Welk gewicht voor ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

benookduiker

Welk gewicht voor ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 09:17

Ik wil graag weten wat je gewicht moet zijn om als beginner te kunnen paard rijden
Ben nu nog 105 kg maar was 123 kg en ik heb voor mijn verjaardag een les Haha!
aangeboden gekregen maar ik weet als je te zwaar bent dat dit zowel voor jou en het paard een probleem kan zijn Haha! Slapen
Ik hoor graag jullie antwoorden op mijn vraag.

ELpatcho

Re: Welk gewicht voor ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:20

Ga iniedergeval op een stevig paard rijden..
verder weet ik niet.. sommige maneges hebben wel een maximum gewicht sommige niet.. als je maar soepel mee kan komen met de bewegingen is het al een stuk fijner voor een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:36

Een ruiter van 105 kilo mag gerust op mijn fjord rijden, daar heb ik geen moeite mee en het paardje ook niet. Ligt ook een beetje aan je lengte en beheersing van je lichaam.
Een kerel van 1.90 lang weegt al gauw zoveel kilo's, dus het lijkt me dat maneges paarden hebben die op dat gewicht berekend zijn Verward

Overigens zijn er inderdaad wel maneges die een gewichtsbeperking kennen, in ieder geval voor beginnende ruiters. Ik weet alleen niet precies waar die grens ligt.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:21

op een manege weten ze daar wel raad mee, soms hebbe ze een maximum gewicht maar ze letten wel op op wat voor paard ze je zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:06

Ligt eraan op wat voor paard je rijdt Knipoog
Je kan dus beter op een haflinger/fjord/Belg rijden dan op een arabier/welsh Knipoog
Xx

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:22

joh gewoon de manege opbellen en vragen of ze jou kunnen helpen met een goed paard. Moet lukken denk ik hoor! Veel plezier

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:34

Wij keken nooit naar het gewicht naar de lengte en daar passen we een paard naar Meeste grote paarden kunnen heel wat hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:54

Djamai, hoe langer de rug, des te minder sterk. Dus dat gaat lang niet altijd op.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:07

Uit het onderzoek wat in de Bit heeft gestaan is vooral gebleken dat niet het gewicht maar het overgewicht het probleem is voor een paard.
Als jij dus vrij lang bent en wat breder gebouwd is het gewicht minder snel een probleem als wanneer je klein bent en het echt door een teveel aan vet wordt veroorzaakt.
Wel heel goed van je dat je eerst aan het paard denkt en dan pas aan jouw uurtje lol!!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:17

Misschien kun je bij de desbetreffende manege eens informeren?
Staat vast niet raar, wordt denk ik juist op prijs gesteld Lachen

Poeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:24

SparklingApp schreef:
................overgewicht het probleem is voor een paard.
Als jij dus vrij lang bent en wat breder gebouwd is het gewicht minder snel een probleem als wanneer je klein bent en het echt door een teveel aan vet wordt veroorzaakt.

met een gewicht van 105 kg moet je al een lengte van 2,05 hebben om buiten de categorie overgewicht te vallen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:49

Ja, maar "iets" overgewicht zal absoluut minder problemen geven dan veel overgewicht...

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:29

Ik vind het knap dat je nadenkt over deze kwestie.
Ik denk dat ze op de manege een geschikt paard voor je zoeken, er zijn wel paarden die je gewicht aankunnen. Als je verder gaat met paardrijden zou het toch voor jou en het paard praktischer zijn om minder te wegen, maar ja ik weet ook wel dat je niet in 2 weken 10 kilo kwijtbent dus dat ik misschien makkelijk praten.
Zelf probeer ik wel op gewicht te blijven en in conditie omdat ik dat van mijn paard ook vraag.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:25

Netjes dat je al zoveel bent afgevallen! Nog even volhouden hé!
En inderdaad, ik zou ook gewoon even die manege bellen, en even vragen. Het ligt ook gedeeltelijk aan je lengte, maar een Fjord ofzo zou wel moeten kunnen hoor!

Veel plezier met je eerste les!

sweetie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:50

Ik vind het knap dat je al zoveel bent afgevallen, ik heb eigenlijk geen idee hoeveel kilo een paard mag hebben, maar ik zou als ik jou was gewoon de manege even op bellen en je probleem uitleggen. Er zijn daar vast wel paarden zoals bijvoorbeeld een fjord waar je wel op kunt rijden ik hoop voor je dat je het lukt om nog iets meer aftevallen want dat is voor jezelf en voor het rijden prettiger, mijn vriendin woog 110 kg en het rijden ging voor haarzelf toen niet meer zo lekker, ze weegt nu 89 kg en ze voelt zich super... het is wel heel moeilijk maar als je het graag wilt kom je er wel...

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:32

Het beste gewicht is voor elk paard is EVENWICHT.

Voor een paard is het belangrijk dat je evenwicht heb, dat is voor een beginnende ruiter zoals jij natuurlijk nog heel moeilijk, maar als jij het paardrijden een beetje onder de knie hebt en je zit daarbij in evenwicht is dat minder erg dan een persoon van 80 kg die constant uit belans is en zijn paard in de weg zit.
Vraag je dus na een paar maanden rijden af of je een beetje talent hebt en je paard niet continu in de weg zit. Mocht dat wel zo zijn zou je er alsnog over na kunnen denken om te stoppen.
Ik zeg "lekker gaan proberen en ontdekken hoe het gaat" Knipoog
Suc6

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:36

Ten eerste - bravo dat je al zoveel bent afgevallen!
Ten tweede - erg goed dat je er zo over nadenkt!
Ten derde - bel gewoon wat maneges in je regio op, leg het verhaal uit en laat hen de keuze voor jou maken, jij bent dan in ieder geval eerlijk en dan kunnen zij beslissen of zij dit willen ja of nee.
Het is best vervelend denk ik om te moeten zeggen, tenminste, ik zou het wel zo zien. Maar aan de andere kant kun je er ook een heel positieve draai aan geven en zeggen "Joh, ik ben nu al bijna 20 kilo afgevallen en wil zó graag paardrijden! Ik weet dat ik nu nog te zwaar ben, maar ik ga dat gewicht nog kwijtraken maar wil gewoon nú al zo graag"!

Heel veel succes en hoop dat je een leuke manege vindt die je kan/wil helpen!

Overigens zijn grotere paarden zoals groningers, flinke kwpners en ook Tinkers wel geschikt voor je - ik ken een echtpaar dat beide ongeveer 140 kilo weegt en die rijden allebei zonder problemen op hun Tinker!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:39

MissEvil schreef:
Netjes dat je al zoveel bent afgevallen! Nog even volhouden hé!
En inderdaad, ik zou ook gewoon even die manege bellen, en even vragen. Het ligt ook gedeeltelijk aan je lengte, maar een Fjord ofzo zou wel moeten kunnen hoor!

Veel plezier met je eerste les!

Hélémaal mee eens, toppie! Ga zo door Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:41

Ligt ook aan de pony's denk ik daarom kan het op sommige maneges niet Knipoog
Maar ik denk vast wel dat je ergens kan rijden ! Haha!

Super dat je bent afgevallen OK dan!

Yvon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:30

Zoals zovele al verteld hebben, Toppie dat je zo bent afgevallen.

Ik ben zelf ook zwaar, maar mij is verteld en ik zie het zelf ook regelmatig, dat als jij goed mee gaat met het paard, dat dat veel beter is voor het paard, dan waarneer er iemand van bijv 60 kilo op zit, die totaal niet mee gaat.

Het ligt dus echt ook aan je houding en aan je evenwicht.

S6 met je les en de manege heeft best wel een paard dat goed bij je past.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:00

ik zelf weeg ook 95/100 kg. ik heb meerder epaarden maar een ervan was een slank merrietje van 600kg en 1.63 hoog. maar dit maakte niet uit ik heb met haar z gesprongen en dat ging allemaal prima. het enigste is dat als je (net als ik) wedstrijden wilt gaan rijden en voornamelijk met het springen dan meer 'techniek' moet hebben. als er iets mis gaat en er zit iemand van 50kg op is het natuurlijk makkelijker een noodsprong te maken dan met iemand van 100kg die ook nog eens verkeerd zit! maar uiteindlijk heeft het voor mij voordelen meegebracht dat ik wel respect heb gekregen om op dit niveau zo te rijden (ik heb iets aan mijn schildklier vdaardat ik niet kan afvallen en heel snel aankom). in theorie kan een paard ook 20% van zijn eigen laichaamsgewicht dragen. dus zolang je op een paard zit.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:01

Voor een ruiter van 105 kg hebben de meeste maneges een passend paard. Als je dat vooraf doorgeeft of er langs gaat, houden ze daar bij een eerste les of een proefles rekenining mee. Goed van je dat je al zo veel bent afgevallen en dat je over het ruitergewicht tov het paard nadenkt. Als je doorgaat met rijden weten ze op de manege wie je bent en krijg je vanzelf een passend paard toegewezen. Een ruwe richtlijn is dat het gewicht van de ruiter ongeveer tussen de 18% en 22 % van het gewicht van het paard mag liggen. E.e.e is afhankelijk van de bouw van het paard en de ervaring van de ruiter. Een onervaren ruiter van ongeveer 100kg kan dan op een paard van 500 kg rijden. Op een fjord is het bij een kleiner paard ook geen probleem. Een paard weegt al gauw 500-600 kg. Een pony is lichter. Veel plezier en succes met je rijles. Geniet ervan.