probleem met tenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pietje20199

probleem met tenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:48

Hallo allemaal,

Ik probeer deze tijd stukje voor stukje mijn houding te verbeteren.
Alleen ik heb een probleem, mijn tenen.
Ik kan tijdens het rijden er niet voor zorgen dat mijn tenen niet als kapstokken naar buiten staan.
Voor mijn beugels heb ik ook scheef afgesneden beugelblokjes.

Heeft iemand ideeën hoe ik mijn tenen naar binnen krijg??

Groetjes Hannette

groompie

Re: probleem met tenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:55

Laat een vriendin je helpen door steeds tenen naar binnen te zeggen terwijl jij aan het rijden bent, het zal je gek maken maar lang volhouden (en zij ook hoor)dan ga je het op het laast vanzelf doen. Een strikje of zo om je pols tijdens het rijden en iedere keer als je het strikje ziet weet je oja tenen naar binnen. Je moet gewoon een hele lange adem hebben en veel oefenen. Goed dat je er aan wil werken en heel veel sucses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:25

Vraag je instructrice eens te kijken of je benen wel goed in het zadel liggen? Vaak begint een teenprobleem namelijk al in het bovenbeen.

Wat je zelf kan doen om het te controleren: als je in het zadel zit, beugels uit en je benen opnieuw in het zadel leggen door ze 1 voor 1 af te steken van het zadel en met een ronde beweging van achteren af in het zadel te leggen. Dán zit je goed in je zadel met je bovenbenen, en is het praktisch onmogelijk om je tenen naar buiten te steken.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:41

Bovenstaand advies is een goeie Knipoog Verder kun je proberen te zorgen dat je je bovenbenen (want daar ligt het idd vaak aan) al naar binnen toe draait, dwz knieen wat dichter aan het zadel. Om het te overdrijven (dan let je er vaak wat meer op) kun je proberen ook je bovenbenen vanaf je lies wat meer naar binnen te draaien. (Is mij ooit aangeraden, gelukkig heb ik er nu nooit meer last van.)

Noot; hou wel altijd je voeten niet te ver in je beugels!

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 11:01

Alvast de bovenbenen naar binnen draaien helpt wel, maar ik ben er nog niet tevreden over hoe mijn tenen liggen.

Hebben anderen nog ideeeN?

Owja bedankt voor jullie reacties!

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:26

Ik heb het geleerd door een stuk of 100 5 centjes mee te nemen naar mijn les, de 5 centjes tussen mijn knien en het zadel en elke keer als er een 5 cent viel (omdat ik niet goed zat) was die 5 cent voor mijn instructriece. (balen voor mij, maar ik heb het wel heel snel afgeleerd)

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:25

zitles nemen en dan zonder beugels natuurlijk-->zo kun je nergens stiekem steunen en leer je het juiste gevoel ontwikkelen.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:26

ik heb dat probleem ook een hele tijd gehad. Ik weet niet of het een goede oplossing is, maar ik heb het een hele tijd kunnen "omzeilen" door met kortere beugels te rijden.
ondertussen heb ik ook wel veel aan mijn zit en houding gewerkt en zijn mijn tippen niet echt parallel, maar ook niet meer charlie chaplin.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:29

gewoon oefenen en even alleen op je tenen letten dan went het vanzelf.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:08

Goed oefenen en veel eraan denken. Iemand die erbij staat en het constant zegt helpt ook, zo heb ik het onder andere ook af moeten leren Knipoog Het wil ook wel eens helpen om echt met de binnenkant van je onderbeen te drijven en de binnenkant van je hiel, niet met je hak. Dan kun je eigenlijk al neit je tenen naar buiten steken *spreekt weer uit ervaring Tong uitsteken

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 20:17

mustangbokt schreef:
ik heb dat probleem ook een hele tijd gehad. Ik weet niet of het een goede oplossing is, maar ik heb het een hele tijd kunnen "omzeilen" door met kortere beugels te rijden.
ondertussen heb ik ook wel veel aan mijn zit en houding gewerkt en zijn mijn tippen niet echt parallel, maar ook niet meer charlie chaplin.

Het omzeilen komt zeer bekend voor, ik had paar jaar geleden altijd korte beugels, hoefde ik niet teveel op mn been ligging te letten. Maar ik wil nu meer en elke keer wil ik wat verbeteren en nu moeten mn tenen er echt aan geloven.

Niet om een smoes te bedenken, maar mijn linkervoet staat altijd meer naar buiten, ook als ik normaal op de grond sta. Kan dit ook invloed hebben? En wat dikkere/stevigere paarden, heeft dit ook invloed op je beenligging?

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 20:18

Pienn schreef:
Ik heb het geleerd door een stuk of 100 5 centjes mee te nemen naar mijn les, de 5 centjes tussen mijn knien en het zadel en elke keer als er een 5 cent viel (omdat ik niet goed zat) was die 5 cent voor mijn instructriece. (balen voor mij, maar ik heb het wel heel snel afgeleerd)

Haha dit vind ik een grappig advies, ik word denk ik een beetje arm daarvan, maar ik zal het proberen.

Bedankt voor je reactie

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:20

Dat je tenen naar buiten staat, begint al bij je bekken. Je legt je gehele been verkeerd, knie hoort aan het zadel te liggen, dan leer je jezelf een manier aan die goed is, en dan vallen je tenen ook gelijk naar binnen Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:25

Hannette schreef:
mustangbokt schreef:

Het omzeilen komt zeer bekend voor, ik had paar jaar geleden altijd korte beugels, hoefde ik niet teveel op mn been ligging te letten. Maar ik wil nu meer en elke keer wil ik wat verbeteren en nu moeten mn tenen er echt aan geloven.

Niet om een smoes te bedenken, maar mijn linkervoet staat altijd meer naar buiten, ook als ik normaal op de grond sta. Kan dit ook invloed hebben? En wat dikkere/stevigere paarden, heeft dit ook invloed op je beenligging?

Mijn voeten staan ook naar buiten, als ik sta, loop, ren, fiets, met alles dus eigenlijk.
Vroeger probeerde een instructeur mijn tene nog wel eens hardhandig de goede kant op te laten wijzen, maar dat deed echt zeer!
Als ik mijn tenen naar binnen (voren eigenlijk) doe, dan veranders heel mijn zit. Ik ga naar voren zitten en kan niet meer met mijn kont in mijn zadel komen, echt heel raar.
Als ik gewoon sta en ik ga zo staan dat mijn voeten recht zijn, dan zijn mijn knieen ook helemaal naar binnen gedraaid.

Ik heb dus besloten dat ik maar gewoon altijd met mijn tenen naar buiten rijd Haha! Haha!
(het is niet zo overdreven erg hoor)
En ik haal toch regelmatig een 8 voor houding en zit. Heeeel soms stond er vroeger wel eens een opmerking over mijn tenen op mijn coupon.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:37

Heel veel zonder zadel rijden en dan geod je benen langmaken en wat op je boven benen steunen zeg maar zo krullen je tenen vanzelf

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:07

Hannette schreef:
mustangbokt schreef:
En wat dikkere/stevigere paarden, heeft dit ook invloed op je beenligging?

Juist! ik heb veel meer moeite om mijn voeten parallel te houden met kleine, vooral smalle paarden. trouwens, met zo'n paarden bewegen mijn onderbenen ook veel meer.