Graag jullie mening...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte1

Graag jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 17:22

Ik zou graag jullie mening willen horen en wel over het volgende: een vriendin van mij heeft een paard dat hoog in de dressuur heeft gelopen, althans dat zegt ze. Zij zelf rijd recreatief en misschien wil ze starten met wedstrijden. Nu rijdt ze elke dag met een slofteugel. Nu ben ik daar zelf niet zo'n voorstander van, maar het is ook op aanraden van haar instructrice. Ik heb zelf tegen haar gezegt dat dit niet verstandig is en als je een slofteugel doe dit maar eens in de zoveel tijd (dus 1 of 2x in de maand ofzo als het echt nodig is) Zij vind het onzin, want anders wilt ie niet nageven (is ook de rede waarom ze 'm gebruikt) Naar mijn id verknal je een paard als je een slof elke dag gebruik. Bovendien blijf ze met aardig wat druk rijden, zowel de teugels als de slof staan helemaal gespannen. In dat opzicht kan ik me voorstellen dat het paard zich niet kan ontspannen en ook dus ook niet kan nageven. Als ik er wat van zeg wil ze er dus niks van weten. Wat vinden jullie hiervan?

Dan kan ik dit eventueel aan haar laten lezen.

dorientjuh

Re: Graag jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:50

Een paard rij je niet nageeflijk door met een strakke slofteugel te rijden, daarmee trek je hem alleen maar in de krul. Ik zou als ik haar was de slofteugel eraf halen en een andere instructrice nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:52

Nageven komt vanuit de achtrehand
Vanuit ontspanning
Het komt niet! vanuit de voorkant.
Dus wat ze nu gewoon doet is het paard in de krul trekken...

Vlug wegwezen bij zo'n instructrice, daar wilde ik nog niet eens voor niets les van.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:08

Als het paard idd in de dressuur heeft gelopen en de B door is gekomen moet het destijds nageeflijk hebben gelopen.
Er zijn twee mogelijkheden:
of je vriendin is dusdanig onervaren dat ze niet weet hoe ze het paard nageeflijk moet krijgen of het paard heeft een probleem ergens en kan/wil daardoor niet meer nageeflijk lopen.

Ik vind een slofteugel of wat voor hulpteugel dan ook een hulp om even ergens doorheen te komen of om te helpen je een bepaald gevoel te leren voelen zodat je dat zonder die teugel door oefenen op kunt zoeken.
Kan me niet voorstellen dat die instructrice met haar advies de bedoeling heeft gehad om haar nu maar altijd met dat ding te laten rijden en al helemaal niet doorlopend strak gespannen.

Vraag eens of jij of de instructrice eens op het paard mogen rijden (zonder slof) als ze ziet dat jullie het dier wel nageeflijk kunnen rijden gaan haar ogen misschien open en beseft ze dat het aan haar ligt en niet aan het paard.
Ik doe dat nl. zelf ook wel eens als bij mij iets niet lukt, dan vraag ik een ander het te proberen en als die het dan wel voor elkaar krijgt ligt het dus duidelijk aan mij en mijn rijkunst.

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:30

Als het paard zonder slofteugel niet nagevelijk loopt, lijkt het me niet dat hij hoog in dressuur gelopen heeft.

Een paar keer met slof rijden kan volgens mij geen kwaad maar elke dag? Verward

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:04

Slof eraf, andere instructrise en dan ben je al een stukje verder Lachen
nieuwe instructrise en werken aan de achter hand, los houden aan de voorkant. Koppie komt vanzelf wel. Zitlesje er bij kan ook nooit kwaad!
Het belangrijkste is de Basis, en die bereik je door een goed werkende achterhand en een ontspannen in de aanleuning gaande paard!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 22:02

Bedankt dat jullie al zo snel reacties hebben gegeven. Vanavond heb ik 'r weer zien rijden en kwam ze naar me toe, probleem wordt groter, paard gaat nu te diep lopen. Ik heb gezegt dat ze die slof eraf moet halen, ze verpest het hele paard ermee. Ben het idd ook met runningkawa eens, ze trekt het paard in de krul wat natuurlijk niet de bedoeling is. Zal eens vragen of ik er een keer op mag, zal niet zeggen dat ik super kan rijden maar ik kan paarden wel nageeflijk rijden op een goede manier en niet door ze naar beneden te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:16

Arm paard. Ik hoop dat ze tot inkeer komt, haar slof verbrandt en haar instructrice de laan uit stuurt.