creative schreef:Mijn voorbeeld:
Ik heb een flegmatiek paard, die ook nog eens een “lui” achterbeen heeft (Alleen in de bak uiteraard, buiten herken je hem niet weer!) Verder is hij absoluut niet bang voor een zweep, daar kan ik desnoods mee voor z’n snuit gaan staan zwaaien.
Sinds enige tijd rij ik met een hele lange dressuurzweep en oefen nog meer voltes sluiten en openen in alle drie de gangen. Het tempo laat ik op de kleine volte wel teruglopen, wanneer ik dan weer terug ben op de grote volte laat ik hem weer in het arbeidstempo stappen, draven of galopperen.
En juist op de kleine volte wil hij z’n achterbenen wel eens vergeten en op dat moment tik ik ‘m bij. En wanneer hij er niet op reageert tik ik een keer flink! En nu na een aantal weken begrijpt hij het steeds beter: meer afdruk!
Nu merk ik dat hij ook veel beter kan ontspannen en inbuigen, als ik de binnenteugel toesta blijft hij keurig lopen.
Ben ik dan zo verkeerd bezig? Als ik de reacties lees, voel ik mij haast schuldig dat ik hem misschien wel teveel dwing..
1 vershil..jij tikt m zelf terwijl je erop staat..
en niet iemand anders die ernaast staat