regelmatig struikelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Char_elle

regelmatig struikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 16:43

Ik heb vandaag een paard gereden dat regelmatig stuikelde. Is dit te verhelpen door gewoon voorwaarts te blijven rijden? Heeft iemand misschien nog tips voor mij waar ik de volgende keer op kan letten?

Alvast bedankt.

jorretje

Re: regelmatig struikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:45

paard loopt waarschijnlijk teveel op de voorhand. dus proberen de achterhand er meer onder te brengen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:46

Denk dat het ook een beetje onhandigheid of mindere bodem mischien daarop kan ik het niet beoordelen
Maar voorwaartser (of actievere hand) kan het wel wat verminderen

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 17:16

__KELLY schreef:
Denk dat het ook een beetje onhandigheid of mindere bodem mischien daarop kan ik het niet beoordelen
Maar voorwaartser (of actievere hand) kan het wel wat verminderen
Een slecht bodem was het niet. Het kan inderdaad ook onhandigheid zijn, het is namelijk nog een jong paard en erg lomp.

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:24

(jonge) paarden willen nog wel eens struikelen omdat ze niet goed op "eigen benen" kunnen lopen.
Vaak zijn deze paarden gewend om op de ruiterhand te gaan hangen, en daarbij teveel op de voorhand te gaan lopen.
Als het hieraan ligt, vooral doorgan met lekker voorwaarts rijden, veel figuren en wendingen, en laat hem vooral op z'n eigen benen lopen.
Niet aan je hand laten hangen, dan leert 'ie het nooit, vooral lekker ontspannen rijden.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 18:32

Shet4ever schreef:
(jonge) paarden willen nog wel eens struikelen omdat ze niet goed op "eigen benen" kunnen lopen.
Vaak zijn deze paarden gewend om op de ruiterhand te gaan hangen, en daarbij teveel op de voorhand te gaan lopen.
Als het hieraan ligt, vooral doorgan met lekker voorwaarts rijden, veel figuren en wendingen, en laat hem vooral op z'n eigen benen lopen.
Niet aan je hand laten hangen, dan leert 'ie het nooit, vooral lekker ontspannen rijden.
hij hangt zeker niet aan je handen Lachen hij is lekker los in je handen, je hoeft voor aanleuning bijna niets te doen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:43

Zou inderaad kunnen komen doordat het nog een jong paard is Knipoog
En misschien is de Hoefsmid weer nodig Haha! ? Maar dat is denk ik niet Knipoog En ook door de bodem .. Maar dat is het ook niet Lachen

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:47

Mijn verzorgpaardje doet het ook, zins ik harder en meer op de achterhand ben gaan lette doet ze het niet zo vaak meer, haast helemaal niet alleen in het bos. Ook is het gewoon door het niet opletten van het paard en hoefsmid die kan het een beetje verhelpen door er ijzers onder te zetten die aan de voorkant(waar de lip zit) iets omhoog te zetten. Maar het is meer zo dat je wat sneller je paard moet laten lopen.

Jolijntjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:01

De tinkermerrie die ik nu aan het inrijden ben struikelt ook best vaak. Bij haar heb ik het idee dat het door onoplettendheid komt, zodra ik meer overgangen rijd en figuren stuur doet ze het niet meer. Dus lekker actief houden! Lachen

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:14

Dat je paard struikeld kan verschillende redenen hebben:
je paard loopt te sukkelen
de bodem is niet goed
of hij heeft iets aan zijn been (een ziekte, kreupel enz.)
Dat kun je het beste zien als je daar echt bent.
-xxx- Lieke

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:24

Ik rijd ook op twee paarden die wel eens struikelen. Tegenwoordig schrik ik er niet meer zo erg van, maar laatst sloeg mijn hart toch wel een slag over toen ik bijna met paard en al naar de grond toeging. Hij struikelde en ging daarna door beide knieën, hij lag met zijn snoet in het zand en als ik niet goed had opgelet, had ik daarnaast gelegen. Die keer daarvoor was hij ook al zo erg gestruikeld, maar toen was hij ook gewoon uitgegleden, omdat de grond erg nat en glad was. Daar kon hij ook niets aan doen. Wat anders wel helpt is gewoon goed doorrijden, zorgen dat 'ie niet gaat lopen sukkelen en ook goed oplet. Die les reed ik ook net achter iemand die niet goed doorliep met haar paard, daardoor kon ik ook niet lekker voorwaarts lopen.

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:53

ik denk dat je gewoon meer voorwaarts moet rijden

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 18:12

Ik heb vandaag weer gereden, eerst zat een nichtje van de eigenaar erop. De eigenaar vertelde dat de moeder van het paard ook altijd zo struikelde. Vandaag was het wel al minder, maar ik denk dat het gewoon onhandigheid is zeker omdat het nog een jong paard is.

shine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:14

Ja ik denk ook dat het met de leeftijd te maken heeft. Beter dat het nu al minder is! Lachen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:52

struikelen kan vele oorzaken hebben maar als dit vaak voorkomt dan lijkt me een check-up door een fysio geen overbodige luxe!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:40

Heeft ie ijzers? Misschien zou ie meer opzet kunnen krijgen maar dat zou je met de hoefsmid over kunnen hebben. Maar idd als ie jong is kan dat ook de oorzaak zijn, dan zal ik 'm idd proberen meer op z'n achterhand proberen te rijden.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:43

Het kan ook aan de hoeven liggen. Als die te lang zijn of te plat kan het ook zo zijn dat hij 'het niet goed af kan rollen' , waardoor die struikelt.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:12

Ik zal woensdag eens naar z'n hoeven kijken, maar dit is toch de verantwoordig van de eigenaar, want ik rijd hem alleen af en toe. En ik denk dat fysio niet nodig is, eerst met het rijden het probleem proberen op te lossen, want verder heeft hij nooit ergens last van.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:49

Het enige is lekker voorwaarts rijden ..

Drijven,drijven,drijven dus.

Heeft ie ook te lange hoeven ?
daar kan het ook aan liggen.

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:41

paard goed voorwaarts laten rijden en goed bezig houden. Het zou ook kunnen dat het door de leeftijd komt

JohnnyFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:32

dat doet mijn paard ook, is nog jong (4jaar) en het is echt een beetje een slungel, ik moet gewoon voldoende been geven om hem een beetje op te laten letten, maar hou het eens in de gaten.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:59

Mijn Belg doet het ook, eigenlijk alleen in stap. In mijn geval komt het omdat zijn voorhand nog heel slap is, ik ga ervanuit dat het verbetert als ik hem goed doorrij in de toekomst.
Ik merk ook dat hoe langer is rij hoe erger het wordt, dan is hij moe en wordt slungelig...

Succes

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:01

probeer veel overgangen met hem te rijden en en balkjes te lopen het paard loopt waarschijnlijk teveel op de voorhand.
hou je teugels vrij lang maar houd wel een goed contact met zijn mond. rij hem eerst niet aan de teugel want als een paard goed op zijn achterhand loopt tilt hij zijn benen ook goed op en komt hij vanzelf naar beneden door je teugels kort te houden hou je hem hierin tegen en zal hij alleen maar slechterr gaan lopen.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 09:48

Woensdag was het al minder, waarschijnlijk was dat de laatste/eenalaatste keer dat ik op hem reed dus ik kan er zelf niet veel meer aan doen. Ik merkte wel dat hij woensdag drukker was en dus minder struikelde, misschien omdat hij dan minder slungelig is?

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:29

Ik denk dat het gewoon komt omdat hij nog erg jong is. Gewoon wachten, zijn evenwicht vind hij vanzelf wel. (uit de verhalen die ik van je hoor dan)