Beginnersdingetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Beginnersdingetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 17:31

Een stalgenootje van mij leert sinds November een wat jonger meisje (10, 11, 12 denk ik?) rijden, op een wat oudere pony, die wel alles nog met plezier doet. Na heel wat longelessen, afwenden, van hand veranderen, voltetjes en wat slalommen, is haar inspiratie toch wel een beetje op.

Ik denk dat iedereen het wel eens is, dat het het leukste is om spelenderwijs te leren rijden. Dus daarom vroeg ze wat ideetjes om een 'les' te vullen. Zelf heb ik toevallig het 'spelletjes met pony's' boek nog, van een heel tijdje geleden, maar daar staan vooral spelletjes voor meerdere kinderen en pony's in. Heb er wel wát ideetjes uitgehaald, maar ik denk dat bokkers er nog wel veel meer weten.

Dús. Iemand die leuke spelletjes, parcourtjes, behendigheidsdingetjes en andere ideetjes heeft voor een halfjaar-rijdend meisje? Ik ben benieuwd! Alles is welkom, maar het moge duidelijk zijn dat echte crossspelletjes en springdingen nog niet echt van toepassing zijn Knipoog

Poiuytrewq

Re: Beginnersdingetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:32

Overgangetjes met cijfers. Bijv 1 is stap, 2 draf, 3 middendraf, 4 galop, 5 halthouden. En dan steeds cijfer zeggen dat zij moet doen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:34

Voetballen kun je in het begin alleen doen Knipoog Als je pony lekker gewend is aan de bal, kun je het later met teams gaan doen, en jij hebt een streepje voor omdat jouw pony al aan voetballen gewend is! Ook leuk zijn schrikparcoursjes ( als de pony het er mee eens is natuurlijk, anders zal het wss niet zo'n succes zijn! ) ( Over van die oranje zeilen lopen, parasollen/paraplu's dat soort dingen ) Ook slalommen is aan te raden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:35

Behendigheidsparcourtje (mits de pony niet schrikachtig is) ? Dus met dingen als zeil, slalom, tussen paaltjes door, onder een flapperend ding door ?
Een keertje een A-proefje voorlezen en dat zij hem rijd ?

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:38

suus_ schreef:
Overgangetjes met cijfers. Bijv 1 is stap, 2 draf, 3 middendraf, 4 galop, 5 halthouden. En dan steeds cijfer zeggen dat zij moet doen.

JA en dan bv 10 sec de tijd geven. Is het nietgelukt dan moet ze "een starf" uitvoeren. Bv de bak eenmaal rond al doorzittend (als ze dat nog niet zo goed kan, en niet zo graag doet)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:43

Galopeert ze al? Als de pony niet te oud is zou je balkjes kunnen draven en een laag hindernissje springen(bv. 1 of 2 gaatjes) Als er bos in de buurt is mischien een keer met iemand er naast een buitenritje. Als tussendoortje tijdens de les is een rondje om de wereld tewijl iemand de pony vast houd ook wel leuk. En idd, gewoon een behendigheids parcour. Bv. balken neerleggen en daar tussendoor sturen? Pionnen in een cirkel zetten en tussen de pionnen een rondje draaien, een zakje kersenpitten van de ene hindernis paal naar de andere brengen, tussen 2 pionnen halthouden dat soort dingen zou je kunnen doen. Je zou ook een vaardigheidsproef van de FNRS kunnen oefenen (mischien is de hindernis daar net te hoog voor) Of gewoon F poefjes op haar nivo oefennen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:47

Een gymnastieklesje te paard geven. Zonder beugels rijden en dan je tenen aanraken, rondjes draaien met je onderbenen of juist met het bovenlichaam enz.
Of als het lekker weer is een bak met water neerzetten en aan de andere kant van de bak een lege bak en dan zo snel mogelijk water overbrengen zonder te morsen (dus met 1 hand rijden).
Wat we ook nog weleens deden op ponykampen e.d is zonder beugels lichtrijden, aan de rechterkant opstijgen, ringrijden (maar dan gewoon in stap of draf, met zadel).

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:40

Te paard de was op hangen
Afbeelding
(ik kon er wel bij Knipoog )

Lichtrijden, doorzitten, in de beugels staan en verlichte zit met cijfers. Dus 1 is bv licht rijden, 2 is doorzitten, 3 rechtop in de beugels staan en 4 verlichte zit.
Beugels extreem kort en rond rijden als jockey.

xfebex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:54

Lepel in je mond, met ei erop en aan de overkant brengen , of banaan op je cap en naar de overkant tussen paaltjes slalommen.

Haha @ Floob : Leuk idee van de was ophangen Ga ik dnek ik ook een keer doen ziet er echt grappig uit !:P

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:06

Een paal neerzetten, en dan moet ze eerst zo snel mogelijk met zadel naar de overkant toe rennen om de paal heen en weer terug, dan zonder zadel, en dan zonder zadel en dan anders omgedraait, dus dat je je handen op zn kont kan leggen.
Teugels in het midden losmaken, en dan de linkerteugel in je rechterhand, en de rechterteugel in de linkerhand, een keer met zn tweeen tegelijk op je paard, proberen te staan op je paard.
Een letter roepen en daar moet ze dan zo snel mogelijk naar toe rijden (kan je een beetje oefenen zodat je weet waar alle letters in de bak zitten).
Rondje in de amazonezit (moeilijk,moeilijk)
Proberen om vanaf de grond op je paard te springen.
Met je handen op je rug paard rijden.
Zonder hoofdstel paardrijden
Doorzitten en dan proberen vader jacob te zingen Clown
Galloperen (als ze dat al kan) en dan proberen zo snel mogelijk tot stilstand te komen.
Paardrijden met je ogen dicht Clown

ennehm, als ik nog iets weet, dan zeg ik het wel Nagelbijten / Gniffelen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 06:58

Jullie zijn allemaal geweldig, hardstikke leuke dingen voorbij zien komen! Echt super, denk dat ze daar wel wat mee kunnen Ja

SabineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:52

de stoelendans is ook hardstikke leuk. je zet gewoon een muziekje aan en zet stoelen (ligt eraan hoeveel ruiters er zijn) in het midden en als de mzuiek stopt moet je snel van je paard af klimmen (wel zonder zadel he!) en zo snel mogenlijk op de stoel zitten Tong uitsteken

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:04

eej,
is dat boek toevallig van Franka Zeelen. Want dan heb ik het ook.
ik heb ook altijd van Franka les gehad (nu niet meer). Een idee, als het hetzelfde boek is, heb je het vast al. het idee
WOORDEN RIJDEN:
de instructrice zegt een woord (met de letters uit de bak) en de leerling gaat over die letters heen (langs de letters aan de rand van de bak). En dat moet dan heel sekuur. Je mag niet over/langs andere letters als dat je moet rijden.
ANDERE VARIANT:
je kunt ook nog doen dat de leerling een woord in het hoofd neemt en dan bijv. "piep" zegt. Dan rijd ze over de eerste letter. na de laatste letter zegt ze/ie weer "piep". Dan kan iemand anders (of de instructrice) het woord raden.

-xxx- Lieke

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 20:08

Oh, dat lijkt me wel erg leuk, les van Franka zelf. Lachen Nu zelf denk ik niet dat ik nu héél erg veel behoefte heb aan elke les nog spelletjes, maar lijkt me toch wel leuk, zeker voor wat jongere ruitertjes.. Dat boek had ik inderdaad, en dat spelletje had ik ook al opgeschreven ja!

Maar, helaas is de rij-pony nu kreupel, dus aan heel veel ideetjes heeft ze nu niks meer. Maar bedankt voor het meedenken allemaal Lachen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:51

wij deden vroeger een spelletje zoals ik zal het even uitleggen:P:

de instructeur zecht hoofd. doe je je handen op je hoofd.
vogel doe je een vogel na
teen, pak je je teen
oor pak je het paard zen oor
draf ga je draven.
stap weer stappen.
staart,

en op een gegeven moment heel snel achter elkaar. als je een betrouw bare pony hebt kun je dit ook doe in draf.

is vooral heel goed voor het balans

succes

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:01

Wij deden altijd Annemariakoekoek. Maar dat deden we dan wel met z'n 3en, de lesgeefster in 't midden als 'Annamaria', een leerling te paard (of 2) en dan een vriendinnetje, of een stalgenootje meerennen. Oftwel, paard tegen mens..
Of zo snel mogelijk op en af je paard komen, zonder of met zadel Lachen