De mijne kan dat soms ook doen. (Die wisselt heel erg, de ene keer superbraaf, de andere keer een beetje spanning en soms krijg ik hem gewoon écht de ring niet rond).
Je zou inderdaad eens allerlei dopingvrije middeltjes kunnen proberen, pavo nervcontrol etc.
Met die van mij ben ik ook eens bij een locatie dichtbij gewoon én zaterdag én zondag gegaan. Dan wordt het vaak in de loop van het weekend wel een stuk beter. En dan bijvoorbeel de week ernaar weer naar dezelfde locatie (iets uitzoeken waar veel wedstrijden zijn).
Voordeel daarvan is dat je waarschijnlijk in ieder geval op één of twee plaatsen wel fijn op wedstrijd kan, en je zo kunt afwisselen. Ook invlechten en de trailer zien wordt zo minder stress denk ik en heel de negatieve assocatie met wedstrijden vermindert wat.
Misschien kun je ook eens met de trailer naar het bos gaan, (desnoods ingevlochten) zo leren ze dat op pad gaan ook leuk kan zijn.
Ik heb die van mij ook een tijdje wekelijks ingevlochten (hij raakte van vlechten al zo in de stress, dat hij mij zelfs een keer met krukje en al onderuit heeft gekapt) en dan na het vlechten gewoon thuis rijden of op de wei gooien. Als je met touw vlecht zitten je vlechtjes minder strak en kun je volgens mij best n keer proberen het snachts te laten zitten.
Ergens anders gaan lessen met de trailer zou ook kunnen helpen, of gewoon een paar keer de bak huren bij een manege in de buurt.
Ook heb ik een keer schriktraining gehad in mijn les. Instructrice heel de bak vol gezet met vlaggen, dekens, pionnen en andere enge dingen, en de boel ondertussen verplaatsen. Zo leer je wel op een rustige manier met die spanning om te gaan en ook bepaalde rijtechnische tips hebben toen geholpen.