Bit indoen een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minidasy

Bit indoen een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 23:50

Ik heb een superbrave lieve mooie enz.enz. pony, maar het bit indoen is een "groot" probleem. Nu komt a.s. maandag de tandarts, maar ik hoop dat er mensen zijn die kunnen zeggen hoe (als de tandarts weg is én de tanden zijn OKE) ik de pony het vertrouwen terug kan geven in het bit?

P.S. Ze is té slim om het bit met een snoepje aan te pakken! Haha!

roest

Re: Bit indoen een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:52

je duim in de mondhoek doen en de lagen masseren, kan even duren, maar uiteindelijk zal ze reageren met kauwbewegingen waardoor je het bit erin kan leggen.
vooral niet het bit erin willen 'dwingen'.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:54

roest schreef:
je duim in de mondhoek doen en de lagen masseren, kan even duren, maar uiteindelijk zal ze reageren met kauwbewegingen waardoor je het bit erin kan leggen.
vooral niet het bit erin willen 'dwingen'.

Hier sluit in me bij aan. Het makkelijkste is om het bit aan één kant los te maken en het hoofdstel al om de oren te hangen, zodat je niet eerst nog moet prutsen met het kopstuk waardoor de ontspanning die je teweeg hebt gebracht vaak weer verdwijnd voordat je het bit erin hebt kunnen doen.

minidasy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 09:31

Het nadeel is dat ze haar hoofd zodra je haar mondhoek aanraakt omhooggooit (dit doet ze trouwens niet als ik haar een wormenkuur/vitaminestoot geef - ???? raar hé!)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:00

kopstuk er over, bit losmaken. en voorzichtig proberen.
niet dwingen, dan wordt het alleen maar erger.
spelender wijs proberen kan ook Lachen

succes

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:27

Ooit aan gedacht dat je pony je wel eens iets zou kunnen vertellen? Tja, ik weet niet hoor, maar ik heb (zeker in de afgelopen twee jaar) heel goed geleerd en meegemaakt dat paarden érg graag tegen je praten, en als jij niet netjes terugpraat, ze in ieder geval zeggen dat je het begríjpt, maar dat dit beter is, gaan ze schreeuwen..
En dat is in mijn ogen precies wat jouw paardje doet Knipoog Mag dan misschien heel wazig klinken, maar ga jezelf eens wat opener opstellen naar je paard, en kijken wat ze probeert te zeggen...
Ze wil gewoon niks in haar mond.. waarschijnlijk is ze met rijden ook wat gevoelig in haar mond?

Wil je niks aansmeren wat je niet wilt ofzo, maar misschien is bitloos wat? Ik ken (rijd) ook een paard wat vroeger heel erg tegen het bit was, wat nu bitloos gereden wordt, en dat gaat gewoon super Lachen Waarschijnlijk heeft hij nu gewoon ook meer rust in het rijden, en als hij nu een bit in zou 'moeten', zal hij het daar waarschijnlijk veel meer mee eens zijn..
En er bestaan zó veel verschillende bitloze optomingen (zie bokt wiki?) dat er vast wel een passende is, waar je ook gewoon lekker mee kan dressuren enzo. Lachen
Mijn oude instructrice heeft nu een paard waar ze M1 of M2 mee rijdt, en die traint tussendoor ook bitloos.. Dus het kan allemaal gewoon wel, maar je moet het natuurlijk wel zelf willen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:36

minidasy schreef:
Het nadeel is dat ze haar hoofd zodra je haar mondhoek aanraakt omhooggooit (dit doet ze trouwens niet als ik haar een wormenkuur/vitaminestoot geef - ???? raar hé!)

Dit herken ik, de vorige ruiter van een pony bij ons was nogal lomp geweest steeds het bit tegen de tanden aan te stoten.
Als je erbij kunt, probeer dan niet je rechterhand onder het hoofd te houden, maar boven het hoofd, dit trucje werkte uiteindelijk (na een maand ofzo, dus blijf geduldig)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:46

Waarom zijn er altijd mensen die zeggen dat een paard iets mankeert :S Er zijn in dit geval zat paarden die het hoofdstel wel accepteren, maar het bit niet (vind je het logisch, zo'n koud ding dat ineens in je mond gestopt wordt... lijkt me ook geen prettige ervaring)

Maargoed, als je je hand (waarmee je niet het bit indoet) onder het hoofd langs naar de andere kant doet, en dan het hoofd aan de bovenkant vasthoud met je hele hand (is het nog te volgen?) en daarin je hoofdstel houdt, alles behalve het bit zeg maar. En dan me je vrije hand het bit in doet door met je duim in z'n mondhoek te doen, gaat hij ook kauwen en doet z'n mond open.

Het is natuurlijk altijd fijn (vooral 's winters) als je het bit een beetje 'voorverwarmt', je hebt ook speciale dingen daarvoor, maar of dat zo fijn is is een ander verhaal.

Succes

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:25

DeniseES schreef:
Waarom zijn er altijd mensen die zeggen dat een paard iets mankeert :S Er zijn in dit geval zat paarden die het hoofdstel wel accepteren, maar het bit niet (vind je het logisch, zo'n koud ding dat ineens in je mond gestopt wordt... lijkt me ook geen prettige ervaring)

Maargoed, als je je hand (waarmee je niet het bit indoet) onder het hoofd langs naar de andere kant doet, en dan het hoofd aan de bovenkant vasthoud met je hele hand (is het nog te volgen?) en daarin je hoofdstel houdt, alles behalve het bit zeg maar. En dan me je vrije hand het bit in doet door met je duim in z'n mondhoek te doen, gaat hij ook kauwen en doet z'n mond open.

Het is natuurlijk altijd fijn (vooral 's winters) als je het bit een beetje 'voorverwarmt', je hebt ook speciale dingen daarvoor, maar of dat zo fijn is is een ander verhaal.

Succes

Waar zie jij iemand zeggen dat het paard iets mankeert dan?

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:39

misschien met wat siroop over het bit?

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:40

Het paard van mijn vriendin had dit ook en heeft er wat honing op gedaan en dit langzaam afgebouwd, nu gaat het goed en heeft ze er geen probleemen meer mee. Veel sucses ermee.

Irajj_Mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:00

ik doe latijd mn bit in het water en doe er dan wat kruimels van de paardensnoepjes overheen! Clown

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:04

Myukii schreef:
Ooit aan gedacht dat je pony je wel eens iets zou kunnen vertellen? Tja, ik weet niet hoor, maar ik heb (zeker in de afgelopen twee jaar) heel goed geleerd en meegemaakt dat paarden érg graag tegen je praten, en als jij niet netjes terugpraat, ze in ieder geval zeggen dat je het begríjpt, maar dat dit beter is, gaan ze schreeuwen..
En dat is in mijn ogen precies wat jouw paardje doet Knipoog Mag dan misschien heel wazig klinken, maar ga jezelf eens wat opener opstellen naar je paard, en kijken wat ze probeert te zeggen...
Ze wil gewoon niks in haar mond.. waarschijnlijk is ze met rijden ook wat gevoelig in haar mond?

Wil je niks aansmeren wat je niet wilt ofzo, maar misschien is bitloos wat? Ik ken (rijd) ook een paard wat vroeger heel erg tegen het bit was, wat nu bitloos gereden wordt, en dat gaat gewoon super Lachen Waarschijnlijk heeft hij nu gewoon ook meer rust in het rijden, en als hij nu een bit in zou 'moeten', zal hij het daar waarschijnlijk veel meer mee eens zijn..
En er bestaan zó veel verschillende bitloze optomingen (zie bokt wiki?) dat er vast wel een passende is, waar je ook gewoon lekker mee kan dressuren enzo. Lachen
Mijn oude instructrice heeft nu een paard waar ze M1 of M2 mee rijdt, en die traint tussendoor ook bitloos.. Dus het kan allemaal gewoon wel, maar je moet het natuurlijk wel zelf willen.

heel intressant stukje!! Het kan idd zijn dat je paard last heeft van zijn mond, ik denk dat je misschien toch moet gaan proberen om bitloos te gaan rijden (met Hackemore, touwhalster!!) ik rijd soms ook gewoon even bitloos dat gaat ook super!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:21

Sommige paarden hebben een hekel aan een koud bit; even opwarmen in je handen is dan soms al de oplossing.
Anders zou ik idd. eens met een beetje siroop op het bit smeren proberen, wie weet werkt het.

Fijn dat je even naar de tanden laat kijken! Dan weet je zeker of er daar problemen zijn.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:06

ik heb hetzelfde probleem

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:10

Even insmeren met appelstroop en veel geduld hebben.

minidasy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 20:58

Haha! Ik ben heel blij met zoveel "meedenkers". De tandarts is geweest en die heeft kiesjes gevijld, een paar haakjes weg, het viel allemaal nogal mee, het zag er "goed" uit.

Het probleem was (hoop ik) dat ze twee tandjes had die zaten onder het tandvlees, ééntje zat er zelfs los en deed erg pijn. Deze zijn nu onder verdoving weggehaald en nu even 10 dagen wachten, daarna mag ik voorzichtig, met honing insmeren een rubber bitje in gaan proberen te doen.

De tandarts zei dat ze het bit nu (vanwege de tandjes) associeert met pijn en dat het best wel eens even kan duren voor ze "gemakkelijk" wordt.

Nou... we proberen het dus gewoon (nog 8 dagen wachten), lekker honing, geef ik haar nu al een beetje want dan houdt ze EXTRA veel van me Ach gut ...

Dus... bedankt voor de reakties en ik ga hier zeker vertellen hoe het is gegaan!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:04

nou inderdaad super dat je de tandarts er even bij hebt gehaald! ik hoopp voor je dat dit inderdaad het probleem was.
succes met opbouwen!!

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:43

smeer iets lekkers op het bit wat goed blijft plakken zoals stroop heb ik bij mijn paard ook gedaan met beleren, hou dit een paar keer vol want als ze het bit aanneemt is haar beloning gelijk die stroop en zal ze dus vaker haar mand open doen.
ik denk dat je na ongeveer 4 of 5 keer wel kan proberen het bit zonder stroop in haar mond te doen en als ze het dan aanneemt beloon haar dan heel uitbundig en haal als beloning het bit weer uit haar mond en probeer het 10min later nog eens.
als ze nog weigert het bit aan te nemen bij de eerste keer zonder stroop smeer je er gewoon weer stroop op en probeer je het idere volgende keer weer zonder stroop heb veel geduld ze zal het bit vanzelf een keer aannemen zonder lekkers en blijven aannemen zoner lekkers als ze iderekeer dat ze het goed doet maar goed beloont word