aanspringen in galop:binnenbeen vs buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_

aanspringen in galop:binnenbeen vs buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 16:42

hoihoi

ik spring altijd aan op mn binnenbeen, maar heb ook wel al vaker gehoord van mensen die op hun buitenbeen aanspringen
voor mij werkt dit prima, maar k vroeg me af wat de meesten onder ons paardenliefhebbers doen, en waarom Lachen

Jennnnn

Re: aanspringen in galop:binnenbeen vs buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:44

Ik doe mn binnenbeen achter de singel, buitenbeen op de singel en dan kuit geven.
(Al moest ik er wel even bij nadenken Knipoog haha gaat normaal vanzelf Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:48

Jennnnn schreef:
Ik doe mn binnenbeen achter de singel, buitenbeen op de singel en dan kuit geven.
(Al moest ik er wel even bij nadenken Knipoog haha gaat normaal vanzelf Tong uitsteken)

Dan zal je wel een mooie contra krijgen, niet? Knipoog

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:02

Hmm.. Dan is het andersom.. dat kan ook P hahaha gaat zo vanzelf dat als je het moet opschrijven je hard moet denken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:03

Sonja schreef:
Jennnnn schreef:

idd ik doe het nl. anders om Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:06

binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en druk geven. Lachen Andersom krijgk idd een contra *LOL*

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:10

Hey leuke discussie!
Ik heb het mijn paard dus aangeleerd, buitenbeen naar achteren, en met binnen been aanzetten in galop.

Nou heb ik een tijd les gehad van iemand en die begon er ook over, hoe zet je je paard nu eigenlijk aan?
Buitenbeen naar achteren en aandrukken, deed mijn paard niet (binnen been dan lang)
Binnen been aandrukken en buiten been naar achteren, deed paard wel want dat had ik hem aangeleerd.
Alleen binnen been aan drukken, en buitenbeen lang, deed ze wel maar twijfelachtig.

Een aantal paarden deden het dus op de eerste en 3e manier wel goed. Maar volgens mij ligt het er gewoon aan hoe je je paard het aanleerd, logischerwijs eigenlijk.

Naar mijn idee leren de meeste mensen het aan door je buitenbeen naar achteren te leggen en tegelijk je binnen been aan te drukken. Zo leren wij het in de lessen aan tenminste en zo kennen de manege paarden het ook!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:13

Ik doe idd ook binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:47

ik drijf met mijn binnenbeen op de singel en met mijn buitenbeen achter de singel Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:02

Ach in principe kan je je paard leren aangaloperen door aan zijn oor te trekken. Ik wil de hulpen zo simpel mogelijk houden dus ik doe mijn binnen been iets naar voren en spring dan aan. waarom? In de wending en op de volte en eigenlijk bij elke oefening heb je je binnenbeen op de singel en je buitenbeen erachter. Ik wil geen verwarring krijgen als we travers gaan rijden. Moet ik nu aanspringen of travers inzetten. Ik heb het dus zo simpel mogelijk gehouden en het werkt perfect voor ons

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:06

Nu ben ik heel hard aan het denken Haha!
Ik doe het idd op binnenbeen op singel, lang laten en buitenbeen achter de singel. Maar ik twijfel nu met welk been ik de echte hulp geef voor het aanspringen zelf. Ik heb trouwens geen problemen bij travers.. Ik ga er op letten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:09

Ik doe meer met m'n zitbeenknobbels dan met m'n benen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:29

Ik doe het mn op mijn binnenbeen.
Met oog op de wissels in serie schijnt het beter te zijn op het buitenbeen maar daar zijn we nog lang niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:31

buitenbeen
dat leg ik naar achteren en dan is ie al weg Lachen
Maar ook een hoop met de zit Lachen

Nooit anders geleerd, dus voor mij gewoon Lachen

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:34

had het hier toevallig vandaag over met iemand. Mijn vorige instructrice heeft me namelijk altijd geleerd aan te springen op het buitenbeen. Nu heb ik gisteren voor het eerst les gehad van mijn nieuwe instructrice en bij haar moest het juist op het binnenbeen. Ff wennen, maar ik vind dit eigenlijk wel makkelijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:35

Ik laat ze ook altijd op m'n binnenbeen aanspringen en heb later nooit problemen gehad met de series.
Wel merk ik vaak dat klanten moeite hebben om in galop te komen dus die moet ik dan even de hulp uitleggen.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:36

Binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel. En dan lichte druk geven met beide benen Ja

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:38

Ik heb geleerd, binnen been op de singel en buiten been achter de singel. En dan met je binnenbeen drijven Knipoog

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:41

in de allereerste manège leerde ik: binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, stelling binnenwaarts en met het binnenbeen aanspringen.
in de volgende leerde ik dat het commando aanspringe van het buitenbeen moet komen, omdat het eigelijk het buitenachterbeen is dat eerst in galop vertrekt.

maar dan krijg je soms problemen met je paard leren inbuigen voor ofwel shouderbinnenwaarts of travers of bij appuyeren ofzo. dus nu doe ik eigelijk: binnenbeen op de singel, buitenbeen lichtjes achter, stelling binnenwaarts en een kleine kuitdruk van beiden om te vertrekken samen met een zithulp

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:43

kynshiri schreef:
in de allereerste manège leerde ik: binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, stelling binnenwaarts en met het binnenbeen aanspringen.
in de volgende leerde ik dat het commando aanspringe van het buitenbeen moet komen, omdat het eigelijk het buitenachterbeen is dat eerst in galop vertrekt.

maar dan krijg je soms problemen met je paard leren inbuigen voor ofwel shouderbinnenwaarts of travers of bij appuyeren ofzo. dus nu doe ik eigelijk: binnenbeen op de singel, buitenbeen lichtjes achter, stelling binnenwaarts en een kleine kuitdruk van beiden om te vertrekken samen met een zithulp

Dat doe ik ook Knipoog Zo bedoelde ik het, alleen dan meer lichte druk met je binnenbeen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:09

Sonja schreef:
Jennnnn schreef:

Dat dacht ik ook al ja Tong uitsteken . Het lijkt mij in ieder geval andersom handiger Clown
Over het algemeen gebruik ik mijn binnenbeen om weg te duwen, en het buitenbeen inderdaad (iets) achter de singel Vork

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:03

Aanspringen doe ik volgens mij op m'n buitenbeen om inderdaad het buitenachterbeen aan te zetten tot galop.
Maar binnenbeen op de singel, waarom? Dan steek je je been toch weg?
Gewoon op de plek houden lijkt mij en hem daarmee actief houden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:36

ik draai in m'n heup/bekken en dan springt ie aan, als ik teveel been achter de singel leg gaat ie andere dingen doen Haha!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:52

iedereen leert/doet het op het binnenbeen. (ik ook) MAAR (ik rij springen, vroeger bij dressuur niet omdat:) bij de dressuur moet je het leren om het vanuit je buitenbeen te doen. Als je het met je binnenbeen doet, druk je het paard in galop en springt die niet van achter uit aan, als je dit met je buitenbeen (goed) doet echter wel en dat willen we immers toch, de paarden op de achterhand hebben

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:56

Dat is maar net hoe je je paard het leert hoor. Een paard kan ook vanuit achter aan springen op je binnenbeen. Het zijn geen machine die knoppen hebben die je moet indrukken om het zo en zo te krijgen, DAt ligt aan de rijkunst van de ruiter en aan aangeleerde hulp.

Zoals ik als eerder aan gaf kan je je paard leren aanspringen door aan zijn oor te trekken. Waar ik mee aan wil geven dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe de hulp wordt gegeven als het paard maar aanspringt