Beenhulpen en enkele basisvraagjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Beenhulpen en enkele basisvraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 15:13

Hallo

ik ben na een stop van 13 jaar terug in het zadel gekropen en het is een ramp.
Als kind reed ik maar en het ging, zonder erover na te denken. En ben ik volledig de kluts kwijt. En hoe meer ik nadenk over hoe het moet, hoe slechter het gaat in de praktijk. Ik dacht er eerst aan om me een boek aan te schaffen, maar ik ben bang dat ik er dan zo'n technisch ding uitkies, terwijl ik gewoon een recreatieve ruiter wil zijn.

In de manege rijd ik maar mee tussen de anderen maar ik voel dat ik m'n pony totaal niet onder controle heb. De instructeur die roept maar 'binnenbeen, buitenbeen, binnenhand, buitenhand' maar ik wil graag eens een korte theoretische basisuitleg. Want ik ben het zat om gewoon maar achter de rest aan te hollen zonder te weten wat ik eigenlijk doe..

*Toen m'n voltes alsmaar kleiner werden, vertelden ze me dat ik m'n binnenbeen moest gebruiken om zogezegd z'n kont weg te duwen en de voltes te vergroten. Maar dan blijkt om 'af te wenden' dat het net omgekeerd is. Dus moet ik naar links dan gebruik ik rechterbeen.. (en linkerteugel) juist??

*Hoeken uitrijden.. een ramp. als ik geluk heb dat die voor mijn z'n hoek mooi uitrijdt dan doet de mijne het ook. Ik dacht buitenteugel aanhouden, roept m'n instructeur 'binnenteugel' (??) Hoe moet het nou? Binnenbeen en binnenteugel dan?

*In draf gaat mijn pony altijd vrij snel. Ik slaag er niet in het tempo zelf te regelen. Ze zeggen dat ik moet zelf trager op en neer gaan, maar dat lukt niet. Want dan komt mijn kont op het verkeerde moment in het zadel en wordt ik er precies uitgekatapulteerd, dus voor mijn eigen gemak volg ik het tempo van de pony. Maar hoe moe ik hem nou trager doen gaan? Me zwaarder maken en teugels ophouden?

Jullie zullen misschien denk: zoek een andere hobby.. Maar ik heb gewoon nog nooit de goeie (basis)uitleg gekregen. Ze zeggen altijd dat ik het gevoel nog moet krijgen, maar ik denk als ik het niet goed doe dat ik het ook nooit zal voelen het het wel moet..

Kunnen jullie me een beetje op weg helpen. Leg het me maar uit zoals aan een klein kind, want met sommige termen ben ik nog niet goed mee. En graag ook ivm benen, gaat het dan om aandrukken of om kleine tikjes. Ook met de teugels.. gaat het om echt ophouden of meer lichte kneepjes (of hoe noem je het ook?).

Wie heeft zin om deze belachelijk stomme vragen te beantwoorden, zodat ik terug kan 'genieten' van het paardrijden ipv me constant aan mezelf te ergeren.

Verdrietig

poes

Re: Beenhulpen en enkele basisvraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:24

Ik zou op zoek gaan naar een goede manege waar je prive les aan de longe krijgt en zo de basisuitleg krijgt Ja

Achter elkaar hobbelen leer je IMO toch niks van.

Op de wiki staat vast al heel wat uitleg, ook via de zoekfunctie kun je heel wat zaken vinden Ja

Veel succes met rijden! Het komt wel hoor Ja

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:50

Ik vindt het lastig om al je vragen te beantwoorden. Door achter elaar aan te hobbelen leer je zelf niet van rijden inderdaad. Verder is het boek"paardrijden met gevoel"van wim bonhof wel een heel goed boek. Hierin staat heel praktische uitleg bij veel voorkomende problemen/ vragen. Succes ermee!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:32

En als je HET boek wilt lezen: Das Gymnasium des pferdes van steinbrecht in nederlandse vertaling is echt top Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:36

haha, nou, hier herken ik mezelf dus precies in!!
ik ga dus even meelezen hier Ja

en idd, ik denk dat twee keer per maand een privé les, veel meer uitwerking heeft dan elke week zo rijden zoals het nu gaat, dus achter elkaar aan enzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:18

Ik denk dat als jij even investeert in een keer of 5 priveles van een goede instructeur, je dat heerlijke gevoel van vroeger gewoon weer terug hebt.
Je kan beter een half uurtje priveles per week nemen waar je wat van opsteekt, dan twee uur groepsles waarvan je op dit moment nog niet alles begrijpt.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:50

Privéles nemen, of een andere instructeur...

Maar goed, antwoord op je vraagjes:
Hulpen voor de volte:
Stelling vragen met je binnenteugel. Dit doe je door je hand van de nek af te brengen. Je geeft dus openingsteugel.
Duwen met je binnenbeen aan de singel om te voorkomen dat je paard naar binnenvalt.
En sturen doe je niet met je binnenteugel maar met je buitenteugel.

Voor af te wenden stuur je je paard met je buitenteugel naar binnen, opnieuw wat stelling met je binnenteugel en je been aan de singel om te voorkomen dat je paard naar binnen valt.

Hoeken uitrijden: Binnenbeen, buitenteugel

Tempo bepalen in draf is kwestie van oefenen en consequent zijn. Inderdaad op je zit terugnemen. Dus trager lichtrijden. Dit is kwestie van oefenen denk ik. Krijg je daar geen reactie op geef dan vooraan een halve ophouding met je teugels. Blijf dit doen tot het paard vertraagt.

Het komt allemaal wel terug met verloop van tijd hoor! Je moet gewoon geduld hebben. Niet te snel willen gaan.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:15

Als je op een volte rijdt, moet je -zoals Senzafine zegt- stelling vragen met je binnenteugel en je binnenbeen eraan houden (dus lichtjes drukken, valt hij naar binnen harder drukken) om te voorkomen dat je paard naar binnen valt. Maar dat wilt niet zeggen dat je je buitenteugel moet laten slodderen! Dus ook je buitenteugel in contact houden. Je moet eigenlijk zoveel mogelijk leren sturen met je benen ipv met je handen. Stelling aannemen doe je met je handen, maar het sturen moet voornamelijk van je benen komen. Dit vraagt oefening en is niet op elk paard even gemakkelijk!

Om je hoeken in te rijden: binnenbeen (drukken) en buitenteugel (aanhouden). Als je alleen met je binnenteugel gaat werken, dan gaat je paard oftewel gewoon gaan afdraaien en een koppig/lui paard gaat dan nog meer zijn hoeken afsnijden. Let wel op dat je paard binnenstelling aanhoudt, want sommige paarden profiteren als je die laat loshangen.

Het is normaal dat je -na zolang niet meer gereden te hebben- het tempo van je pony zelf veel minder kunt bepalen. Zoals al gezegd is dit een kwestie van oefenen! Lichtrijden op een trager tempo dan je paard is echt niet gemakkelijk, maar met oefenen lukt het wel. Rijd overgangen om de gehoorzaamheid te verbeteren. Doe wat tempowisselingen. Ga eens in een actievere draf, daarna in een verzameldere draf, ... Als je paard er echt serieus vandoor loopt, mag je best even kordaat zijn en hem even een trek aan de teugels geven (ook niet té hard natuurlijk). Wanneer hij reageert, onmiddelijk loslaten en belonen. Doe af en toe eens ophoudingen (korte kneepjes in je handen), wanneer hij reageert: belonen. Probeer zeker niet te vast in de mond te gaan houden, want de strijd tegen je paard kan je niet winnen! Laat liever wat losser zodat je paard kan ontspannen, wanneer hij wegloopt rustig corrigeren, wanneer je reactie krijgt: loslaten en belonen. Dat telkens opnieuw. Leer hem te reageren op kleine hulpen: je geeft een kleine hulp om te vertragen, reageert hij: loslaten, belonen en verder rijden. Na een tijdje vraag je opnieuw zo'n hulp. reageert hij niet: herhaal je harder, tot hij reageert. (!niet blijven trekken, maar telkens weer lossen) Wanneer hij uiteindelijk reageert: lossen en belonen. Dan ga je weer rustig verder. Wanneer hij opnieuw versnelt: opnieuw een kleine correctie geven en volgen zoals ik hierboven al zei. Belangrijk is om steeds van een kleine hulp te herbeginnen, omdat hij anders nooit leert om op kleine hulpen te reageren. Probeer ook steeds goed op je zit te werken, daar reageren paarden vaak goed op. Denk erom dat je altijd zelf moet blijven ontspannen!

Zoals al gezegd werd, denk ik dat het voor jou beter is dat je eens een paar lessen privé-les neemt of een andere instructeur, je zal zien dat het dan na een tijdje beter zal gaan. Veel succes nog!

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:16

Enkele privelessen om de basis even door te krijgen .. kan misschien wel heel handig zijn ja.. En idd een boek lezen kan ook wel wat helpen, vooral als je met voorbeelden uit het boek bij iemand met veel verstand nog even kan terugvragen over bepaalde zinnen uit het boek.

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:56

prive lessen zijn hier de oplossing, je moet een goede uitleg krijgen, die duidelijk is, dan krijg je wel weer plezier in het rijden, zo verder blijven hobbelen gaat je gevoel niet terugbrengen.. een paar prive lesjes en je bent weer helemaal top !! Lachen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:34

Alvast bedankt voor de uitleg. Ja uiteraard moet je zulke dingen echt voelen, maar een beetje theorie kan zeker geen kwaad. Dan moet ik daar tenminste niet zitten over piekeren terwijl ik aan het rijden ben.

Voor alle duidelijkheid, na een slechte ervaring met een ander paard, heb ik zeker 10 privelessen gehad alvorens ik terug in groep 'durfde' mee te rijden. En toen ging het wel hoor, omdat ik het ook meteen kon vragen wat ik fout deed. Maar toen zeiden ze dat ik echt te goed kon rijden om nog langer prive te rijden. Maar hoe langer ik in groep meerijdt, hoe meer ik begin te twijfelen tot ik nu op het punt was gekomen dat ik het gewoon 'niet' meer wist. Ik ben gewoon enorm onzeker en denk heel snel dat ik het fout doe.

Vrijdag heb ik opnieuw les dus dan hou ik jullie tips zeker in het achterhoofd.

Pling