien en er komt meer gewichts op je binnen zitbeenknobbel. Je paard zal dan die kant op gaan waar je heen kijkt.
Veel succes en ik ben benieuwd hoe het straks gaat.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:36

normaal bedankt Mahitri,

Groetjes uit Italie

francescalex

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 12:48

hi Mahitri,

Gaat een stuk beter nu. Bedankt voor je advies.

Heb nog een vraagje. Hoe krijg je hem in de linker en rechter galop krijgen.

Waar ik ook problemen mee heb is om hem sneller of langzamer te laten gaan in draf. Mij is geleerd om hem sneller te laten gaan en aan te sporen met mijn kuit op het moment dat ik zit in lichtrijden

Hoor graag van je.

groetjes

Francescalex

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:10

Mooi dat het nu beter gaat!
Je krijgt hem in galop door je binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel te leggen. Het kan ook wel anders maar de meeste mensen doen het op deze manier. Als je paard het moeilijk vindt blijf dan eerst lichtrijden. In de hoek (bijvoorbeeld als je een volte rijdt en je bent weer bijna op de hoefslag) drijf je met beide benen tegelijk. Belangrijk om even door te zetten, ook als je paard eerst heel hard gaat draven. Ze moet eerst begrijpen dat de hulp 'galop' betekent. Je kunt haar ook met je stem ondersteunen als ze aan de longeerlijn het begrip galop ook al eens heeft geoefend.
Als ze verkeert aanspringt kun je de buitenteugel er iets meer bij houden.

Voorwaarts gaan is een kwestie van consequent zijn. Been = reactie. Dus als jij stapt en je geeft been moet je paard direct reageren en in draf gaan. Zo niet, dan nog een keer been geven maar nu iets duidelijker. Als er dan nog geen reactie komt even bijtikken zodat ze wél reageert. Dan maakt het ook niet uit op welk moment je in de draf been geeft. Je hoeft dus niet beslist te zitten. Belangrijk is dat je paard meteen reageert. Let op dat je zelf niet onbewust steeds blijft drijven, daar worden ze heel lui voor het been van.
Terugkomen in tempo moet op je zit gebeuren. Je maakt jezelf lang en gaat zwaar in het zadel zitten, in het begin helpt het om een beetje onder uitgezakt te zitten.
Eventueel ondersteunen met je stem 'ho'.
Zodra je paard reageert meteen belonen. Heel veel oefenen het voorwaarts rijden en terugkomen want dat is heel belangrijk voor de basis van je rijden. Been = voorwaarts zit = terug
Heel veel succes en houd me op de hoogte hoe het met je gaat.
Vanuit het nu best warme Nederland.

groetjes Mahitri

incognito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:10

Ik ben niet echt een super ruiter en heb ook problemen met het naar binnen vallen, dit is wel heel duidelijk, hoewel.. ik hoop dat ik het nog weet als ik erp zit, dan is alles tegelijk op de een of andere manier toch best ingewikkeld, maar ik ga het zeker proberen.