mijn pony springt niet aan in rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

mijn pony springt niet aan in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 19:33

heej,,

Ik heb een redelijk groot probleem. Mijn pony (een D-pony) springt niet aan in rechtergalop. En dan bedoel ik niet dat hij op de rechterhand in linkergalop aan springt, maar hij begint overdreven aan de teugel te lopen en houdt zijn hoofd plat,schuin naar buiten en komt naar binnen gelopen. Verander ik van hand springt hij onmiddellijk aan als ik het vraag en in de juiste galop. Op de linkerhand geeft hij zelfs een beetje na.

Hij heeft op die rechterhand ook een tijdje gesteigerd en achteruit gelopen.Maar dat begint nu te minderen.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen want ik weet even echt niet wat te doen.

groetjes Julie

Anoniem

Re: mijn pony springt niet aan in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:14

Goede les nemen en werken aan het rechtrichten want je paard is extreem scheef.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:36

Ik ga me Sonja mee. Longeren met dubbele lijnen kan je pony ook helpen en wellicht het advies van een orthopeet of masseur. Het kan zijn dat je pony last heeft van zijn rug.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:38

Je pony zit vast in zijn rug, werk hem eerst heel goed los aan de linkerkant om de spieren aan de rechterkant langer te maken zodat die alvast wat soepeler zijn. Verder raad ik je aan een osteopaat te zoeken, een zeer goede instructeur die je echt kan helpen je pony aan twee kanten los te maken(dat is rechtrichten) en neem de tijd om dit probleem op te lossen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 06:29

Dan toch maar even er bijzetten dat ik momenteel les krijg van een
naar mijn gevoel toch wel zeer goede instructrice. We werken er aan, maar ik wou toch graag even jullie reacties horen.
Zeker al bedankt, en ik denk dat ik toch maar eens een osteopaat laat komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 06:40

Inderdaad klinkt het alsof je paard extreem scheef is. Ik heb ook een tijd een merrie gereden die niet in de rechtergalop wou aanspringen. Ik heb er toen een paar keer een Osteopaat bij gehad en die gaf ook als advies om een aantal balkjes te leggen op een volte en hier mee aan het werk te gaan onder het longeren met draven. Dit gaf ook een erg goed resultaat moet ik zeggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:49

Even voor degenen die reageren in dit topic: topicstarter stuurt mij een pbtje of mijn opmerking als belediging bedoeld is en of ik dan maar m'n snuit wil houden.
Oftewel de termen scheef en rechtrichten zijn niet bekend.
Heeft iemand een linkje naar een site waar het rechtrichten in begrijpelijke taal vanaf het begin uitgelegd wordt? Dat maakt het denk ik wat begrijpelijker.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:47

Ik heb dit probleem ook gehad,
alles wat ik probeerde mislukte en hoe langer ik het probeerde hoe meer gefrustreerd Iris en ik raakte.
Heb op een gegeven moment gezegt; tot hier en niet verder, want het ging zover dat ik telkens jankend van iris af ging omdat het gewoon niet lukte en ik haar niet eens meer normaal door de bak kon rijden zonder dat ze het bit vastpakte en ging rennen puur door alle opgekrobde frustratie over het rijden en die rotgalop.

Ik heb 3 a 4 maanden niet gegaloppeerd, en gewoon weer helemaal vanaf onderaan begonnen, veel voltes gemaakt, en lekker die nek ombuigen,
ben nu weer bezig met de rechtergalop en het gaat super!

Echte tips kan ik je ook niet geven, want ik ken je paard niet, neem les, die kan je helpen.
Enige wat ik wil zeggen is; ga niet rijden VOOR de galop maar gewoon óm te rijden,
gaat ze in de goede galop, super! Zoniet, blijf niet netzolang doorgaan tot je op een punt ben beland waar ik ben geweest, ga niet door tot je met tegenzin moet gaan rijden omdat die rotgalop toch niet goed gaat.

Je mag pb'en als je toch wat tips ed zou willen wat ik heb geprobeerd Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:58

Ik zou je paard eerst eens na laten kijken door een osteopaat oid. En misschien zijn mondje eens na laten kijken of er geen vervelende tandjes in de weg zitten ofzo. Als je dat allemaal uitgesloten hebt en er blijkt lichamelijk niets aan de hand te zijn dan zou je eens kunnen proberen om vanuit het lichtrijden op het verkeerde been op de volte aan te springen. Heeft je paardje voorheen wel goed aangesprongen of is dit een structureel probleem? Op die volte iets contrastelling, dan maak je het makkelijker. Van daaruit kun je dan weer steeds iets meer in de richting van de goede stelling aan gaan springen. Maar eerst even na laten kijken. Kan goed zijn dat je paardje een keer vast heeft gelegen of gevallen is oid en daar kunnen ze ook behoorlijk geblokkeerd van raken aan één kant. Succes

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:01

klinkt als een erg scheef paard idd...
nu de vraag is het rijtechnisch op te lossen, of is er meer aan de hand

om uit te sluiten dat het medisch is zou ik idd rug etc na laten kijken)vergeet boeg, schouders en heup niet Lachen )
en als je toch bezig bent laat de mond ook even checken (ivm hoofd schuin houden)

mocht er lichamelijk niets aan de hand zijn , moet je het toch gaan zoeken in rijtechnische oplossingen,
nog eens iets, galoppeert het paard aan de longe wel links en rechtsom, of is dit ook erg moeilijk voor hem?

als het aan de longe wel gaat en onder het zadel niet maakt het ook weer een verschil

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 21:27

Iedereen al erg bedankt voor de tips.
En Sonja voor het pb'tje! Medousa bij jou is er één in de bus.

Een tandarts is al geweest, en mijn pony (Waco) had een paar serieuze haken op zijn tanden. Aan de longe gaat het galopperen ook zeer moeilijk op de rechterhand.

Voor de duidelijkheid: Van rechtrichten had ik al gehoord, maar van scheef niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:18

Een paard heeft altijd wel in een bepaalde mate een natuurlijke scheefheid. Hij is of linksgebogen of rechtsgebogen wat wil zeggen dat ze altijd een makkelijke en een moeilijkere kant hebben. Van verkeerd rijden kun je die scheefheid nog eens extra erin rijden. Als jij bv vasthoudt net aan de kant waar hij ook altijd vasthoudt en daardoor misschien ook nog eens naar een bepaalde kant geworpen wordt tijdens het rijden (onbewust), dan ga je onbewust meehelpen hem nog schever te maken. Maar het kan ook komen door een val van het paard of het vastrollen in de stal. Maar die natuurlijke scheefheid hebben ze eigenlijk allemaal wel. Als jij zegt dat je pony ook aan de longe niet goed aan kan springen dan is het misschien toch raadzaam er eens een therapeut bij te halen (ostheopaat bijvoorbeeld) want dat wijst er toch op dat er bij hem in z'n rug, nek of wat dan ook iets niet helemaal lekker zit. En dan niet alleen als jij erop zit, maar ook als hij onbelast aan de longe loopt. Hoe lang is je pony onder het zadel eigenlijk? Ben je misschien pas begonnen met hem te beleren?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 07:31

heej maikeltje

Mijn pony heeft tot z'n 5 jaar gewoon vrij op de wei gelopen, op z'n 6 zijn andere mensen ( waar ik nog steeds contact meeheb, en die toch wel hard zijn voor hun paarden) begonnen met hem op te leren. Een half jaar later is hij verkocht, bij de nieuwe eigenaars heeft hij 2 jaar op de wei gestaan. Daarna is hij ( in juli 2006 ) naar ons gekomen.

Eigenlijk komt her er op neer dat Waco wel zadelmak is. Maar nog niet zoveel ervaring heeft. Ondertussen is hij ook al bijna 9 jaar.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 07:59

julz_beautj schreef:
Dan toch maar even er bijzetten dat ik momenteel les krijg van een
naar mijn gevoel toch wel zeer goede instructrice. We werken er aan, maar ik wou toch graag even jullie reacties horen.
Zeker al bedankt, en ik denk dat ik toch maar eens een osteopaat laat komen.

Ik wil hier toch nog even iets over zeggen.

Als je een zeer goede instructrice hebt, waarom kan zij je het antwoord op je vraag dan niet geven?

Ik bedoel het niet verkeerd, maar begrijp dat dus niet. Een zeer goede instructrice had jou bovenstaande tips allemaal al moeten geven eigenlijk. Die had jou ook moeten vertellen over scheefheid en dergelijke.

Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 08:06

Ik wou gewoon graag eens een beetje reacties horen van mensen die het zelf ook hadden meegemaakt of gewoon die goeie tips hadden.

Mijn instructrice had me ook al goed geholpen met rechtrichten en halve ophouding langs de andere kant, ... Maar ik wou dus gewoon eens weten of er anderen dit probleem ook hadden gehad en hoe zij dit hadden aangepakt Knipoog

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:59

misschien verstandig om je pony na te laten kijken, want het lijkt toch een sterke uiting van een fysiek probleem.

succes.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:09

Goed, overdreven stellen, en je hulp overduidelijk doen + gewicht. Je pony laten nakijken kan natuurlijk ook nooit kwaad.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:54

Bedankt voor alle berichten!