Hoe schoudervoor goed rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Hoe schoudervoor goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:51

Ik ben onder het rijden nu iets van 2 x bezig geweest met het proberen van wat schoudervoor te rijden. Ik heb deze oefening zelf wel vaker in stap gereden op andere pony's maar nooit in draf. En weet dan ook niet precies hoe en wat.
Bij mijn weten kent Nike(de pony), deze oefening niet. (En anders heeft ze had ze deze al minstens 3 jaar niet meer gedaan)
Woensdag ging ze zo lekker dat ik dacht van we gaan het eens een beetje proberen.
Wat ik dan doe(probeer Knipoog), is eerst op de lange zijde rechtuit rijden, dan vervolgens te doen alsof ik een wending ga maken, en dat dan vooral via mijn benen en zo weinig mogelijk met mijn handen. Dan als Nike de wending in wil gaan wat opvangen op beide teugels maar met de buitenhand net iets meer en met mijn binnenbeen haar opzij proberen te duwen terwijl het buitenbeen dan weer tegenhoud om niet weer recht te gaan lopen.

Ik vraag me af, is dit de goede manier om schoudervoor te rijden?
Of wat voor een andere, (vriendelijke) manieren zijn er nog meer?

Is het dan ook echt de bedoeling om vanuit schoudervoor de af te wenden of is het juist de beter om vanuit schoudervoor het paard weer op de lange zijde recht te laten lopen?

En dan vooral wat is het beste/makkelijkste om een pony het te leren.
Natuurlijk is het beste dit met goede begeleiding doen. Alleen heb ik dit maar soms en ik wil hier ook alleen maar iets aan doen als ik voel dat Nike er zelf zin in heeft (om iets anders te doen), en ze voldoende reageert op mijn hulpen om dit te proberen.
Maar is het vooral als de pony het ook nog moet leren slimmer om vanuit schoudervoor in een wending weg te rijden of eerst weer recht te laten komen?

Hier bij 2 foto's van de laatste keer;
Afbeelding
Afbeelding

aerdenhout1

Re: Hoe schoudervoor goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:11

Op de foto's te zien is het teveel opzij. De stelling mag ook wat minder. En het is gemakkelijker om na het schouderbinnenwaarts in een volte weg te rijden. Maar om nu vanaf twee foto's je een goede schouderbinnenwaarts te leren? Ik vrees dat je er dan toch een instructeur (trice ) bij moet halen.

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:37

Bedoel je schoudervoor of schouderbinnenwaarts? Bij de eerste is het voornamelijk hoofd-hals wending, bij de tweede gaat je paard ook op twee (of waren het nou drie? :S) hoefslagen lopen: het buitenachterbeen loopt dan in het spoor van het binnenvoorbeen. Beide oefeningen kan je goed inzetten door vanuit de hoek je stelling te houden als je de lange zijde op gaat. De hulpen die je zelf omschrijft lijken mij goed;behalve je buitenbeen zou je ook nog je buitenhand als begrenzende hulp kunnen gebruiken. Aan de foto's te zien heeft je pony geen problemen met buigen, dus dat scheelt. Ik zou voor de zekerheid je oefening laten zien aan een instructrice, dan weet je iig zeker dat je het goed doet (als de instructrice goed is natuurlijk Haha!) Succes.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:39

@Malin; Je paard loopt recht op twee hoefslagen met schouderbinnenwaarts loopt hij er op 3 Lachen

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:42

@_kiki_: ow ja...Dank je wel Lachen Lekker handig, tips geven terwijl ik dat zelf niet weet Tong uitsteken

estherk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:01

Ik zou eigenlijk altijd gelijk schouderbinnenwaarts gaan trainen, in plaats van schoudervoor. Dan kun je soms beter beginnen met een paar goede passen schouderbinnenwaarts, in plaats van een halve lange zijde schoudervoor.

Bij schouderbinnenwaarts buigt je paard zich om je binnenbeen en begrens je de voorhand met je buitenteugel. Je zet als het ware de voorhand iets naar binnen. In principe doe je dus niets met je binnenteugel! Het is dus het makkelijkste om eerst een (kleine) volte te rijden voor de juiste stelling en buiging, voor je de schouderbinnenwaarts inzet.

In een dressuurproef wordt de schouderbinnenwaarts zowel gevolgd door rechtuit over de hoefslag, als door een volte of door een S van hand veranderen. Oefen dus alle varianten. Maar om te testen of je pony goed op je buitenteugel is kun je direkt na je schouderbinnenwaarts van hand veranderen. Wanneer de kleine stukjes beter gaan, kun je steeds grotere stukken gaan oefenen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:02

Schouder binnenwaarts loop je op TWEE hoefslagen, met DRIE sporen!!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:56

@aerdenhout1; Oeps, dat bedoelde ik dus Bloos

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 12:25

Dan bedoel ik toch schouderbinnenwaarts Bloos
estherk; bedankt, ik ga verder met het eerst kleine volte rijden dan als ik er weer mee verder ga Lachen