niet in gallop te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paarderik

niet in gallop te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 20:25

Rijd sinds een tijdje op een paard in de manege, die zeer moeilijk in gallop te krijgen is. Als ik hem probeer te laten aan galloperen gaat hij alleen maar steeds harder draven maar vertikt het om te galloperen.
Ook als ik hem vanuit een hoek probeer aan te laten galloperen, vertikt hij het om in gallop te gaan.
Hoe kan ik hem toch zover krijgen om in gallop te gaan, zonder dat hij steeds harder begint te draven?

8nnemiek

Re: niet in gallop te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:36

Moeilijk om een manegepaard goed te trainen, omdat andere mensen het steeds weer anders doen.
Maar ik zou het zelf oplossen door eerst aan de longe te oefenen. Op stem in de galop zetten. En daarna gaat dat meestal ook onder het zadel een stuk makkelijker.
Maar misschien gaat dat niet met een manegepaard.
Je krijgt toch les he? Wat zegt je instructeur?
Probeer duidelijke hulpen te geven, erg overdreven. Ene voet op de singel, de andere er achter, bij manegepaarden kun je vaak best wat harder drijven. En op dat moment kun je ook wat klikken met je tong, of misschien zelfs wat naar voren zitten. Helpt dat allemaal niet, dan geef je eens een flinke tik met de zweep.
Als hij eenmaal in de galop zit dan moet je ook heel uitbundig belonen. En daarna even rustig stappen. Als je het daarna nog eens probeert dan weet ik zeker dat het al een stuk makkelijker gaat.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:44

Het beste is natuurlijk als het paard tijdens het beleren vroeger al heeft leren reageren op stemhulpen, dan zal hij je beenhulpen uiteindelijk automatisch koppelen aan het woord 'galop'... bij manegepaarden is dit vaak heel lastig, dus misschien kun je het volgende proberen; (vergt enige oefening Knipoog, maar ik deed het vroeger ook met dravers, die moeilijk / niet konden galloperen en erg stijf waren op 1 kant)

Komtie; Lachen
In het 'dode punt' in een bocht (zet je paard hier bijvoorbeeld voor op een volte) geef je galophulpen, maar stuur je je paard (zonder van de volte af te gaan) met zijn hoofd naar buiten (je zet zijn stelling even om naar buiten zeg maar) en drijft dán aan. Door de verplaatsing van zijn gewicht naar buiten zal hij dan wel zijn binnenbeen als eerste naar voren móéten steken, om te voorkomen dat hij uit balans raakt (kortom; op zijn plaat gaat Knipoog)
Dit werkt ook bij paarden die vaak in de verkeerde galop aanspringen.

Probeer trouwens te voorkomen (hoe lastig dat soms ook is) dat je paard heel hard gaat draven, maar probeer'm bij je te houden wanneer je de galophulpen geeft. Je paard vind in galop aanspringen misschien een beetje lastig / de hulpen moeilijk oid en zal dan omdat hij het niet begrijpt harder gaan lopen. (vluchtgedrag)

ga anders met deze vraag naar je instructeur / -trice!
Veel succes,

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:38

Probeer eerst je paard beter aan het been te krijgen. Rij veel overgangen, van stap naar draf en weer terug. Probeer hem daarbij attent te houden. Niet laten sloffen in stap. Als je merkt dat hij makkelijker dit kan, dus bij de overgangen ook minder met z'n hoofd omhoog komt.
Probeer dan eens aan te galopperen, in een hoek, rustig voorbereiden zoals Wolffie aangeeft en probeer hem niet onder je uit te laten lopen. Springt hij aan, goed belonen en rustig terug nemen (niet meteen tig rondjes omdat je nu eindelijk kan galopperen Knipoog )