Wissels:paard springt ze voor maar achter overkruisd? Hulp g

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Exodus

Wissels:paard springt ze voor maar achter overkruisd? Hulp g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 14:58

Hoi hoi,

Ik ben rustig aan bezig om het paard welke ik rij vliegende wissels aan te leren. De eenvoudige gaan inmiddels erg goed dus ik wilde hier graag mee beginnen. Nu heb ik van mijn instructeur geleerd om een rechts of links omkeert te maken de hoek in en om dan de achterhand naar binnen te duwen en dan de wissel te springen. Het vorige paard welke ik reed had dit binnen 2 weken onder de knie en kon ze daarna al over de diagonaal en aan het einde van van hand veranderen etc. Dus dat ging vrij gemakkelijk.

Echter heb ik verder nog weinig ervaring hiermee en ik stuit met mijn huidige paard op het volgende probleem:
* Ze springt voor wel maar achter niet
* Ze springt voor wel maar achter overkruisd
* ze springt voor overkruisd
etc.

Ik moet nog een keer met balkje proberen dat heb ik nog niet gedaan. En ik rij zonder zweep en dat wil ik eigenlijk proberen zo te houden. Dus graag oplossingen zonder zweep Lachen

Ze heeft wel in de gaten dat ik iets van haar wil maar ze snap nog niet goed wat.

Hebben jullie misschien tips voor me?
Alvast bedankt,
Judith

_Nicky

Re: Wissels:paard springt ze voor maar achter overkruisd? Hulp g

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:09

Mijn paard springt haar wissels de ene keer wel, de andere keer niet. Dan springt voor wel, maar de achterkant vergeet ze soms mee te nemen. Ik zit dus een beetje met hetzelfde probleem.

Het 'makkelijkste' is om je paard in contragalop te zetten, en in contragalop travers te rijden. Als je dan de hulpen geeft voor de goede galop voorkom je 9 van de 10 keer het naspringen.

Het beste is gewoon om het samen met je instructeur te oefenen. Lachen

Ik probeer het altijd als ik bijna klaar ben met rijden, dan kan ik haar uitbundig belonen en daarna uitstappen zodat ze naar stal kan. (Is na een pittige training de grootste beloning Knipoog )

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:18

probeer het maar niet met balk. daar gaan ze juist in twee delen van springen> eerst voor dan achter. dat lijkt me niet de bedoeling.
Hoe is het met de verzameling en het verruimen. Je moet echt heel goed voorbereiden. denk aan stelling en buiging en pas dan springen.

De hulpen voor het vliegend changement : Geef in de rechtergalop een halve ophouding. Breng het linkerbeen iets naar voren en ontspan deze. Het rechterbeen brengt u achter de singel om het paard attent te maken om het naar de linkergalop te brengen. Rijd goed voorwaarts met de zit maar verlicht deze op het moment van changeren.

paardenbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:36

Misschien heeft het paard in de galop te weinig sprong. Als ik wil gaan wisselen vind ik dat de galop best veel uitmaakt. Als mijn paard een actievere galop heeft en waardoor hij iets meer springt zeg maar dan wisselt hij in een keer goed. Als de galop minder actief is en met minder sprong wisselt hij ook overkruisd. En op het moment dat jullie in de lucht zijn, dan wisselen want dan kan het paard zijn benen goed plaatsen.

Veel succes verder.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:24

ik zou de wissels leren vanuit contragalop! en als eenmaal de wissels fout gaan zoals nu egenlijk het geval is want ze/hij springt ze van voren eerst is dit moeilijk om af te leren. alleen oefenen met je instructrice!! en ter atentie voor de wissel doe ik altijd als ik in de linker galop zit. rechter been eerst drijven en dan linker been. zodat ze duidelijk het verschil weten! en probeer ook goed te verzamelen in de galop van te voren. want als ze ''weg schiet'' tijdens de wissel springen ze de wissel ook vaak voor eerst.

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 16:22

de verruiming heeft ze goed onder controle. Kan goed weg rijden en ook weer terug. Soms heeft ze dan wel wat sprong verlies. Dus daar zou ik dan nog extra op kunnen letten. Met stelling en buiging is het ook goed. Apuyeren in draf en galop naar rechts gaat super. Naar links iets minder maar dat gaat zeker de goede kant op.

Ik heb het ook vaak zat vanuit de contragalop gedaan. Dan eerst omstellen van stelling en dan in een bocht proberen te laten omspringen. Ik heb het nog niet geprobeerd om als ik bijvoorbeeld van links naar rechts wil om eers in de linker galop travers te rijden. Ik neem aan dat je dan in contragalop zit (dus in linkergalop rechtsom galopperen) en dan en dan dus rechter travers pakken? En dan omspringen? Die snap ik niet helemaal. Maar kan ik een keer proberen.

Ik oefen eigenlijk maar 1 keer in de week en dan nog met instructeur. Dus no worries.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:33

kan je misschien wat beter beschrijven hoe je paard reageert op de hulpen? heb je het idee dat ze te laat reageert? of schiet ze voor je weg? of reageert ze goed maar is het alleen dat ze verkeerd springt?
nog iets wat ik wou zeggen neem hier de tijd voor en haast niet!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:17

Exodus schreef:
Ik heb het ook vaak zat vanuit de contragalop gedaan. Dan eerst omstellen van stelling en dan in een bocht proberen te laten omspringen. Ik heb het nog niet geprobeerd om als ik bijvoorbeeld van links naar rechts wil om eers in de linker galop travers te rijden. Ik neem aan dat je dan in contragalop zit (dus in linkergalop rechtsom galopperen) en dan en dan dus rechter travers pakken? En dan omspringen? Die snap ik niet helemaal. Maar kan ik een keer proberen.

Ik oefen eigenlijk maar 1 keer in de week en dan nog met instructeur. Dus no worries.

In de bochten geeft bij mij alleen maar meer paniek, op het diagonaal springt mijn paard ze wel op het goede moment. Als ik gericht een plek uit ga zoeken waar ze moet wisselen, is ze over de rooie. Ik wacht tegenwoordig het goede moment af, als mijn gevoel zegt dat het kan en dan springt ze ze ook.

Als je het wil proberen om vanuit travers te laten wisselen, moet je dat doen van de moeilijke naar de makkelijke galop. In de contragalop (linkergalop op de rechterhand) dus travers rijden, kont naar binnen en stelling naar binnen, en als je paard het snapt kan je hem met je linkerbeen laten omspringen. En altijd voorwaarts rijden.

Het is het proberen waard. Knipoog