Ik heb een probleem met mijn paard waar ik graag informatie over wil hebben van anderen. Ik wil graag weten hoe ik er mee om moet gaan en wat ik kan doen om het op te lossen. OK..het probleem is volgt:
Ieder paard heeft een goede en een slechte kant. Mijn paard is linksom ingesteld, maar zeer extreem!! Hierdoor is hij op rechts heel erg moeilijk. Omdat hij constant in protest is rechtsom (neus omhoog, maakt zijn rug en nek recht, hangt extreem aan je rechterarm om links naar binnen te vallen) heeft hij inmiddels zijn linkerschouder en nek vastgezet (volgens de dierenarts en fysio). Ook rechts van zijn rug zit het vast. Gevolg is dat hij om de haverklap in blinde paniek ervandoor vliegt en de noodrem werkt dan ook niet meer. Hij rent dan als een gek door de bak, gaat nergens voor aan de kant, gaat als het moet door andere paarden heen. Totdat ie van totale vermoeidheid eindelijk stilstaat. Tijdens zo'n angstige rit probeer ik hem wel tegen de wand aan te zetten maar doordat hij zooo hard gaat, is het risico erg groot dat ik dat zelf eroverheen vlieg en verkeerd terecht kom. Gelukkig lukt het mij soms wel om dit toch voor elkaar te krijgen maar echt fijn is het niet (Heb gelukkig mijn nek nog niet gebroken)
Qua karakter is het een vreselijk lief en braaf paard. Maar dat komt helemaal niet overeen met hoe hij onder het zadel is. Dat is nu juist zo raar. Hij is onder het zadel totaal anders, zeer voorwaart en is erg moeilijk terug te rijden. Ik ben zo veel mogelijk aan het schakelen, steeds weer overgangen rijden. In stap gaat dat goed, maar zodra we in draf gaan, gaat zijn neus omhoog en is hij moeilijk. Vooral op rechts is dat dus een probleem, buigt heel moeilijk in, je moet hem echt de bocht omtrekken...bij iedere wending, gaat de versnelling hoger waarna ik hem weer probeer terug te rijden, wat niet gemakkelijk is. Links valt hij heel erg in..Altijd in protest tegen het bit, mond staat ook altijd open als je hem wilt terugnemen (heb al verschillende bitten uitgeprobeerd maar geeft geen verschil). Galop is helemaal een probleem, vooral rechtsom. Zet zijn achterhand er zo raar onder dat je hem niet kunt uitzitten. Pas na een aantal rondes ontspant hij daarin en gaat ie normaal galopperen. Maar de kans is groot dat ie er weer vandoor gaat. Linkergalop gaat redelijk goed. Een normale volte rijden is al moeilijk voor hem, lijkt wel of hij contact zijn balans aan het zoeken is. Volte linksom, dan valt hij volledig in naar binnen, volte rechtsom, maakt hij zichzelf recht en gaat steeds harder. Ik heb al maanden les van een prima instructeur. Maar de vooruitgangen zijn zo klein...(ligt echt niet aan de instructie maar echt aan het paard).
De tandarts is ook al geweest dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik heb hem bij aankoop, 8 maanden geleden volledig laten keuren, rontgenologisch en klinisch. en hij was helemaal goed..
Inmiddels is er ook een dierenarts geweest en is hij (weer) onder behandeling van een fysio. Volgens hen zit zijn linkerschouder en nek + zijn rug (rechts) helemaal vast. Dat is echter niet de eerste keer. Een paar maanden geleden was dat dus ook al het geval.
Verder is het een GEWELDIG paard, heeft een super karakter, vreselijk lief dier. Maar een draak onder het zadel dus..
Waar komt dit toch vandaan? Ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die dit probleem hebben. Hoe los ik dit op?? Hij staat nu inmiddels weer op rust (alweer)...in de hoop dat het daarna beter gaat. Hij heeft dus al eerder op rust gestaan en is ook al eerder behandeld door een fysio/osteopaat. Het ging daarna weer een poos erg goed, maar toch heeft hij nu weer een terugval. Heeft weer alles vastgezet, en zijn we weer terug bij af...
Wat moet ik doen om dit op te lossen?? Ik hoop echt dat er mensen zijn met goede tips...