Discussie wel of niet naar binnen hangen bij volte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Discussie wel of niet naar binnen hangen bij volte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:27

Ik zag een foto reportage op een ander forum waar iemand opvallend naar binnen hing.
Ik stelde de vraag wat daar de reden van was, of dat het moment opnamens waren.
Nu wordt er op dat forum zelden iets gezegt van het rijtechnische, meer over hoe het paard
eruit ziet.
Ik kreeg als antwoord dat dit normaal was.

Citaat:
Goed paardrijden wil zeggen: door bepaalde aan de regels van de rij-instructie beantwoorden invloeden van het lichaamsgewicht, onderbenen en handen (teugels) een paard zodanig leiding geven dat het dier zich geheel aan de wil van de ruiter onderwerpt en derhalve een lichaamshouding en gang aanneemt of verandert en zich op ieder gewenst moment in een precies bepaalde richting en snelheid voortbeweegt. Ruiter en paard moeten als het ware een lichaam vormen, dat door de gedachtenoverdracht van de ruiter op het paard moeiteloos wordt voortbewogen.
Deze correct afgemeten en harmonische invloeden van de ruiter, waarmee hij het paard zijn wil overdraagt, noemt men hulpen. Met onderscheidt deze in:
- gewichtshulpen als ondersteunende hulpen;
- beenhulpen als voorwaarts- of aandrijvende hulpen;
- teugel hulpen als inhoudende of leidende (werkende hulpen).

De gewichtshulpen vormen een van de belangrijkste en interessantste onderdelen van de beinvloedende werkingen. Er wordt hierbij van de veronderstelling uitgegaan dat de ruiter, zonder van been- en teugelwerking afhankelijk te zijn, diens evenwicht kan bewaren en dat hij al heeft geleerd om met zijn eigen zwaartepunt het zich steeds verleggende zwaartepunt van het paard te volgen, dat wil zeggen met de bewegingen van het paard mee te gaan, terwijl hij deze bewegingen ook goed moet kunnen aanvoelen en beoordelen.

Zie onderstaand plaatje geleend uit "De Klassieke rijschool" geschreven door Eugen Abel

Afbeelding

Het verleggen van het ruitergewicht naar opzij (versterkte druk op een zitbeen) doet het paard opzij gaan. Hierbij zakt de heup een eindje door en komt de knie dieper te liggen. Verkeers is om de heup helemaal te laten doorknikken, omdat dan een gewichtsverplaatsing naar de verkeerde zijde onstaat.

Ik ben geloof ik nu in de war Bloos
Ik krijg namelijk altijd te horen dat je recht op je paard moet zitten, 30 kilo ene kant 30 kilo andere kant....
Aangezien ik hier bij ervaringsdescundigen zit;
Hoe behoor je je nu te gedragen bij een wening of volte?

asjemenou

Re: Discussie wel of niet naar binnen hangen bij volte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:32

Ik werk ook wel met gewichts hulpen, m.a.w ik ga ook meezitten met het paard.
Of ik knik in met mijn heupen (beetje rare uitdrukking).
Meestal als je kijkt naar waar je naar toe wilt, geef je automatisch ook gewichtshulpen.
Maar dat is echt minimaal, dat is niet echt te zien op foto`s.

Vergelijk het maar met een ophoudingkje, die zijn als het goed is ook niet te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:40

asjemenou schreef:
Of ik knik in met mijn heupen (beetje rare uitdrukking).
Meestal als je kijkt naar waar je naar toe wilt, geef je automatisch ook gewichtshulpen.

Klopt zo heb ik het ook geleert!
Maar zoals het op die foto te zien was was het gewoon storend...
Helaas mag je geen foto's plaatsen zonder toestemming.
Mag je wel een link plaatsen?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:41

ik leer altijd dat je je schouders mee moet draaien op de volte, maar niet om echt je hele lichaam in de strijd te gooien...

tinkerfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:45

Het plaatje is gewoon ronduit lelijk weergegeven, maar als je heel goed kijkt zit de ruiter wel degelijk recht boven het paard volg de lijn van het paard .....en hij zit inderdaad met het paard mee wat de bedoeling is, als hij zelf rechtop zou zitten met een naar binnen hangend paard zou het paard uit balans raken. Maar het plaatje is lelijk, als ik zo'n volte reed stopte ik met rijden......!!!! Ik denk dat ze een slechte tekenaar hadden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:48

Tinkerfjord; nou dat was dus présies mijn gedachte!
Ik vind het er eerlijk gezegt ook níet uitzien....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:52

Idd, de ruiter zit recht boven zijn paard!

Talishe: Als je met je schouders meedraaid geef je ook een soort van (minimale) gewichtshulp.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:56

Het paard van de tekening gaat gewoon zo recht als een plank de volte door, die maakt zich niet hol voor het binnenbeen en daarom ziet het er zo idioot uit.
Ik probeer in het midden van mijn paard te zitten maar wel te kijken waar ik heen ga. Omdat je dan idd je lichaam automatisch minimaal iets mee draait verleg je idd je gewicht. Maar als je bewust gaat hangen doe je echt teveel. Dan knik je sowieso in je heup in of je gaat scheef zitten en dat is niet goed zoals ook in de tekst staat trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:57

Ik deel jullie mening!
Urielle mss weet jij dat, zouik een link van dat forum mogen plaatsen of moet ik dan
toestemming vragen aan de schrijver ervan?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:22

Je hoort recht boven je paard te blijven als deze dus buigt, buig jij mee... Snap je wat ik bedoel. Als jij rechtuir blijft zitten kan je paard niet wenden. Je zal wel met je paard mee moeten, of nog beter je paard voor zijn, anders zuilt hij jouw gewicht ook nog mee. Het plaatje blijft de ruiter recht boven het paard. Dat is goed, Hoe het paard rijtechnisch getekent is heb ik het dus NIET over

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:28

bij een volte geef je idd een gewichtshulp... je verlegt het zwaartepunt iets, maat dat betekent niet dta je naast je paard moet gan hangen ,
je moet gewoon boven je paard blijvn in je zadel , niet naar binnen gaan hangen oid

het plaatje is lelijk weergegeven , maar ook hier ziej je dat de ruiter zich nog steeds boven het paard bevind

oftewel, je gebruikt ene gewichtshulp, niet je hele lijf

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:31

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe goed een paard aan de hulpen staat. Een manegepaard herkent een in de rijrichting meegedraaid hoofd echt niet als een gewichtshulp, aangezien hij eraan gewend is dat de meeste manegeruiters totaal nog niet in balans zitten. Het is in ieder geval goed dat ze met gewichtshulpen rijdt, nu is het nog een kwestie van kleiner maken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:40

Ik vind het plaatje ook een beetje raar, maar ik verleg mijn gewicht ook iets naar binnen wanneer ik een volte rijd. Dat doe ik door mijn binnenbovenbeen iets naar beneden te drukken en mijn buitenheup naar achter te draaien ( vind ik zelf makkelijker dan mijn binnenheup naar binnen te draaien, dan knik ik iets in ). Dan ligt mijn buitenbeen meteen iets naar achter om de achterhand te begrenzen en eventueel iets mee te sturen.

Als je aan de binnenkant inknikt in je heupen, dan verplaats je je gewicht volgens mij naar buiten btw. Je drukt dan namelijk je buitenzitbeenknobbel naar beneden, omdat je je buitenkant lang maakt. Of snap ik het nou niet ( gaat weer twijfelen ).
Natuurlijk is alles afhankelijk van hoe goed je paard er op is afgesteld, maar het is heel natuurlijk dat je paard zo recht mogelijk onder je probeert te lopen en dus het middelpunt van je gewicht op zoekt. Probeer zelf maar een met een rugzak van 8 kilo op je rug te lopen en die door een ander een zetje naar links/rechts te laten geven, dan wil je dat gewicht wel achterna Knipoog Van deze reflex maak je gebruik bij het sturen met je gewicht, en in principe snapt elk paard dat.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:52

als ik recht rijd vind ik het wel kloppen 30 kilo aan de ene kant 30 kilo aan de andere kant
maar in een volte hang ik toch altijd een beetje mee, want je moet hem ook laten voelen dat je een volte wilt rijden. Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:59

als je recht boven je paard zit zal je altijd iets naar binnen hangen op de volte...
je paard zal altijd iets naar binnen lopen, dus zal je zelf ook automatisch wat naar binnen gaan zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:56

Wat opvallend dat jullie mijn mening delen Haha!
En het op het arabieren forum zo wordt tegengesproken...

Nou ja de geinteresseerden mogen me PBen voor de link, en dan
oordelen...(Dat is toch wel toegestaan?)
Anders trek ik dit terug...
Ik ben namelijk oprecht geinteresseerd.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:52

k wil wel pb'tje Lachen
Vind die tekening ook nergens naar Bloos
Zoals hier boven beschreven werd waarom Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:56

Ik weet wie dit geplaatst heeft, en ik weet ook dat de link plaatsen geen nut heeft omdat je je moet aanmelden op dat forum om te kunnen lezen Knipoog

Wat de plaatser/schrijver van bovenstaand stukje bedoeld is dat je bij een volte verkleinen kijkt naar het middelpunt van de volte. Je maakt hier onbewust dus de gewichtshulpen zoals je schouders naar binnen draaien, je heupen draaien etc etc...
Het plaatje is miss wat overdreven om te laten zien, maar dan begrijpen mensen wel wat je bedoeld Ja

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:03

Misschien ben ik wel heel blont, maar op dat plaatje hebben ze het over dat het paard zijwaarts gaat, niet over een volte. Ik rij trouwens een volte met mijn paard alsof ik op de fiets zit, zeg maar. Ik draai dus enigszins mee in de richting en volgens mij komt er ook iets meer druk op mijn binnenbeugel doordat ik mijn buitenbeen ook een fractie verleg (volgens mij) Ik zal er toch eens op letten als ik morgen weer ga rijden. En vrijdag vraag ik het eens na aan mijn instructrice Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:06

Precies wat ik zei maikeltje Ja
Jij hebt het over zijwaarts gaan en ik volte verkleinen, praktisch hetzelfde dus Ja

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:11

griebels schreef:
Precies wat ik zei maikeltje Ja
Jij hebt het over zijwaarts gaan en ik volte verkleinen, praktisch hetzelfde dus Ja

Hihi, ik had jouw post nog niet eens gelezen Haha!
Telepathie Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:14

Goh, zijn wij dan toch zwevers Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:45

Het paard gaat niet op een grote volte als de gewichtsverdeling van de ruiter aan de binnenkant en buitenkant precies even groot is.

Als je kijkt waar je naartoe wilt gaan dan is dat voor de zwaartepuntsverplaatsing van het gewicht van de ruiter al voldoende om een paard die kant op te laten gaan. Dit verhaal geldt alleen voor relatief langzame snelheden.

Als het paard wat sneller gaat en op een grote volte of volte gaat, dan werkt er een kracht op het paard naar buiten. Het paard zal op een volte of grote volte zijn zwaartepunt meer naar binnen verplaatsen, door het paardenlijf wat meer in de wending of de (grote) volte te leggen. Daarmee wordt de kracht die op het paard wordt uitgeoefend in gang op een volte of grote volte gecompenseerd. Als een ruiter dan gewoon blijft zitten, gaat het paard niet in balans, maar wordt uit balans gehaald. De ruiter moet dan meegaan met het in de bocht leggen van het gewicht van het paard om vanaf een bepaalde snelheid de kracht die op het paard en op de ruiter inwerkt naar buiten toe, doordat er volgens het beloop van een cirkel wordt gereden (wending, volte, grote volte). Als je dit met gewichtshulpen doet zoals aangegeven bij lage snelheden en wat er op een simpele rijles geleerd wordt, dan kan je het paard bij een redelijk tempo niet op gewichtshulpen meer rijden. Om de wending, de volte of grote volte op gewichtshulpen toch te kunnen rijden, neigt de ruiter iets meer naar binnen dan het paard zelf. Je mag niet doorknikken via de heupen omdat de buitenste zitbeenknobbel dan belast wordt, waardoor je als ruiter het paard naar buiten drijft, wat juist niet de bedoeling is. Het is niet de bedoeling om naar binnen te gaan hangen bij een volte, zoals TS dat aangeeft in de titel van dit topic. Je moet de gewichtshulp in een volte wel geven door iets meer gewicht naar binnen te leggen. Dat gaat het gemakkelijkst en het minst opvallend door het bovenlichaam een fractie meer naar binnen te laten gaan dan het lijf van het paard. Nogmaals dit geldt alleen voor een paard dat met een redelijke snelheid in een wending, volte of grote volte gaat.
Anders is het onzin.

De meeste ruiters hebben slecht ontwikkelde gewichtshulpen en slechte zit en corrigeren dit meer met teugelspanning, niet door zelf aan de teugels te trekken, maar door te begrenzen, waardoor de hele handel met het krachtenspel dat daardoor ontstaat bij elkaar gehouden wordt. Dat betekent heel concreet dat het paard niet op eigen kracht en souplesse door de wending, volte of grote volte gaat. Maar er is niemand die daarover maalt. Het word je immers zo geleerd. Pling

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:06

ik denk ook dat je het vaak automatisch doet, als je naar een bepaalde plek kijkt. dat is ook als je bijvoorbeeld afwendt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:59