Hoofd in de lucht voor hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moshz

Hoofd in de lucht voor hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 19:57

De titel zegt het al;

Als ik ga springen met blitz (mijn pony), is ie lekker voorwaards en zou er zo overheen springen. Ik probeerde 1 meter, Maar toen stak hij zijn hoofd in de lucht. Ik dacht hij weigerde dus ik ga klaar zitten voor de stop. Alleen springt hij daarna er toch nog overheen, dit is dus erg lastig. Verdrietig

Hebben jullie misschien tips die ik kan gebruiken?

Winx

Re: Hoofd in de lucht voor hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:59

ik heb hetzelfde probleem alleen dan laag en hoe hoger hoe beter het gaat max tot nu toe gaatje 6, maar ik volg dit dus even.
ze is 4 jaar en ik doe het pas sinds kort en ze doet het echt tijdens de sprong komt het dan daardoor?
Laatst bijgewerkt door Winx op 01-06-07 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:00

misschien kan je met martingaal rijden? moet ik ook doen als ik ga springen anders is die van mij ook niet meer te houden. ook kan je heel veel oefenen met tempo als je op de hindernis aanrijdt. dus in JOU tempo eropaf en niet het tempo dat hij wil. in het begin zal hij proberen onder je uit te komen, maar later moet het steeds beter gaan. gewoon rustig eropaf rijden dus.
ook kan het helpen als je 1 galopsprong voor de hindernis een balkje neerlegt, dan moet hij daar eerst overheen en de volgende galopsprong is dan over de hindernis zegmaar. dan moet hij beter opletten en gooit hij minder snel zijn hoofd omhoog. Knipoog

Moshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 20:07

Ik zal het eens proberen. Het tempo doet hij zelf. Op de a-c lijn staat midden een hindernis. Dn galoppeer ik eerst even een rondje en vervolgens ga ik afwenden bij a En dan gaat het hoofd dus in de lucht. En dan gooit ie ook nog vaak de balk eraf.

Met een laag kruisje is ie net een mak lammetje. Niks aan de hand.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:20

Het is natuurlijk wel de bedeoling dat het paarde voor de sprong zijn hoofd omhoog gooid !! Clown (doen ze niet allemaal hoor)
De 1 doet dit meer/vaker/hoger/niet dan de andere , een Martingaal is een idee, maar zo kom je niet van het probleem af
als je 1× zonder martingaal rijd of als hij bijv. kapot is Sigaar ,
Bij mij is het gewoon vanzelf over gegaan, een paar keer springen en ze snappen het en doen niet meer zo moeilijk
en springen later alsof het een balkje is Cool

Succes Ach gut

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:59

Als hij verder netjes op jouw tempo blijft lopen heb ik er geen problemen mee als het hoofd omhoog komt, ik heb ook van die mafkezen gehad die strak naar beneden door bleven lopen en dan iets te laat doorkregen dat er een hindernis stond Clown.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:05

dat doen ze toch om te zien om een inschatting te maken hoe hoog de hindernis is?
dus door hun gezichtsveld (ze zien slecht recht van voren.)

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:50

Hoe lager hun hoofd is, of 'hoe meer ze aan de teugel lopen', des te minder zien ze. Het paard steekt zijn hoofd naar voren/omhoog om dus meer te kunnen zien. Dus om te kunnen schatten hoe ver en hoe hoog de hindernis is.

beauty05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:08

je zou eerst een kruis kunnen doen en wat lagere rechte sprongen.. en veel oefenen... hel veel oefenen

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:27

veel oefenen en niet elke keer denken; hij weigert, maar ervan uitgaan dat hij springt en hem ook eroverheen rijden. Op zich hoeft het geen probleem te zijn, als hij zijn hoofd maar neit té hoog in de lucht gooit.

CaitlinXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:33

hij gooit de balk er waarschijnlijk af omdat jij aan de teugels trekt omdat je denkt dat ie weigert. Dat belemmert zijn gezichtsveld en daarom gooit hij die balk er "denk ik" af. Maar je moet gewoon goed oeffenen want zoals Shanedow al zij, het moet vanzalf overgaan naarmate je paard of pony leer inschatten. Khoop dat je er wat aan hebt!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:36

de pony gooit zijn hoofd idd in de lucht om de sprong in te kunnen schatten jij kan ook niet springen als je je hofd naar de grond richt..

probeer hem zoveel mogelijk te laten kijken naar de hindrnis, en vooral ga hem niet tegen zitten. en al helemaal niet remmen dan schaad je het vertrouwen van de pony en wil de helemaal niet meer.

succes

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:51

Waarschijnlijk schat hij/zij de sprong in.
Door zijn oofd in de lucht te gooien kan hij de sprong beter inschatten.

gewoon je hand laaghouden en meegaan met de beweging,

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:08

Het is heel logisch dat het paard dat doet. Bij 1 meter ligt de hindernis buiten het gezichtsveld van het paard als hij zijn hoofd op de loodlijn heeft. Om de hindernis te kunnen zien moet hij zijn hoofd optillen. Belemmer dit dus niet, je paard heeft het nodig om te zien waarover hij gaat springen. Over dit "probleem" heeft een uitgebreid artikel gestaan in een paardenblad, maar ik kan zo niet meer vinden waar precies..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:19

hoe ziet jou hindernis van 1 meter eruit? gebrui je een grondbalk? een drafbalk? Hoerveel balken liggen er boven elkaar op de sprong zelf? Hoe meer balken er liggen hoe makkelijker ze de sprong kunnen inschatten. Als jij maar een balk hebt en die op 1 meter hangt dan is het heel moeilijk voor je pony in te schatten waar de sprong staat en moet hij zijn hoofd omhoog doen om dit te kunnen bepalen.

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:33

Ik val in herhaling, maar het paard moet zijn hoofd om hoog brengen om de hindernis in te kunnen schatten. Kijk maar eens naar een wedstrijd op hoger niveau. Alle paarden doen dat. MAAR het is wel belangrijk dat het paard in jouw tempo blijft doorlopen en niet (te veel) versneld. Dit kun je onder controle krijgen, door jouw paard op je te laten wachten. Als je merkt dat hij op de hindernis afvliegt, kun je een kleine volte draaien en hem opnieuw voor de hindernis plaatsen. Als je dit een paar keer doet, dan leert het paard dat hij op de ruiter moet wachten.

Verdere tips: blijf je hand ontspannen, kijk zelf over je paard uit naar de hindernis en ga mee met de beweging.

Succes!

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:39

je paard moet zijn hoofd wel omhoog kunnen brengen, maar mijn paard deed eerst ook zo vervelend met zijn hoofd en dat was echt niet om de hindernis te kunnen zien! als ik afwendde naar de hindernis stak hij z'n hoofd recht de lucht in en crosste hij keihard op de hindernis af, gewoon uit enthousiasme. daarom zei ik in het begin ook van die martingaal, ik gebruik deze alleen als ik spring en dan kan ik tenminste nog wat inbrengen! het heeft bij mij iig heel veel geholpen veel te oefenen langzaam op de sprong af te rijden en hem een paar galopsprongen ervoor (2-3) pas harder te laten gaan, zodat ik het tempo bepaalde en niet hij.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:43

Mijn paard doet juist het tegenover gestelde. Hij is de helft van de tijd super op de hindernis af te rijden, wacht op me, ik kan zelf het tempo bepalen enz. Maar soms dan trekt hij gewoon dat hoofd naar voren/onder en dan heb ik dus mijn teugels weer te lang en ik kan hem niet goed meer in houden, en het springt behoorlijk lastig Clown

Sorry voor het off-topic btw Nagelbijten / Gniffelen

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:46

_angela_ schreef:
Het is heel logisch dat het paard dat doet. Bij 1 meter ligt de hindernis buiten het gezichtsveld van het paard als hij zijn hoofd op de loodlijn heeft. Om de hindernis te kunnen zien moet hij zijn hoofd optillen. Belemmer dit dus niet, je paard heeft het nodig om te zien waarover hij gaat springen. Over dit "probleem" heeft een uitgebreid artikel gestaan in een paardenblad, maar ik kan zo niet meer vinden waar precies..

dat was in Bit...daar stond in ieder geval een artikel over het gezichtsveld van het paard. als een paard aan de teugel loopt kijkt hij recht naar beneden en moet hij dus op jou vertrouwen wat jij hem zegt met je hulpen. maar je paard zal toch voor de sprong echt zelf in moeten schatten hoe hoog die is en hoever hij nog te gaan heeft. daarom moet hij wel zijn hoofd omhoog gooien om dat te kunnen zien, om rechtuit te kunnen kijken dus. en inderdaad zou ik dit niet gaan belemmeren om een martingaal er aan te hangen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:19

Dit is inderdaad ivm het kijken en inschatten. Mijn paard doet het ook, maar als je vaak oefent komt het goed. Succes

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:25

Het juiste commentaar is eigenlijk al geleverd, het paard ziet op het laatste moment de hindernis niet.
Als je paarden ziet die hun hoofd niet omhoog gooien, dan zie je dit voornamelijk bij combinaties waarvan ruiter en paard elkaar goed, zo niet blindelings vertrouwen.
Als je dit niet wilt, dan moet je dus goed trainen betreft je hulpen en het wederzijds vertrouwen met je paard Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:48

je moet je niet voorbereiden op een stop. NOOIT! want als het paard dat door heeft gaat hij dadelijk inderdaad stoppen. Het kan zijn dat je teveel in de mond zit maar het klinkt meer alsof het paard de leiding heeft. je kunt hier inbuigen en expres diep ingesteld aanrijden en als die omhoog komt weer een keer inbuigen en zo trainen dan gaat het vanzelf goed