paard valt tegen been aan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dees21

paard valt tegen been aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 14:00

ik heb nu enkele jaren een leuke goedbewegende haflinger in mijn bezit..nu heb ik steeds het terugkerende probleem dat ze zich wel zo tegen mij been aan laat vallen dat ik haar gewoon niet meer soepel door haar lichaam kan rijden.Ze verandert dan echt in een stijve plank, dit doet ze vooral in de hoeken..Dan gaat ze al onder je uit proberen te rennen, en trekt ze haar hoofd naar buiten.Ik heb al verschillende keren de tandarts erbij gehad ofdat ze niks in haar mond mankeerde maar dit is niet het geval.Verder is ze met rijden vrij goed voor het been..Dus niet dat ze niet voorwaarts is.Vaak meer als de bedoeling is. OOk kan ze tevens de rechtergalop niet onder de man..Ze neemt dan de linkerstelling aan door haar gehele lijf en dan kun je gewoon niks meer..Als ze al aanspringt in de r galop, vaak springt ze verkeerd aan of overkruist.Nu spring ik voorts aan met een drafbalkje en dan zit ze altijd meteen in de rechtergalop..Maar dan begint het dus..Iemand die een paard had die ook van deze eigenwijze streken had en er een tip voor heeft wat ik eraan kan doen..fhysio en al er bij geweest mankeert verder niks lichamelijk.

Esther_

Re: paard valt tegen been aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:03

Ik denk niet dat het eigenwijze streken zijn, maar een rijtechnisch probleem. Heb je les? Anders is het misschien verstandig om dit te gaan doen.

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 14:17

ik weet dat het een rytechnies probleem is..
Maar mijn vraag was dus iemand die er ervaring mee had hoe die het opgelost heeft gekregen.
Probeer er vanalles aan te doen tijdens de les maar er zit niet echt verbetering in.Heb 2 maal per week les.Telkens een halfuurtje want dan blijft ze geconcentreert op wat ik ervan vraag.Weet me nu even geen raad meer en me instructrice ook niet..Vandaar dat ik even de raad vraag aan andere ruiters

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:29

wat ik zou doen is het volgende. Rij je paard eerst los/warm ga dan op de volte en vraag zeer overdreven stelling(niet daarbij je hand niet naar achter zetten maar opzijeventueel pak je je teugel daarbij korter) dat ze misschien/waarschijnlijk naar binnen valt is niet erg maar blijf stelling vragen. Geeft ze na dan stel je haar recht en vraag je direct weer overdreven stelling tot ze weer nageeft dan stel je haar weer recht zo ga je even door, als ze sneller gaat nageven kan je ook langer rechtstellen, gaat dat na een tijdje oefenen ook goed dan kan je er ook op letten dat ze niet meer naar binnen valt. Maar wees duidelijk Jae wilt in eerste plaats stelling/buiging !
succes!( en als je nog wat toelichting wilt mag je me ook pb-en)
Laatst bijgewerkt door hesterve op 01-06-07 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:31

Misschien is het een idee om een keer een fysio/orthopeed ernaar te laten kijken?
En dan een lesje van hem/haar nemen.
Misschien zit het ook wel in een wervel, of ergens in de spieren ofzo.
Zo een iemand is ook bij mijn paard geweesd, heeft haar helemaal gecontroleerd, los gemasseerd.
Daarna les gehad, en voelde meteen veel beter!

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:33

Jou paardje vind het nog moeilijk, ik heb dit ook gehad. Elke paard heeft zijn makkelijke en moeilijke kant, bij jou paardje is dat dus rechtsom (moeilijke kant). Knipoog Echt geen rare streken of opzet, verder is zij toch gezond zeg je.

Ik raad je aan om veel overgangen te rijden, begin in de hoek, paar passen en dan weer terug naar draf. Zo pak je steeds een hoek in de bak met een tussen pauze voor de volgende hoek. Door deze oefening wordt de achterhand steeds sterker, minder spanning voor je paardje. Oefening baart kunst, zal zeker nog een tijdje duren voor jullie het allebei onder de knie hebben.

Probeer ook niet door te gaan als het niet lukt, je brengt er dan alleen maar stress in. Hetzelfde als er bij jou iets niet lukt en je moet het over en over doen. Succes komt vast goed Pling Geduld hebben Knipoog Vergeet vooral niet te belonen !

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 14:50

Chantelle25 schreef:
Jou paardje vind het nog moeilijk, ik heb dit ook gehad. Elke paard heeft zijn makkelijke en moeilijke kant, bij jou paardje is dat dus rechtsom (moeilijke kant). Knipoog Echt geen rare streken of opzet, verder is zij toch gezond zeg je.

Ik raad je aan om veel overgangen te rijden, begin in de hoek, paar passen en dan weer terug naar draf. Zo pak je steeds een hoek in de bak met een tussen pauze voor de volgende hoek. Door deze oefening wordt de achterhand steeds sterker, minder spanning voor je paardje. Oefening baart kunst, zal zeker nog een tijdje duren voor jullie het allebei onder de knie hebben.

Probeer ook niet door te gaan als het niet lukt, je brengt er dan alleen maar stress in. Hetzelfde als er bij jou iets niet lukt en je moet het over en over doen. Succes komt vast goed Pling Geduld hebben Knipoog Vergeet vooral niet te belonen !

oke ik zal dat eens proberen!dus wat verruimen in de gangen in de hoeken.en dan op haar moeilijke hand dus...het is idd zo dat het met steeds herhaling stress veroorzaakt ant dan gaat me paardje gewoon al vooruitdenken..dan doet ze vanalles wat niet d ebedoeling is..maarkt rare sprongetjes net of ze in galop wil..ze is op zon moment gewoon beresterk en drukt zich totaal uit de gehele goede stelling..dan neemt ze gewoon op de rechterhand de linkerstelling aan..ze vind het ook heel erg moeilijk om haar kaak in tedraajen bij stelling...

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:19

IK zou gaan oefenen op de grote volte, goed met je binnenbeen naar je buitenhand toerijden en dan vragen met je binnenhand en druk houden op je buitenhand. Dus met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijden. En dan veel overgangen rijden op die volte MET behoud van stelling en buiging. En de volte openen en sluiten is ook een goede oefening.
En dan reactie met name op je binnenbeen eisen! Geen reactie een prikje met je spoor, nog niet dan een tikje met de zweep direct achter je been, hierin heel consequent zijn.
Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:25

En ik denk dat je eens moet gaan denken aan een andere instructeur of trice! Als dit probleem al zo lang aan de gang is, weet je instructeur dus niet de oplossing en is niet kundig genoeg. En vanuit bokt is het onmogelijk om een goed advies te geven, aangezien we het totale plaatje niet zien van amazone en paard.

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:11

Probeer je paardje te verrassen, zodra je merkt dat zij zich al voorbereid of het over neemt om in galop aan te springen. Spring 2x aan in galop, daarna even een andere oefening om vervolgens een nieuwe poging te wagen Lachen Neem de tijd ervoor ! Succes

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:33

je kan naast bovenstaande tips ook proberen om je haf in zijn nek een beetje los te werken.
Nodig hem eens uit om zijn neus naar jouw been te laten brengen met een snoepje. Als hij heel zijn nek meebuigt kun je hem goed losmaken. Als hij alleen zijn hoofd om probeert te draaien is hij toch wat stijf in zijn spieren en zou je er het beste iemand naar kunnen laten kijken. Hij/zij zal je dan ook goede tips geven om zijn nek wat losser te maken.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:36

klinkt toch als iets fysieks.
heb je al naar het zadel laten kijken?
als alles echt uitgesloten is, dan zou ik er met een goede instructeur een duidelijk plan voor gaan maken-->hoe het aan te pakken.
niet zomaar losse oefeningen, maar echt een trainingsschema maken (heb je dit niet met je fysio gedaan??)

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:39

Mijn paard heeft er linksom een handje van oom tegen mijn been aan te gaan hangen. Dit was vooral het geval toen hij nog heel slap was op dit been. Elke keer als ik dit voel of ik vind hem te flauw voor mijn been dan laat ik hem stappen op een kleine volte, leg mijn binnenbeen naar achteren en tik hem daarbij met het zweepje aan op zijn kont zodat hij met zijn kont naar buiten gaat. Dit moet hij dan snel doen maar mag niet harder naar voren. Bij deze oefening mag je paard niet gaan draven, tegenhouden dus want ander komen ze er nog onderuit! Is een hele goeie oefening om je paard scherper aan het been te krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:52

Heb je wel gelijke aanleuning op beide teugels? Het zou ook kunnen dat ze zich onttrekt aan de rechterbuiging - dan zou je dus (zoals hierboven ook al is gesuggereerd) eerst kunnen proberen haar op twee teugels te krijgen door op de rechterhand recht te laten worden aan je binnenteugel en je buitenbeen; 'andersom rijden' noemen wij dat. Wel je buitenteugel er bij houden voor de begrenzing vanzelf, anders loopt ze je zo over de buitenschouder weg. Of, als je dat makkelijker vindt op de linkerhand gewoon: binnenbeen-buitenteugel.
Als ze recht is en op beide teugels aanleuning neemt, mag het ook geen probleem meer zijn om aan te springen in de rechtergalop.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:57

Mss kun je dit met goed longeren, 1 keer per week, ook een deel verhelpen. Neem een longecursus, dit kan echt veel verschil maken! Je ziet het paard bewegen en kunt haar de galop aanleren zonder ruitergewicht. Voor het rijden zijn al goede tips gegeven zie ik.

Danielle23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:30

Ik heb exact hetzelfde probleem met de fries die ik rijd. Sporen hebben echt geen zin om je paard te laten buigen: Het paard moet leniger worden en dat dwing je niet af door middel van sporen.

Wat ik nu doe op aanraden van mijn instructeur is de buitenteugel juist loslaten. Deze hou je er normaal gesproken aan om te begrenzen zodat je paard niet over de buitenschouder valt. Aangezien ze nu juist over de binnenschouder valt, is over de buitenschouder weglopen al een prima reactie, ze gaat in ieder geval de goede kant op! Pas later moet je daar weer gaan begrenzen. Op twee teugels rijden met gelijke druk kan pas als dit probleem is opgelost. (let wel: mijn tip is niet de correcte wedstrijdmanier, het dient als training, als oplossing voor een probleem. Daarna kun je pas volgens het boekje gaan rijden)

Bij mij werkt het. Met je binnenbeen naar buiten drukken is leuk gezegd, maar haflingers en friesen maken zich sterk als ze nog niet doorgetraind zijn en dan heb je daar met je beentje weinig tegenin te brengen. Het loslaten van de buitenteugel vermindert bij mij het naar binnen vallen in elk geval...

Misschien heb je er wat aan, een goede instructeur heb je wel nodig bij zulke problemen. Om rechtsom makkelijk te maken moeten de spieren aan de linkerkant gymnastischer worden en daarvoor is tijd nodig, dat wel.

Heel veel succes!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:53

Gym oefeningen aan de hand doen, denk dat het allemaal te geforceerd gaat en daardoor krijg je steeds meer verzet en jij word steeds ongeduldiger denk ik en dat werkt averechts , werken aan de dubbelen lijn is misschien een optie om te kijken waar het probleem licht, maar denk iid ook dat het geheel aan jezelf ligt.

Danny13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:45

als hij tegen je binnen been valt moet je hem juis contra stelling geven dan traint hij zijn schouders en rug, dan wordt hij op dat gebied al losser, ook raad ik je aan (ik weet niet of je dat al doet) hem een met een bijzetteugel te longeren als je niet weet hoe dat moet vraag dan hulp van iemand die dat wel weet, ook raad ik je nog aan om vooral niet te lang op 1 hand te rijden, misschien zijn z'n spieren aan de ene kant meer ontwikkeld dan aan de andere Knipoog
bij mijn pony heeft het cker wel geholpen Haha!