Helaas heb ik toen mijn zadel aan laten passen (ivm bespiering en de nieuwe vulling in het zadel dat iets in aan het zakken was) bij een zadelmaker die het zadel aan de rechterkant meer heeft opgevuld dan aan de linkerkant (Want: 'het paard was wat scheef'
duh, elk paard is van nature scheef en dat moet rijtechnisch opgelost worden volgens mij)
Gevolg voor mijn paard was dat zij helemaal vast is komen te zitten in haar rug en haar bit aan de rechterkant vastpakte. Het zadel met mij erop zakte door de scheve vulling naar links, wat dus van nature al haar sterkste kant is. En daar hadden wij al die tijd juist zo hard aan gewerkt
Heel gedoe geweest, paardje had pijn en was ontzettend chagrijnig, kon niet meer ontspannen zelfs niet aan de longe (keek op de rechterhand naar links), weken niet gereden, osteopaat erbij, andere zadelmakers erbij, tandarts ook maar voor de zekerheid en een heel nieuw zadel komt eraan.
Sinds de osteopaat is geweest zit mijn merrie weer lekker in haar vel, kan ze ontspannen en haar rug gebruiken. Zij houdt niet meer vast op rechts en heeft geen pijn meer. Ze is zelfs vrolijker dan ooit.
Ik heb sinds vorige week een Bates zadel met cair (lucht) op proef, dit zadel krijg ik over een aantal weken splinternieuw. Het zadel zit erg fijn, en ik kijk na het rijden iedere keer mijn sjabrakjes na op drukverdeling. De drukverdeling is helemaal symmetrisch, waar ik erg blij mee ben, maar aan de rechterkant is het sjabrakje net iets minder bezweet dan aan de linkerkant. Het gaat om weinig verschil, maar ik maak me daar toch zorgen over.
Kan dit aan het zadel liggen of is dit een kenmerk van arme(re) bespiering aan de rechterkant? In het laatste geval gaan wij gewoon verder met rechtrichten, maar in het eerste geval stop ik direct met rijden. Dan moet ik eens ernstig gaan nadenken over hoe ik dit op ga lossen, ik ben al zo lang aan het klooien met zadels en zadelmakers die allemaal wat anders beweren.... En ik wil niet dat mijn paard nog een keer zoiets moet doormaken, zij is pas 4 jaar oud.