moeite met de linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tab0r

moeite met de linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:47

heey,

tabor, mijn verzorgpaard, heeft al sinds ik hem ken veel moeite met de linkergalop. het gaat al wel beter dan eerst maar ik wil toch even jullie advies vragen.

als ik aanspring in de rechter galop spring hij meteen goed aan, en loop hij ook netjes door en regelmatig. als ik in de linkergalop aansring op de linkerhand, springt hij rechts aan, mijn instructrice zij dat dat komt door te korte spieren in zijn nek en achterhand, als ik aanspring op de volte met veel stelling springt hij wel aan, maar meestal in de overkruisde galop (dus voor links en achter rechts). in de longeer bak is het hetzelfde. hebben jullie misschien tips over wat ik eraan kan doen?

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
Ach gut

dolor

Re: moeite met de linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:43

veel oefenen. weet je instructrice geen oefeningen? het beste kan je gaan oefenen op het aanspringen, dus in galop, een volte ofzo, dan weer in draf, paar passen draven tot je hem weer lekker voor elkaar hebt en weer galop. veel stelling oefenen om de spieren langer te maken. dus op de lange zijde stelling naar binnen en naar buiten. ook als je stil staat kan je proberen om de neus van je pony ongeveer bij je knie te krijgen, ook beide kanten op. in het begin zal dat moeilijk gaan, waarschijnlijk draait ze met haar achterhand mee en moet je dus goed je been erbij houden. je begint eerst met een klein stukje naar beide kanten en dat breid je steeds verder uit, niet op 1 dag maar rustig opbouwen.

tab0r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:45

ik ga je tips zeker doen! dankjewel!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:53

is er geen fysieke belemmering?

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:56

Spieroefeningen zijn idd heel erg aan te raden; als ze het zelf niet meer moeilijk vindt, gaat het waarschijnlijk al heel wat makkelijker. Misschien kun je ook eens contragalop proberen op de andere kant?
Probeer eerst alles idd rustig te rekken en te strekken
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:01

Weet je zeker dat het fysiek niks is?
Mijn paard kon ineens links niet meer aangaloperen en het heeft bijna een jaar geduurd voor we de link konden leggen tussen een trap die ze gehad had op een borstspier en het niet galoperen.Na een uurt van de fysio en osteophaat is het goed gekomen maar ik was wel anderhalf jaar verder waar ik best van baalde.Want haar wissels die ze kon kan ik nu op nieuw gaan leren.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:14

Mijn paard heeft precies hetzelfde probleem, ik heb nu van mijn instructeur geleerd. Op de volte in een flinke draf (lichtrijden!) met een extra stevige binnen been hulp aanspringen.

Je rijd licht omdat wanneer je doorzit het tempo meteen een stuk langzamer is en je niet genoeg voorwaarts bent. En een extra stevige hulp zodat je paard goed allert wordt op het binnenbeen.
Bij mij werkt het in iedergeval.

en dan later kunnen je hulpen fijner en kan je vanuit doorzitten aanspringen (wat ook in de proeven gevraagd word).

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:18

Je zou het ook eens met een balkje op de grond kunnen proberen.

Paard van mij had er veel moeite mee om goed aan te springen op links zodoende dat er een grond balkje aan te pas kwam naar een paar keer erover heen gedraafd en dan aan te laten springen was het probleem gauw verholpen.

werkt misschien bij die van jou ook, het is een poging waard...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:21

extra veel binnenbeen en stelling vragen!

Moshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:45

Zie, wij hebben een hele Slome pony; Davey. Galoppeerd de constant verkeerd.

Laat hem naar binnen kijken, en druk je binnenbeen tegen de singel aan. Hopelijk gaat hij nu in de Goede galop. Succes. Bij ons helpt het wel. Clown

tab0r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 21:25

heb afgelopen 3 dagen vooral heel goed warm gelopen (20 minuten), daarna pas echt gaan werken. ook heb ik veel balkjes gelopen en veel met stelling gewerkt, en ja hoor.. ik leg mn binnenbeen stevig aan, en hij springt links aan! hij heeft er nog een beetje moeite mee, maar het gaat nu dus al beter! bedankt allemaal!

groetjes, Marit

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:43

het probleem is vaak dat de pony zo gewend is op rechts te lopen, niet meer op links wil lopen.

Je zou op een hele kleine volte moeten gaan oefenen.
Heel erg stelling naar binnen en goed aandrijven met je binnenbeen.

Of in het diepste punt van de hoek aanspringen.

Ook kan je even een gebroken lijn rijden , als je bij de eindletterbent moet je gelijk aanspringen.
Werkt ook erg goed.

SUCCES

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:57

ik zou eerst eens een fysio laten komen.
Als je het extreem steld: een paard met fysieke problemen "mishandel" je eigenlijk door dingen van hem te vragen die hij niet aan kan.

Wat fysio betreft heb ik erg goede ervaringen met Linda Veer.