Onrustig hoofd bij mooi weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baccaro

Onrustig hoofd bij mooi weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 17:02

Waneer de zon doorkomt of ik op een ander terrein ben (in het zomerseizoen) word mijn pony onrustig en gaat hij met zijn hoofd gooien en naar vliegen ''slaan'' met zijn hoofd (ook waneer er geen vliegen zijn) Dit is een soort spanning die hij hierdoor uit maar ik weer niet goed wat ik hiermee aan moet. In de winter heb ik hier geen last van maar vaak vooral in het begin van het zomerseizoen op wedstrijden... Als ik erop ga reageren (been geven, reactie rijden) dan word het eigenlijk erger, en waneer ik er niets tegen doe dan blijft hij het ook gewoon doen.. Zodra ik meer druk in mijn hand krijg (door veel afwisselen en hem meer op mij te laten letten) gaat het grotendeels over maar vaak heb ik hier niet genoeg tijd voor, vóór een proef. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? weet iemand hoe je dit het best kan behandelen?

Love__Anouk

Re: Onrustig hoofd bij mooi weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:58

Ik heb het zelfde probleem, ik volg dit topic even.
'Mijn' pony doet 't 's winters ook niet, maar in deze tijd van het jaar heel erg. Dan schud hij met z'n hoofd, en soms 'hapt' hij ook wel eens, naar niets. Vooral in galop érg vervelend, want hij kauwt op z'n bit, en heeft dus veel schuim om z'n mond, en als hij dan schud hij met z'n hoofd, en krijg ik die klodders in m'n gezicht.. Huilen van het lachen

SWINGDOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:27

Een paard van ons heeft dit ook. Het werd zelfs zo erg dat ze het ook in de schaduw ging doen. Het ligt aan de zon het zonlocht weerkaatst normaal gesproken via de ogen. Maar bij haar ging het er door heen en kwam het ligt in haar hersenen waardoor ze erg ging schudden. Hier zijn wij achter gekomen doordat we naar de dierenarts zijn geweest.. Hij zei dat het het head-shaking syndroom heet. Ze heeft nu medicijnen en bijna geen last meer. Ik zou eens informeren of jouw dierenarts hier iets van af weet. Het is voor het paard namelijk een soort belemering die niet meer opgelost kan worden. Wij proberen haar trouwens de box in te laten tussen 11 en 3 smiddags.. Hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:44

SWINGDOOS schreef:
Een paard van ons heeft dit ook. Het werd zelfs zo erg dat ze het ook in de schaduw ging doen. Het ligt aan de zon het zonlocht weerkaatst normaal gesproken via de ogen. Maar bij haar ging het er door heen en kwam het ligt in haar hersenen waardoor ze erg ging schudden. Hier zijn wij achter gekomen doordat we naar de dierenarts zijn geweest.. Hij zei dat het het head-shaking syndroom heet. Ze heeft nu medicijnen en bijna geen last meer. Ik zou eens informeren of jouw dierenarts hier iets van af weet. Het is voor het paard namelijk een soort belemering die niet meer opgelost kan worden. Wij proberen haar trouwens de box in te laten tussen 11 en 3 smiddags.. Hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes

Ik herken dit probleem. Mijn paard schud ook erg met haar hoofd. Vooral als de zon erg fel is. Het is voornamelijk in draf onder het zadel. Aan de longe is niks te zien
Ik heb mijn instructeur erna gevraagd en hij zegt dat het paard zich een beetje aansteld dus ik moest haar best aan het werk zetten en dan ging het vanzelf over zij hij. Ik heb haar een paar keer heel goed aan het werk gezet (meer als normaal) maar zie geen verbetering.
Nu train ik haar weer op m'n eigen manier met iets meer druk op de teugels. Het lijkt beter te gaan.
Ik ben later ook nog eens naar de dierenarts geweest en die zegt dat het ook te maken heeft met de zon. Dat via de zon prikellingen in haar neus/hoofd komen en daardoor gaat schudden met haar hoofd.
Het is geen head shaking syndroom want dan heeft het paard er het hele jaar last van en dat is dus bij mij niet zo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:47

kijk in het headshaking topic op medisch, staan vast wel veel tips in Knipoog
viewtopic.php?f=3&t=427906&hilit=

ohw enne ik heb een echte headshaker en die doet het alleen in voor en najaar..headshaking is een verzamelnaam voor aandoeningen waardoor paarden gaan schudden.
kan van alles zijn, tanden,oren,rug,schouder,beenproblemen,zadel,hoofdstel,verkeerde rijstijl,scheve paarden...

daarnaast heb je nog de paarden met hooikoorts(pollenallergie word het ook wel genoemd) met overgevoeligheid voor zonlicht etc..etc..etc...

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:39

Die van mij heeft volgens mij geen syndroom, hier sprak mijn instructeur eerst ook over dat het dat zou kunnen zijn maar het is volgens mij echt een aanwenning. Hij doet het vooral waneer er spanning op staat, bij een thuiswedstrijd gaat het goed maar zo gauw ik naar een andere plek ga of zoiets dergelijks dan begint het weer, of ja.. erger als bij ons thuis. Door hem meer in een houding te laten lopen er meer met mijn been tegen mijn hand aan te rijden word het minder...
sorry dat ik hier nog zo laat op reageer! Bedankt voor de reacties.

Yane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:18

Bij mijn paard is het nog de vraag of het headshaking is.
Ze schud niet met haar hoofd, maar steekt haar hoofd over dwars de lucht in.
Ze haalt ook vaak haar neus langs haar voorbenen.
Kent iemand dit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:40

kijk toch es goed na of je hoofdstel dan wel helemaal goed past, te los of te strak samen met zweten kan dan soms voor dat soort symptomen zorgen.
maar wanneer doet ze het?
op vaste momenten?
of altijd en welke beweging maakt ze precies?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:42

Misschien dat het paard toch een probleem heeft met de zon, dat deze te fel word en eventueel pijn veroorzaakt.

Bestaan er geen paarden zonnebrillen (misschien dat er iets te vinden is in de drafsport)

heavybalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:47

bij sommige paarden doen ze ook wel eens zo'n mutsje over de oren (zie je vaak bij springen)! Schijnt ook te helpen

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:56

Mijn paardje doet dit ook als de zon schijnt. Ik rij altijd met mijn vliegenmasker en een neusnetje voor en dan heeft ze nergens last van. Ik vind het raar dat een instructeur zegt dat een paard zich aanstelt. Paarden zijn geen mensen, als ze iets doen dan hebben ze ergens last van, ze kunnen zich niet aanstellen zoals wij mensen gewend zijn...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:40

Mijn paard doet het ook zo ineens. Ik rijd hem al 3 jaar. Hij schud voornamelijk in draf en galop. Hij doet dit onder het zadel en voor de kar. Eerst na de tandarts geweest. De tanden waren goed hij had alleen een bultje net iets onder het bit zitten. Vervolgens naar de dieren arts geweest en foto gemaakt. Daar is niks uit gekomen alleen dat het geen breuk of een tand is. Vervolgens zonder bit gaan rijden maar probleem blijft. Dus ligt niet aan het bultje. Ook een netje geprobeert maar dat hielp ook niks. De ene keer is het ook veel erger dan de andere keer. Zal eens in de gaten houden of het met de zon heeft te maken. Hij schud met zon hoofd recht na beneden en gooit hem dan weer recht naar boven. En soms schud hij een keer net of hij iets in zijn neus heeft zitten en proest ook. Ik baal ervan dat ik niet weet wat het is. Weet iemand iets??

Baccaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:26

Dit doet baccaro ook wel eens. Vaak gewoon uit frissigheid. Misschien dat het dan toch rijtechnisch is, dat als je aanleuning beter is en je reactie dat het dan minder word? Ik zou het anders ook niet weten.
Ik denk dat het bij baccie ook vooral rijtechnisch is. Hij doet het nu in de winter niét, alleen in de zomer. Dus dat is vaak echt balen want dan heb ik de meeste wedstrijden!
Het kan ook een bepaalde spanning zijn want hij doet het thuis haast niet eigenlijk, en op wedstrijden wel.