Hoe krijg ik dat het snelst onder de knie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe krijg ik dat het snelst onder de knie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 13:59

Ik rij al ontzettend lang. Maar alleen maar recreatief hobbelen. Ik heb nu een 3 jarige die de potentie heeft hoog in de sport te komen. En we willen met haar dan ook wat bereiken. Ik ben nu onder begeleiding haar aan het inrijden. Dat gaat op zich vrij aardig. Maar ik stoor me er mateloos aan dat ik het gevoel mis. En met name het laag en rond rijden princiepe. Ik mis het gevoel. Ik heb geleerd dat als mijn paard d'r hoofd hoog houdt ik lichte druk moet geven en zodra ze zakt moet ontspannen. Uiteraard moet ze dan wel voorwaarts blijven. Maar ik voel dus niet wanneer ik lichte druk moet geven en wanneer ik los moet laten.
Gelukkig word ik daar goed bijgeholpen dat onder de knie te krijgen. En rijdt mijn lesgeefmens ook regelmatig op mijn paard. Zodat zei het wel goed aanleert.

Maar hoe kan ik dat gevoel het snelst onder de knie krijgen?

Alicia2u

Re: Hoe krijg ik dat het snelst onder de knie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:58

Ik denk dat je met een jong paard fout bezig bent als je in dit stadium al laag en rond gaat schakelen en teugeldruk gaat geven. Is het niet belangrijker dat eerst de takt en balans in orde zijn voordat je een hoofd-halshouding gaat vragen van je paard waardoor hij niet eens goed kan zien waar hij loopt, hij waarschijnlijk weer zeer uit balans getrokken wordt omdat hij zijn nek niet als tegengewicht kan gebruiken?
Mijn mening is dat je vooral een jong paard van achteren naar voren moet rijden, met een stille hand, maar wel met contact. Het paard loopt dan vanzelf 'tegen de teugel aan' en zal, wanneer takt en balans goed genoeg zijn vanzelf nageven. Als het paard het hoofd omhooggooid, is mijn reactie meer been, niet meer druk. Het gooien van het hoofd is een verstoring in de balans, wat aangeeft dat het paard niet genoeg wordt ondersteund door been en gewicht.
Dit is mijn mening hierover, misschien dat je het er totaal niet mee eens bent, dat geeft niet. Ik wilde het toch even kwijt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:02

Het snelst? Eeen poosje op een fijn ervaren paard rijden, en daarnaast nog eens wat andere paarden rijden.

Met je eigen paard.. Veel lessen en voelen (wat doe ik? wat is de reactie van m'n paard?), laat je lesgeefmens/persoon op de grond vertellen waneer het gevoel goed zou moeten zijn., dus laten bevestigen.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:04

Lichte druk op de teugels en als ze zakt ontspannen? Wie geeft jou les? Nooit gehoord dat je een paard met je BENEN naar de hand toe rijdt en niet met je teugels? Dan heb je ook geen verlies van de voorwaartse drang. Een paard moet zelf je handen op zoeken en niet andersom. Als hij dit doet kun je een halve ophouding maken indd. en weer nageven als hij reageert. Ik zou als ik jou was eerst eens bij een rijvereniging of zo les gaan nemen, zodat je tenminste goede begeleiding krijgt. Als het voorwaarts neerwaarts vanuit je paard komt en niet vanuit jou zul je het juiste gevoel ook sneller ontwikkelen. Je kunt dan op je paard inspelen en niet zomaar bij voorbaat wat beginnen doen, waar je niet eens een gevoel bij hebt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:07

Hoe noem jij de spanning tussen bit en hand dan? Of rijd je enkel op het gewicht van de teugels?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:07

Ik geloof dat wij elkaar niet begrijpen. Mijn paard is voor dat we gaan rijden.Veel aan de lange lijnen getraind. En ook met losse touwtjes gelongeerd. Daar heeft ze dus al bij geleerd. Dat als ze d'r hoofd omhoog doet ze druk krijgt van het touwtje en ze weer zakt er ontspanning is. Met het rijden hebben we ongveer het zelfde principe. Goed voorwaarts houden en dan zakt ze ook. Maar ja soms is er wat te zien in de andere bak en dan is ze dus wel voorwaarts maar loopt te sterren kijken. Dan voelt ze dus een lichte druk die je meteen los laat als ze weer zakt (het touwtjes principe). Het is niet zo dat er alleen aan de voorkant geplukt word en we alleen naar het plaatje kijken.
Hoop dat het zo iets duidelijker is.

Mijn lesgeefmens is erg fijn. Die vertelt ook precies wanneer zou al ziet dat mijn paard terug komt in tempo en dan brult ze al been d'r aan. Is ze dan weer goed voorwaarts en loopt nog met d'r hoofdje omhoog dan mag ik iets meer weerstand bieden. Dus hele lichte druk zakt ze moet ik meteen loslaten. Maar ik vind dat dus heel moeilijk wanneer moet ik weerstand bieden en wanneer laat ik los.
Heb ik dan een keertje geen hulp/les. Dan laat ik dat voor wat het is en rijdt ik alleen voorwaarts. Puur omdat ik dan veelste bang ben dat ik het verkeerd doe.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:09

Wat reageren jullei aangebrand zeg.
ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen wat ik bedoel. Maar blijkbaar word het hier verkeerd begrepen.
Duhhhhhhhhh ik snap heus wel dat een paard eerst voorwaarts en op eigen benen moet lopen voor dat je wat kan vragen. En ik heb het ook niet over een paard naar benenden trekken/ zagen of iets anders. Ik heb het alleen over lichte druk/weerstand bieden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:10

Tja...je zal toch wel aanleuning moeten hebben om je paard naar je hand toe te rijden lijkt me! Dus zo verkeerd is haar lesgeefmens (leuk woord! ) niet!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:13

Willen jullie niet zo aanvallend reageren. Maar eerst even vragen als jullie iets niet begrijpen. Misschien heb ik het niet zo duidelijk neer gezet.
Maar ben echt niet bezig met mijn paard verzieken omdat ik hem zo nodig in de krul wil hebben.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:15

Aan de lange lijnen en onder de ruiter zijn twee heel verschillende dingen. Een ruiter verplaatst het natuurlijke zwaarepunt van een paard, zodat die opnieuw balans moet vinden. Dat duurt maanden, zoniet jaren voordat het paard volledig vertrouwd is met het nieuwe gewicht en de juiste spieren heeft ontwikkeld.
Als je paard kijkerig is en daarom met het hoofd in de lucht loopt, is 'been' nog altijd de juiste oplossing. Zorg dat haar aandacht weer bij jouw komt; draai een kleine volte (15m), maak een overgang of ga achterwaarts. Dan moet ze wel op jouw letten.
Die druk waar je het over hebt als je paard het hoofd omhoog brengt zou vanzelf moeten verdwijnen bij het nageven als jouw handhouding/beweging goed is. Als je een goed meegaande hand hebt met een goede contactteugel, dan is dat je uitgangspositie. Het is dan niet jouw hand die meer druk geeft als het paard niet nagefelijk is, maar het paard zelf.
Om dit te oefenen moet je miljoenen rondjes rijden met een fijne contactteugel en een meegaande hand, vooral in stap. Niet plukken, niet trekken, niet nagefelijk willen rijden. Als je goed inwerkt met je been en zit terwijl je handhouding goed is, dan komt het paard vanzelf.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:19

En blijkbaar is mijn handhouding dus niet. Als ik dat gevoel niet hebt. Ik rij dan ook niet met contact/druk. Ik weet niet hoe ik dit goed moet uitleggen.
Ik rij zeg maar met iets langere teugels zodat ze meer ruimte van voor heeft. EN ook geen druk/contact. ALs zei d'r hoofd omhoog doet geef ik iets druk. En daarbij moet ze uiteraard eerst voorwaarts zijn.
Hoop dta het zoiets duidelijker is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:27

felicity schreef:
En blijkbaar is mijn handhouding dus niet. Als ik dat gevoel niet hebt. Ik rij dan ook niet met contact/druk. Ik weet niet hoe ik dit goed moet uitleggen.
Ik rij zeg maar met iets langere teugels zodat ze meer ruimte van voor heeft. EN ook geen druk/contact. ALs zei d'r hoofd omhoog doet geef ik iets druk. En daarbij moet ze uiteraard eerst voorwaarts zijn.
Hoop dta het zoiets duidelijker is.

Oké, ik snap wat je bedoeld en er zijn mensen die inderdaad zo rijden en dat gaat op prima, maar een jong paard heeft wel die steun van voren nodig; je begrensd niet alleen de hoofd-halshouding met de teugels, maar ook de beweging van de schoft.
Bij een jong paard waarbij takt en balans nog niet ontwikkeld is, is het belangrijk om de schoft te begrenzen om zo het paard recht te kunnen richten, en ik neem aan dat dat wel een doel van je is.
Als het apard verder is in de opleiding en alle punten van het skala voldoende heeft ontwikkeld, zou je kunnen overwegen om zonder contact te rijden, maar voor zo'n jong paard is dat echt niet de manier om zijn opleiding te bespoedigen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:28

Was dat voor mij bedoeld?? Ik reageerde n.l op spretje.
Om 'het gevoel' te krijgen denk ik dat het advies van Kelly_an een hele goede is. En dan nog is het een van de moeilijkere dingen om te leren. Helemaal omdat je nu ook nog een jong paard hebt dat het moet leren, wat het dus dubbel moeilijk maakt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:33

Ik ben blij dat je me begrijpt. Ik ben namelijk heel erg voorzichtig met mijn paardje. En denk er ook nog helemaal niet aan om d'r nu al in de 'krul' te laten lopen. Maar via woorden is het soms zo moeilijk uit te leggen. Maar wat jij bedoelt is dus wel lichte contact houden met de mond (teugels op maat dus). En lekker voorwaarts rijden en goed mee bewegen met je hand (wat logisch is). En als zij dan d'r hoofd hoger houdt dan zorgt zij zelf voor de druk? Ik ben eigenlijk nooit bezig geweest met echt dressuurmatig rijden. Ik hobbelde altijd maar wat aan een lang teugeltje. Vandaar dat ik ook opzoek ben gegaan naar een lesgeefmens die mij dus 2x in de week les geeft (rij nog maar 2x in de week). Of soms krijg ik maar 1x in de week les en de 2x rijdt ze dan zelf om mijn paard aan te voelen. En mij zo beter te kunnen helpen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:36

aerdenhout1 schreef:
Was dat voor mij bedoeld?? Ik reageerde n.l op spretje.
Om 'het gevoel' te krijgen denk ik dat het advies van Kelly_an een hele goede is. En dan nog is het een van de moeilijkere dingen om te leren. Helemaal omdat je nu ook nog een jong paard hebt dat het moet leren, wat het dus dubbel moeilijk maakt.

Nee was niet voor jou bedoeld. Had het ook een beetje slecht verwoord wat ik bedoelde. Dat lijkt me ook wel erg fijn om 1x in de week les te krijgen op een paard die het allemaal wat beter begrijpt. Waar ik van leer. Maar ik denk dat het probleem met gevoel zit in het feit dat ik niet met contact rij. Ik rij met een los teugeltje en als ze dan d'r hoofd omhoog brengt geef ik iets druk. Ik denk dat daat het probleem zit. Dat ik geen constant contact heb. En daarom niet voel wat ze doet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:40

Tja, het is toch een kwestie van zelf voelen. Als je je nooti met dressuur bezig hebt gehouden, dan is het waarschijnlijkste geval dat je, net als ik altijd deed, teveel naar je paard toe compenseert: je gaat zitten op de plek waar je 'scheve' paard je naar toe gooit, omdat dat voor het paard makkelijker is. Op het moment dat het paard het hoofd omhoog gooit, geef jij waarschijnlijk toe met je hand, waardoor het paard in feite 'beloond' wordt om vervolgens weer afgestraft te worden met extra druk. Dit is een kwestie van timing en gevoel dat je het beste krijgt door ten eerste:
zitlessen te nemen, kijk eens naar iemand die een centeredriding/dressuurles geeft bij jouw in de buurt. Het heeft bij mij en veel anderen enorm geholpen en al met een paar lessen was er enorme verbetering.
Veel andere en ervaren paarden rijden, maar concentreer je dan op wat je voelt. Ga eindeloze rondjes eens alleen maar mee met de beweging van het paard (dat kan ook met je jonge paard). Volg de bewegin van de mond met je hand en voel met je heupen de beweging van de afzonderlijke benen en de rug. Kijk of je kunt voelen of je naar een bepaalde kant wordt toegeduwd en probeer daar tegenin te gaan als je het geveoel hebt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:44

Ja, dat is te onrustig voor je paard...
Contact maken (alsof je hand in hand loopt Knipoog ) soepel meveren met de bewegingen. Zorg dat je je hand iets kan ontspannen als ze je contact aannneemt en nageeft.

Als je al ontspant in je hand kan je niet mooi meegaan met de beweging, en krijg je snel een los-vast teugelcontact wat voor je paard heel storend kan zijn. En je kan zelf niet meer nageven, omdat je dat in feite al doet, je kan in feite geen verschil aangeven voor je paard.

En dit is gevoel.... Voelen wat je in je hand hebt aan druk, hoeveel spanning jij eropzet. En voelen of je paard nu wel of niet nageeft, tegen de hand komt etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:51

De enige manier om "gevoel" te ontwikkelen is door heel veel verschillende paarden te rijden.

Het komt vanzelf wel, en eigenlijk komt het pas als je er minder over na gaat denken... want gevoel is gevoel, en bij gevoel moet je niet nadenken Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:55

@Alicia en kelly_an
dat klopt helemaal. Dat stukje over die handhouding. Dat bedoelde ik met ik heb het gevoel niet.

Ik heb nog een 4jarige belg die ik regelmatig zonder zadel rijdt. Echt om het gevoel. Heb dan wel een touwtje om d'r nek dat ik niet onbewust mijn balans ga zoeken op d'r teugels en ik merk nu hoe ik haar kan rijden zonder mijn teugels/bit nodig te hebben dus op zit. Dus dat blijf ik voorlopig doen.
En blijf uiteraard lessen en veel letten op mijn handen. Zal dit ook even aangeven bij mijn lesgeefmens dat ze daar heel goed op moet letten bij mij.