Nieuw bijrijdpaard, Problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentasi

Nieuw bijrijdpaard, Problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 12:19

He
Ik heb sinds een tijdje een nieuw bijrijdpaardje waar vrijwel niks mee gedaan word. Ik kan hem alleen in de weekenden rijden. Het is een dravers ruin van ong. 14 jaar die een paar jaar op de manege heeft gelopen.
Ten eerste is hij ontzettend sloom, echt heel erg. Hij is gewoonweg niet vooruit tebranden.
En als ik dan een tikje met de zweep geef gaat hij halve galopsprongetjes maken. Dat doet hij ook als hij er genoeg van heeft. Ook gooit hij dan zn hoofd in de lucht en doet zn kaken scheef op elkaar en dan kan ik niks meer.
Iemand wat nuttige tips hoe ik hier mee om moet gaan?
Groetjes, Yvonne
Laatst bijgewerkt door Sentasi op 31-05-07 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodym

Re: Nieuw bijrijdpaard, Problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:21

OP mijn manege is ook een pony die een 'huppeltje' maakt als je hem tikt of aanspoort. Als je hem dan gewoon nog een tik geetft, gaat ie wel harder Ja

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:22

Staat hij verder op rust, hoelang is hij al niet meer gereden?
Is het een kwestie van geen zin? Lijkt hij pijn te hebben?
Enz. Vertel es wat meer Lachen

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:24

ik denk dat dit dier afgestompt is. ga eens met hem buiten rijden. verder niks vragen gewoon laten lopen. het lijkt mij een dier dat geen plezier meer in het werk heeft.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 12:27

Hij heeft geen pijn. Hij is net gecontroleerd door een DA en zn tanden zijn na gekeken door een tandarts. Als hij zo gaat doen en ik zet even door dan kan hij het wel. Ik weet niet of het toegestaan is als ik hier ook fotos plaats.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:28

inderdaad.. veel afwisseling! en rustig aan opbouwen. als hij niks heeft gedaan hiervoor, moet je niet gelijk buitenritten van 4 uur gaan maken

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:15

het is gewoon lastig om een paard dat geen conditie heeft en daar dan op te rijden.

Het paardje heeft het lastig en ondervind geen plezier in zijn werk.

Maak het plezant door kort en goed te laten lopen. Leer het paardje zijn spieren gebruiken en aan te sterken door te longeren.

Als het paardje sterker wordt en de conditie beter is dan zullen de symtomen stilletjes aan verdwijnen als het dan geen soort tik is geworden natuurlijk.

Wij hebben ook zo'n paardje gehad en wanneer die moe wordt komt het nog wel eens tevoorschijn.
Verder heeft ie nu wel plezier in zijn werk.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:23

Ik zal nu even fotos bij HAW zetten

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:27

Misschien een idee om bijvoorbeeld emmers in de bak te zetten en hier omheen slalommen gewoon beetje leuk en afwisselend maken. Paar balkjes neerleggen. Kijk of hij dit wel leuk vind om te doen. Vergeet vooral niet te belonen als hij vooruit gaat!
Misschien kun je een commando geven als je wilt draven bijvoorbeeld. Kijk of hij hier wel op reageert.

JilletjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:27

heej ik heb ook sinds kort een paard te rijden dat 2jaar helemaal stil heeft gestaan, ze is dus ook niet zo snel en reageert ook moeizaam maar ik heb nu uitgevonden dat als ik er ben ga ik gelijk poetsen, niet zomaar poetsen maar lekker n uurtje boenen ze heeft namelijk ook niet veel aandacht gehad en dit vind ze geweldig en daarna ga ik 20 minuten met dr rijden(buiten want er is geen bak) en dan is ze een stuk werkwilliger natuurlijk vraag ik geen zware dingen maar ze heeft wel meer plezier en als we klaar zijn en afgezadeld gaan we nog een half uurtje grazen en daarna nog ff pennyen en dat vind ze heel prettig en daardoor doet ze ook beter haar best

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:59

ik heb zelf een draver...
En ik vind dit meer dan vreemd... een slome draver... ken wel rustige dravers, maar die zijn niet sloom...
kan je geen tips geven, maar ben wel benieuwd hoe dit afloopt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:49

Ik heb even je HAW bekeken Knipoog en die ene foto komt me heel erg bekent voor van een manegepaard. Die begon heel heftig te schudden en wapperen met haar hoofd wanneer je aandreef.
Dit kwam gewoon voort uit een zere rug. Zoals jij al zei is de rug nagekeken, maar het kan heel goed zijn dat hij met rijden zijn rug niet los laat en dit protest dus komt.
Ik zou proberen om heel veel los te rijden, voltes, inbuigen enz. eerst in stap, dan draf en zo verder. Er gaat een hoop werk in zitten maar uiteindelijk zal je wel resultaat merken.

Succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:46

inderdaad, als dit paard zolang niets gedaan heeft meot je misschien rustiger opbouwen en kijken of je kan regelen dat iemand hem door de weeks ook rijd!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:46

Wat zegt je instructeur dat je moet doen?