paard steigerd als ze ergens niet langs wil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

paard steigerd als ze ergens niet langs wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 22:20

hallo bokkers ik kom jullie even om advies vragen.

ik rijd mijn paardje nu ongeveer een jaar,altijd met heel veel plezier.
ook maken we heerlijk ontspannen een buitenritje,en wij rijden ook dresuur in de bak.

maar sinds kort heefd ze ontdekt hoe makkelijk het is om op de achterste beentjes te gaan staan als ze ergens geen zin in heefd.

even een voorbeeldje:

we moeten een klein stukje over de weg om bij de bak te komen.dit gaat allemaal goed en ontspannen.op een geven moment moeten we over een klein greppeltje wat eigenlijk niks voorsteld,dus madam gaat meteen heel hard op de rem.waardoor ik haar aanspoor om verder te lopen.en dan gaat ze omhoog en draaid zich om.
en dan draai ik haar weer om en dan blijfd ze gewoon omhoog gaan.

wat kan ik het beste doen als mijn paard dit doet?
en wat moet ik vooral niet doen?

ik hoop dat jullie tips voor me hebben,want vind dit echt heel eng!

alvast bedankt voor de tips

lorelei

Re: paard steigerd als ze ergens niet langs wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:37

heefd er echt niemand tips voor mij?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:39

Ik denk dat er al heel veel topics zijn geweest over paarden die steigeren. Probeer het met de zoekfunctie?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:37

Probeer er eerst aan de hand er overheen te gaan

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:27

)Ik heb het zelfde probleem met onze welsh !!!
het is echt een drama en hoe meer je aandrijft hoe erger het word, echt van die paniekmakkers,
loopt ze een paar meter achter uit durfd ze geen stap te verzetten(alleen de andere aknt op)
sit is nog steeds een probleem bij mij, en ben er nog niet helemaal van af, maar er is wel een sterke verandering.

tips :
1. Niet boos worden
2. Probeer rustig aa te drijven voor maar een klein stapje.
3. negeer de angst.
4. ga je zelf niet bang of ongemakkelijk voelen(voelt je paardje ook heá Clown )
5. Probeer het aan de hand, ga niet zitten trekken en hijsen, draai even een rondje desnoods en probeer de vertrouwen van je paardje te winnen en stap voor stap er langs te komen Sigaar

Dit waren eigenlijk de tips die ik kon geven en die mij hebben geholpen Cool
Succes ermee Ach gut

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:31

Volgens mij is dit geen angst Shanedow Lachen

Is het een tijd wél goed gegaan?
Beetje stelling houden, dan heb je meer controle en kan ze minder steil omhoog komen. En Voorwaarts houden, als je iets spanning voelt opkomen gaaf har maar eens een schop! Dus niet wachten tot ze stilstaat en dan pas aandrijven maar meteen als he haar iets voelt twijfelen een keer flink doorrijden. Voorwaarts.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:34

Omdat ik (en anderen) er niet bij ben geweest is het moeilijk oordelen, ging het eerder wel goed of is dit probleem er altijd al geweest? Ik begrijp dat het sinds kort is.
Sommige (de meeste) paarden moet je geruststellen, sommige moet je aanpakken, als het zo is dat het eerder geen probleem was zou ik eerst gaan bedenken wat de oorzaak kan zijn (verandering omgeving, verandering van je houding, of emotie, etc.).
Beetje moeilijk om hier iets over te zeggen, mijn hoofdmoot is: geduld is een schone zaak, maar een paar 'meppen' (gelukkig al jaren niet meer meegemaakt, hou er niet van) kan soms de simpelste oplossing zijn.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 14:57

ze heefd dit nog nooit gedaan,en deed het deze week voor het eerst.
en steigeren vind ik gewoon heel erg eng.
ik hoop ook dat ze er snel mee op zal houden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:34

Als je paard door heeft dat steigeren resultaat oplevert, dan is de kans groot dat je paard dit blijft doen. Als je al een paar keer zelf geprobeerd hebt om dit probleem op te lossen, stop daar dan mee, want elke keer dat het niet lukt, sterkt het paard alleen maar om de volgende keer, weer te steigeren. Met liefde en geduld, er naast lopen, e.d. los je dit probleem waarschijnlijk niet meer op. Je komt er misschien wel langs, maar niet meer onder het zadel. Het paard moet onder het zadel langs de plek, waar het paard anders gaat steigeren. Je moet er praktisch zeker van zijn dat je dat rijtechnisch in een keer kan oplossen. Bij twijfel: Laat een ruiter die goed kan rijden en die steigeren kan voorkomen en daar ook niet bang voor is, het probleem in één keer oplossen. Laat dat een aantal keren herhalen. Belangrijk is of degene die het paard er wel langs krijgt, jou kan leren om er langs te komen. Voorkom herhalingen dat het paard gaat steigeren en staakt, elke keer dat het fout gaat maakt het paard sterker om dit gedrag te herhalen. Je programmeert je paard om te gaan staken. Als je met het paard aan de hand er wel langs komt, onthoudt het paard dat het onder het zadel hier onderuit kan, als dit al vaker is gebeurd.

Een paard dat niet goed aan het been is (niet onvoorwaardelijk aan je kuit of aan je been), reageert in dat soort situaties niet correct op kuit of been. Het wordt dan slaan en/of schoppen en/of schreeuwen, dus alles wat verkeerd is, om het paard te laten gehoorzamen. In dat geval luistert een beetje karakter paard niet meer. Het probleem moet resoluut en met daadkracht in een keer worden opgelost. Vaak ligt het probleem niet in de situatie waarin het paard steigert. Het paard gebruikt de situatie ..... Laat iemand in de bak of de plek waar je normaal rijdt, kijken hoe het paard reageert aan de longeerlijn en onder de ruiter. Uit dat plaatje wordt meestal duidelijk waardoor het probleem veroorzaakt wordt.

Een paard doet dit nooit zonder reden, de reden van het paard kan een andere zijn, dan je als ruiter denkt. Vraag om de mening van een ruiter die je kan helpen het probleem op te lossen. Zorg er altijd voor dat het paard onvoorwaardelijk aan het been is. Controleer of het paard pijn in de mond heeft (gebit), controleer of het zadel goed ligt en past. Heeft het paard geen problemen met benen en/of rug ? Sluit dat vooraf uit. Je weet dan zeker dat je bij het oplossen van het probleem eerlijk met je paard bezig bent.

Het probleem is oplosbaar, het kan zelfs eenvoudig oplosbaar zijn (dat is moeilijk vanachter het scherm om te bepalen).
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 02-06-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:37

Herkenbaar. Ja
Mijn paard heeft er ook een handje van om te steigeren als haar iets niet bevalt. Ik ga niet aansporen, en zweep laat ik achterwegen.
Ik heb een ongeduldig paard wat snel op de rem trapt en naar boven komt. Maar als ze stil blijft staan bij iets engs laat ik haar kijken totdat ze haar geduld verliest en dan kunnen we er opeens wel langs.

Van een nadeel maak ik op dat moment een voordeel.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:41

Mijn paard ging gisteren ook ineens omhoog en draaide om op een punt waar ze het normaal niet deed.
Normaal maak ik me zwaar en blijf ik goed rechtop zitten alleen werd het gisteren zo erg dat ik bang was dat we om zouden slaan.
Ik ben afgestapt en er naast gaanlopen en heb dr op de plek van mn been een flinke tik gegeven op het moment dat ze weer om wilde draaien.
Vandaag moest ik er weer langs om naar de wedstrijd te gaan en ze heeft het toch opgegeven ze is netjes doorgelopen terwijl ik er weer gewoon op zat.
Het is moeilijk om zo te beoordelen wat voor jou goed is, elk paard is tenslotte anders.