Problemen op de volte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyy

Problemen op de volte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:34

Ik heb een tinker ruin van net 4 jaar.
Het rijden ging altijd heel erg goed, we reden eerst veel in de bak. en naar een tijdje ook in het bos, wat hij het leukste vind. Daar doet hij echt alles en gedraagd hij zich super.

Maar ik heb zondag een onderlinge dressuur wedstrijd. Dus ben ik al 2weken aan het 'trainen' in de bak. Wat eerst super ging.
Maar hij heeft problemen op de rechterhand. Hij valt zeg maar over de schouderheen, en als het hem te lastig word gaat hij in galop of staakt hij en draait vlug naar links.

Nu staat in mijn proef dat ik bij de a rechtergalop moet aanspringen wat hij wel netjes doet Clown en dan bij de C een grote volte.

Ik doe altijd mijn buitenteugel er extra aanzetten, buitenbeen duidelijk naar achter, de binnenteugel openen mischien n beetje meer dan dat nodig is en mijn binnenbeen hou ik er ook goed aan.

Maar nu hij draait netjes in en lijkt alof die netjes terug gaat naar de C, maar dan word het hem te lastig en draait hij op het allerlaatste moment terug naar linksde verkeerde kant dus Boos! ik laat hem dan ook nooit terug naar links draaien en draai meteen terug naar rechts. en zelf met mijn zweepje aan de linkerkant buitenkantprobeerd hij het.

Mijn instructeur heeft al vanalles bedacht, wij zorgen dat hij goed aan het been is, dat hij netjes en ontspannen loopt maar wel actief. Dat ik mijn armen en benen precies op de juiste plaats heb en de hulp extra duidelijk geef maar toch probeerd hij het iedere keer weer.

Als we alleen in de bak zijn gaat het al beter als met andere, dan trekt hij ook erg naar die andere toe.

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen en dat er reacties komen

joyy

Re: Problemen op de volte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:02

Oja, vergeten erbij te zetten, en als hij het bit vast pakt of sterk begint te worden ga ik kleine kneepjes in de binnenteugel zetten en een beetje spelen. Maar dat heeft niet zoveel effect en gaat alsnog naar links. Ook als mijn instructeur er staat om te zorgen dat hij niet de andere kant op kan, loopt hij hem gewoon omver Vork . Soms doet hij het wel, dan stap in meteen uit en beloon ik hem en mag hij naar de wei. Maar de keer erna probeerd hij het gewoon weer. Clown

Break_sd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:34

Zoiets deed mijn pony ook, ik heb nu les gehad en ik heb geleerd dat ik mijn buitenteugel er goed bij moet houden en nu gaat het heel erg goed Tong uitsteken

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:31

Ja goed buitenteugel eraan houden, en probeer op tijd te zijn, waarschijnlijk 10 meter eerder dan wanneer je nu probeert te corrigeren. Probeert hij dit alleen in galop of ook in de andere gangen?
Hij draait zich dus om op het moment dat je al de hele volte hebt gereden en weer bijna bij C bent?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:40

Ik kan twee oorzaken bedenken:
1) of hij staat niet zo "netjes" aan de hulpen als jullie (je instructreur en jij) denken.
2) of hij speelt een spelletje met je.

Als hij wel goed aan de hulpen is (dus direct terugkomen op je zit, voorwaarts op je been, aan het binnenbeen zijn, willen buigen aan beide kanten) dan speelt hij een spelletje met je en zou ik hem aanpakken.
Zorg dat je hem voor bent, dus meteen ingrijpen als je voelt dat hij wil uitbreken, buitenbeen/teugel erbij en een tik op zijn schouder.
Ben je te laat, zet hem dan meteen op de rem en draai hem weer, blijven herhalen dat hij er genoeg van heeft (kan even duren) maar uiteindelijk wint de aanhouder.Het hoeft niet met geweld maar wel consequent blijven.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:52

Evelijn schreef:
Ja goed buitenteugel eraan houden, en probeer op tijd te zijn, waarschijnlijk 10 meter eerder dan wanneer je nu probeert te corrigeren. Probeert hij dit alleen in galop of ook in de andere gangen?
Hij draait zich dus om op het moment dat je al de hele volte hebt gereden en weer bijna bij C bent?

nee hij doet het voordat je weer op de hoefslag komt, dus nog voor de C. Eerst alleen in galop, maar gistere probeerde hij het ook in draf maar hier kreeg ik hem wel gecorrigeerd.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:55

Mahitri schreef:
Ik kan twee oorzaken bedenken:
1) of hij staat niet zo "netjes" aan de hulpen als jullie (je instructreur en jij) denken.
2) of hij speelt een spelletje met je.

Als hij wel goed aan de hulpen is (dus direct terugkomen op je zit, voorwaarts op je been, aan het binnenbeen zijn, willen buigen aan beide kanten) dan speelt hij een spelletje met je en zou ik hem aanpakken.
Zorg dat je hem voor bent, dus meteen ingrijpen als je voelt dat hij wil uitbreken, buitenbeen/teugel erbij en een tik op zijn schouder.
Ben je te laat, zet hem dan meteen op de rem en draai hem weer, blijven herhalen dat hij er genoeg van heeft (kan even duren) maar uiteindelijk wint de aanhouder.Het hoeft niet met geweld maar wel consequent blijven.

nou dat is het nou net, hij speelt ook een spelletje. Alleen zijn wij zijn spelletjes erg moe aan het worden. En ik heb super goed mijn buitenbeen en buitenteugel eraan, en geef hem van te voren een tik maar alsnog keert hij zich omdat hij zo ontzettend sterk is. Hij heeft mijn handenen ik had handschoenen aan helemaal open getrokken totdat het bloedde. En toen iemand met een longeerzweep er ging staan zodat hij niet naar de andere kant kon, vloog die er zo doorheen. Ik weet echt niet meer wat te doen

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:56

Mijn paard doet net hetzelfde! Bij de draai doet hij zijn hoofd naar beneden en loopt uit de cirkel weg! we hebben hem aantal keren met longe geleerd op de volte. Het gaat al beter maar nog niet perfect

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:26

joyy, misschien is het handig om eens iemand anders op te laten rijden, kijken wat hij dan doet. Als hij zo trekt aan je handen en je dus ook zo terug trekt dat je handen kapot ervan gaan, ben je op de verkeerde weg. Met kracht ga je het niet redden. (met longeerzweep kennelijk ook niet)
Probeer je aandacht voorlopig te focussen op controle, dus heel veel overgangen rijden. Ga de volte in galop nog maar even uit de weg dat ga je voorlopig niet redden.
Neem een stap terug, het is een vierjarige, je hebt nog tijd genoeg.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 09:58

Evelijn schreef:
joyy, misschien is het handig om eens iemand anders op te laten rijden, kijken wat hij dan doet. Als hij zo trekt aan je handen en je dus ook zo terug trekt dat je handen kapot ervan gaan, ben je op de verkeerde weg. Met kracht ga je het niet redden. (met longeerzweep kennelijk ook niet)
Probeer je aandacht voorlopig te focussen op controle, dus heel veel overgangen rijden. Ga de volte in galop nog maar even uit de weg dat ga je voorlopig niet redden.
Neem een stap terug, het is een vierjarige, je hebt nog tijd genoeg.

Bij andere doet hij het ook, en aan de longe probeerd hij het ook. Het is zijn lastige kant en probeerd dat uit de weg te gaan door naar links te proberen. En ik trek niet terug maar omdat hij soms gaat hangen word het zo zwaar dat hij de teugels langs mijn vingers aftrekt en daar gaan ze van kapot. in draf gaat het wel goed omdat hij dan niet zo snel is en ik hem makkelijker kan controleren. maar in galop maakt hij zich zo sterk en snel dat ik hem soms niet helemaal meer volg en dan heeft hij meer kansen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:09

Tja dus toch echt een stap terug doen en het probleem niet gaan opzoeken, is mijn mening. Eerst meer controle voordat je die volte in galop weer gaat doen. Hij moet echt super reageren op je hulpen en 100% z'n aandacht bij jou hebben.
Waar een paard gaat hangen heb ook jij schuld, jij laat hem namelijk hangen. Hij mag niet kunnen hangen daarvoor had jij hem al moeten loslaten, benen erbij en weer een ophouding.
Je kan er natuurlijk ook een slof omdoen zodat je sterker kan inwerken, maar denk dat je het probleem daar niet mee oplost.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 18:18

Evelijn schreef:
Tja dus toch echt een stap terug doen en het probleem niet gaan opzoeken, is mijn mening. Eerst meer controle voordat je die volte in galop weer gaat doen. Hij moet echt super reageren op je hulpen en 100% z'n aandacht bij jou hebben.
Waar een paard gaat hangen heb ook jij schuld, jij laat hem namelijk hangen. Hij mag niet kunnen hangen daarvoor had jij hem al moeten loslaten, benen erbij en weer een ophouding.
Je kan er natuurlijk ook een slof omdoen zodat je sterker kan inwerken, maar denk dat je het probleem daar niet mee oplost.

vandaag heb ik gereden eerst 30 min goed losgestapt (zonder te hangen) altijd als hij wil gaan hangen geef ik been, maar soms ben ik te laat. en erna draven het ging nu erg goed, zonder in galop. maar het begin is er, geen een keertje zich gekeerd dus ik denk idd dat het nog teveel voor hem was