druk op buitenteugel of toch niet ,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_88

druk op buitenteugel of toch niet ,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 17:21

ik heb net een paard gekocht bij de vorige eigenaar moest ik haar "vast" zetten op de buitenteugel en overgangen rijden en als ze dan inbuigt moet ik de druk lossen . Maar ze blijft nu gewoon op mijn handen hangen ...
gaat dit over ? zoja door welke oef om moet ik gewoon helemaal opnieuw beginnen met lichte contact teugel en voorwaarts en voltes rijden etc

de vorige eigenaar reed L2 met haar (M1 startger.)

( binnen een maand na de examens krijg ik les maar ik wou het al gewoon even jullie mening horen

lisa_

Re: druk op buitenteugel of toch niet ,

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:43

er is hier pas nog een topic over geweest, als je een beetje terugkijkt zal je het wss wel vinden Lachen
maar om er toch op in te gaan, je paard op de buitenteugel 'vast' zetten, lijkt me niet erg verstandig, je handen vastzetten moet je zowiezo nooit doen en je zegt zelf dat het dier op je handen hangt.
maar wat wel kan helpen (en wat hij misschien bedoelt maar dan bruter geformuleerd) is met je binnenbeen naar je buitenhand toe rijden
eerst zorgen dat je paardje voorwaarts is, druk geven met je binnenbeen en deze druk opvangen met je buitenhand, het makkelijkst gaat dit op de grote volte om te beginnen.
veel overgangen rijden, en je paard hierin goed aan je been zetten
beloon haar met stukken rechtuit, en laat haar lekker voorwaarts op eigen benen lopen

helemaal opnieuw beginnen is moeilijk te zeggen, stel dat de vorige eigenaar idd altijd zijn buitenhand helemaal vast gezet heeft, dan is het mss beter om eerst terug vertrouwen in je handen te geven door zo weinig mogelijk contact op de teugels te nemen, vooraleer je wat meer gaat vragen.
als ze gaat hangen gewoon goed vooruit rijden, en veel overgangen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:28

Ik denk dat alles is gezegd hierboven.

Wat ik zeker zou doen is het paardje van bij het inrijden niet vastnemen gewoon los stappen, draven en galoperen. Ook wendingen maken met losse teugels. Probeer na vijf minutjes voorwaarts neerwaarts te rijden en dan een kwartier later de teugels eens op te nemen en wendingen maken op buitenteugel, binnenbeen, vroegtijdig voorbereiding maken op die wendingen met buitenteugel. Vergeet vooral ook niet van je paard af toe de hals te laten strekken en vaker als ze moeite heeft. Laat je paard nooit boos worden, maar beloon wanneer het goed is, en stop op tijd. Eindig met een goed gevoel.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:36

Waarom zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Je paard hoort gewoon aan twee benen en op twee teugels te zijn. Voorwaarts is inderdaad goed, maar ga gewoon heel veel schakelen. Dus niet alleen maar hard willen, ook je rem moet werken. En inderdaad wel goed opletten dat als je paard loslaat, jij dat ook doet. Succes!