niet meer op veld te berijden!/ goede overgangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChrissiejJ

niet meer op veld te berijden!/ goede overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 22:41

Heej,

aangezien Dakota een tijdje erg ziek is geweest ben ik bezig alles weer op te pakken. Ik ben begonnen met stukken stappen in het bos. En aangezien ze niet te veel mag eten op de wei is die in stukken opgedeeld. Nu is het zo opgedeeld zodat ik er niet kan rijden. Nu mag ik weer intensiever met haar gaan rijden. Dus ik dacht dan ga ik naar dat grote veld waar ik vroeger altijd heb gereden. Hier ben ik mee gestopt omdat ze daar iedere keer gemeen begon te bokken en dan vervolgens weg rende en ergens gras ging eten. Nu wou ik daar weer gaan rijden en ze begint heel raar te doen. Met hoeven stampen aan der martingaal trekken (wat ze nog nooit heeft gedaan). Het was echt akelig. Met stappen voelde ik al dat ze helemaal gespannen was en zou bokken enzo. Ik durfde dit niet aan en ben doorgereden naar het bos waar het gewoonweg perfect ging!
Maar nu wil ik toch weer erg graag op dat veld gaan rijden, zodat ik daar de dressuur weer wat kan oppakken. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik daar weer veilig kan gaan rijden?

En dan vraag nummer 2 Tong uitsteken.
Dakota is al goed nageeflijk in stap en in draf ook al behoorlijke stukken. Maar de overgangen lukken niet goed. Bij de overgang van stap naar halt komt ze tegen het bit in. En bij de overgang stap draf etc. Hoe maak ik die overgangen netjes, zonder dat ze iedere keer terug omhoog komt?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Haha!

ontherun

Re: niet meer op veld te berijden!/ goede overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:04

Is er niet een keer iets gebeurd ofzo in dat grote weiland waar ze bang voor geworden is? Waardoor ze er nu niet meer normaal loopt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:24

Tja.. ik zou steeds eventjes naar het veld toe, als dat mogelijk is. Ze is duidelijk ergens van onder de indruk daar. Dus even stappen, proberen ontspanning te zoeken. Misschien nadat je van het bos terug bent even heen en steeds wat langer. Totdat ze de spanning op het veld kwijt is.
Overgangen zijn altijd lastig.. zeker naar halthouden. De achterhand moet goed eronder komen en dat is gewoon moeilijk voor de meeste paarden. Probeer de overgangen zoveel mogelijk op je zit te doen. Handen begrenzen maar absoluut niet te strak in je hand worden. Probeer eerst wat te schakelen in tempo, dus halve ophoudingen voordat je helemaal terug naar stap gaat. En ook hierbij veel geduld.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 19:37

ja eerst mocht ze in een tuin gras eten van mensen. Daar stond ze ook vaker op (hoefden ze het gras niet te maaien Tong uitsteken) en dat is maar zo'n 10 meter ervan af. Ze bokte me eraf en ging daar staan eten. Maar ze is er nu al een 4/5 maanden niet meer geweest. En op dat veld lijkt het niet alsof ze bang is ofzo. Maar ze is gewoon echt gemeen dan. Ze doet het erom om me eraf te krijgen. Terwijl ze in het begin heel braaf daar was.

Moshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:42

Dit is zeker heel lastig,
We hebben het ook met onze shetlander. Normaal is ze heel lief bij kleine kinderen rijdt ze gewoonweg perfect. Alleen ga je zelf op haar zitten - reageerd ze nergens op en gaat ze gras eten. Momenteel hebben we geen bak maar rijden we in het zogenaamde 'Geitenweidje'.

Ik zou het dus ook niet weten, en ik heb het zelfde probleem als jij.
Verder: Veel Succes nog met Dakota. Knipoog

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 19:46

Ja op dat veld zelf is ook veeeeeeeeel gras. Ik laat haar soms daar ook eten zodat ze weet dat ze niet weg hoeft te rennen naar die mensen. Maar toen ik dat vorige week deed draaide ze dus echt zo'n beetje door.
@ Moshz: bedankt Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:03

Tja werken en eten gaat niet zo goed samen. Zeker niet als ze zo fel daarop is. Misschien maar eens beginnen met grondwerk. Even zorgen dat jullie relatie wat normaliseert. Aangezien zij nu duidelijk de leiding wil nemen.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:23

ja maar dat heb ik haar dus al eerder duidelijk gemaakt.. maar kan het zijn dat ze dat onder het rijden dan nog niet accepteert ofzo?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:43

Hoe?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:50

Nou zo te lezen is ze je aardig aan het uitproberen en omdat dat nu al een aantal keren gelukt is zal ze dit ook blijven doen totdat ze weet wie er de baas is.

Dit lijkt me heel lastig om alleen op te lossen en ik zou er sowieso hulp van iemand anders bij vragen. Het klinkt alsof ze een trucje uitgeprobeerd heeft en heej, dat lukte, dus doet ze het nu de hele tijd.

En dat tegen de hand in komen bij de overgang, blijf tijdens het rijden van de overgang je been erbij houden en houdt contact met de mond. Voel je dat ze niet nageeft maak je een ophouding met je hand. Vergeet wel je been niet!
Veel succes ermee!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 10:34

Evelijn schreef:
Hoe?

toen ik haar ging rijden was ze op de poetsplaats etc. flink dominant. Dit heb ik haar afgeleerd (ze stampte als je der hoeven wou uitkrabben en plette je tegen de muur etc.) Ik heb haar als ze echt gemeen was een tik verkocht en soms was alleen mijn stem verheffen genoeg. Dit doet ze nu ook niet meer en ze is heel lief in de omgang.

Ja dat uitproberen... dat is een ding wat bij haar er niet uit te krijgen is. Als je bijv. heel lang niet gesprongen hebt of op de wei gereden of wat dan ook dan gaat ze je uitproberen. Nu heeft ze dus een tijd stilgestaan doordat ze ziek was en nu moet ik die hele periode weer doorstaan. Als ze der eenmaal doorheen is, kun je je geen fijner paardje wensen. Maar hoe ga ik dat doorstaan op dat veld. Ze bokt echt heel gemeen. En aangezien dit nu mijn enige optie is om een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden ben ik radeloos.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:27

Ze heeft dus redelijk dominant karakter, zoekt steeds de grenzen op wat mogelijk is. Lijkt me dat je heel veel gaat hebben als je iets van NH grondwerk gaat doen. Ga eens op dat forum kijken.
Maar als je een snelle oplossing wil is het misschien een idee om je instructeur een paar keer op het veld te laten rijden met Dakota. Hij kan haar waarschijnlijk sneller corrigeren. Probleem is dan wel dat als ze het bij jou uitprobeert en je niet snel genoeg corrigeert je weer van voor af aan kan beginnen.
Veel succes ermee.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:32

Ga er eerst eens een paar keer longeren en corrigeer haar dan als ze het probeert. Neem even iemand mee voor de veiligheid. Wanneer ze het longeren goed doet ga je daar weer longeren, daarna erop en rijden. Neem weer iemand mee, desnoods met paard en ga samen rijden. Veilig en misschien vindt je paard dat prettiger. Succes.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:54

ja het probleem is dat ik zelf erg met mijn gezondheid zit waardoor ik sommige dingen niet aankan. (bij het longeren kan ze me te sterk worden). Ik was nooit bang op dakota, want ik heb haar gaan rijden doordat niemand er meer op durfde. Maar op dat veld weet ik wat ze kan doen en daar word ik toch best nerveus van. Ik ben bang dat ik weer (is een keertje gebeurd) verkeerd terecht kom. Ik ga mijn instructrice weer eens bellen, zodat zij me weer eens verder kan komen helpen en ik ga eens op dat forum kijken. Iemand nog tips voor de overgangen Lachen?