Sprongverlies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Sprongverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 12:52

Mensen,

Ik rij sinds een maand of 2 wedstrijden met een welsh (E-pony). Ik heb nu al een paar keer op mijn protocol te zien gekregen dat ik in de volte in galop (E-B-E oa.) soms sprongverlies heb bij de B bijv. Nu vroeg ik mij af wat daarmee bedoeld wordt en wat ik daaraan kan doen. Wie heeft er tips?

Groetjes!!

Anoniem

Re: Sprongverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:55

Daarmee bedoelen ze dat je pony niet actief genoeg van de grond komt (en mogelijk ook tactfouten gaat maken). Actiever rijden op de volte.
Algemeen om te trainen: galoppade sterker maken door vooral veel aan te springen en terug te rijden naar draf, goed op de achterhand blijven plaatsen. Bijvoorbeeld door licht sv te zetten voor je aanspringt.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:02

Zelf maak ik dan veel overgangen in de galop, om het achterbeen er beter onder te krijgen zodat je vanzelf meer sprong krijgt. En wat Sonja net al zegt veel aanspringen en goed actief houden.
Succes er nog mee! Lachen

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:22

je galop wordt dan te vlak en wss ook te lang en tactfouten heb je dan ook gauw. Kwestie van veel schakelen in galop, als je voelt dat ie vlak wordt geef je gewoon gas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:32

snater schreef:
je galop wordt dan te vlak en wss ook te lang en tactfouten heb je dan ook gauw. Kwestie van veel schakelen in galop, als je voelt dat ie vlak wordt geef je gewoon gas.

Dus HARDER lost het op volgens jou?

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:47

nee actiever
99% van de paarden die sprong verliezen vallen ook terug in tempo. Als je gas geeft en m voor niet te lang laat worden rij je m weer bij elkaar en gaat de energie ook weer de hoogte in, dus komt ie weer van de grond.

en schakelen is naar voren EN terug rijden.vlug maken dus.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:16

bij mij helpt het door mijn handen even aan tespannen zeg maar en dan even wat drijven, zo dat hij iets meer tegen de hand gaat lopen en dan gaat ze zo ie zo iets meer springen, want voorwaarts is niet helemaal de oplossing, je leert je paard datn alleen mar dat als hij sprongverlies heeft dat hij harder mag, dat is natuurlijk niet de bedoeling, op concour kan je ook niet zo maar weg galopperen. Probeer je pony ook eens echt goed te laten verzamelen, dan moet ie wel springen en dan wordt zijn achterhand ook sterker. Succes er mee!

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:23

In veel gevallen wordt het paard van voren te veel "vastgehouden" door de hand, waardoor deze onvoldoende kan doorspringen. Vaak helpt het ontspannen van je hand al.
Pas als je in de hogere dressuur terecht komt gaat je paard meer op de achterhand dragen, maar daar hoef je nu in de proef absoluut nog niet aan te rijden. In het lagere kader (B en L) is het belangrijk dat je je paard ontspannen en in het juiste tempo voorsteld.

Daarom adviseer ik je om een je hand meer naar voren te plaatsen in de galop, waardoor je paard meer ruimte krijgt om door te springen. Overigens kun je de eerdere adviezen uiteraard wel meenemen in je training. Het regelmatig rijden van overgangen en tempowisselingen is goed om je paard sterker te maken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 12:07

Hij heeft nu een nieuw grapje maar dat komt doordat ie sinds kort in vers grasland staat. Met galoperen gaan bokken.. Daardoor moet ik mijn hand en been er goed aanhouden wil ik dit voorkomen. Daarom, zevenster, vraag ik mij af hoe ik jouw advies mee kan nemen in de training. Aangezien er nog wat risico is op bokken (wil niet bokkend de proef door). Misschien een hele lichte ontspanning in mijn hand en iets meer been?

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:52

Ze bedoelen dat je pony een beetje aan de grond plakt.
Met meer been zou je dit kunnen verhelpen

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:16

@ friendly: dat bokken is vervelend, maar als een paard doorspringt zal hij vaak dat bokken wel laten. Belangrijk is, dat als je paard gaat bokken, je niet verstrakt in je hand, maar zijn hoofd om hoog haalt en naar voren rijden! (makkelijker gezegd hoor Knipoog ).

Je eigen voorstel is inderdaad goed, lichte aanleuning houden en vooral met je been gaan rijden. Er voor zorgen dat je paard aan het been komt te staan, kun je realiseren door veel overgangen en tempowisseling te rijden. Zelf ben ik ook een voorstander van veel wendingen rijden (grote voltes etc.) Hierdoor moet het paard zijn binnenbeen er verder onder plaatsen, wat hem uiteindelijk ook weer sterker maakt. Daarbij komt dat een paard in een wending minder snel geneigd is om te bokken. Vanwege de lengtebuiging die je op een volte vraagt, kan zijn achterhand minder makkelijk uitbreken.

Pas alleen op voor de veel gemaakte fout. Veel mensen gaan verkrampt rijden als zij een bepaalde reactie van hun paard verwachten, waardoor je die reactie veel eerder opwekt, dan wanneer je zelf ontspannen blijft. Dus niet te veel met je hand proberen op te lossen en je paard gaan vasthouden, maar juist lekker naar voren blijven rijden.

Veel succes.