Heel heet bij proefjes rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vaaleriee

Heel heet bij proefjes rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:50

hoi,

als er iemand een proefje voor mij en mijn verzorghaflinger voorleest, wordt hij helemaal heet en let hij totaal niet meer op! gewoon het oefenen zonder dat er iemand voorleest gaat goed en is er geen probleem maar zodra hij merkt dat iemand een proefje voorleest kun je er niks meer mee!

wat moet ik hier nou mee?

X valerie

lieke4quike

Re: Heel heet bij proefjes rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:33

hoi,
misschien kun je als je zelf oefent af en toe hard op zeggen wat je gaat doen (zoals het bij een proefje gaat). Als dat dan goed gaat, kun je het wat vaker zeggen. Als je alles achter elkaar kan zeggen, kun je proberen of het dan ook gaat als iemand anders het voorleest.
LET OP: dit kost erg veel tijd, en je moet geduld hebben.

-xxx- Lieke

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:35

Proef uit je hoofd leren. Of elke keer vragen of iemand klein stukje voorleest. En dan steeds oefenen. Doet hij het goed, afzadel en hop de wei/stal op.

_Wendy16_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:46

Misschien ga jij anders rijden, dan dat je gewoon bij het oefenen doet.
Dit voelt de pony heel erg goed aan. Knipoog
Misschien maak je je te druk dat je een proefje moet rijden, je moet er gewoon niet te moeilijk over denken,
gewoon relaxen, dan komt alles goed! Haha! Succes verder

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:50

_Wendy16_ schreef:
Misschien ga jij anders rijden, dan dat je gewoon bij het oefenen doet.
Dit voelt de pony heel erg goed aan. Knipoog
Misschien maak je je te druk dat je een proefje moet rijden, je moet er gewoon niet te moeilijk over denken,
gewoon relaxen, dan komt alles goed! Haha! Succes verder

Dat denk ik inderdaad ook. Wanneer je een proefje rijd wil je deze natuurlijk zo netjes mogelijk voltooien en daar komt waarschijnlijk spanning bij te kijken. Je paardje reageert op deze spanning door opgefokt te reageren en je bereikt zo vaak het tegendeel.
Probeer aan jezelf te werken en net zo ontspannen te rijden als je altijd doet.

Mocht je paar echter wel heel erg reageren op de stem van de voorlezer wil ik je aanraden om eens een vriendin mee te nemen. Knipoog
Jullie zullen dan ook tijdens het rijden ongetwijfeld wat te kletsen hebben waardoor je paardje meteen kan wennen aan het gepraat bij de bak.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 17:51

aan de voorlezer ligt het niet want dat is een goede vriendin die hij toch wel 3x in de week ziet. maar misschien ligt het idd wle aanmezelf. ik ben zo'n stresskip. bedanktg voor alle adviezen!

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:30

Ik denk ook heel veel oefenen Knipoog
en succes ermee nog!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 17:53

dankje, vandaag ging wedstrijd goed. en het is trouwens niet omdat ik zenuwachtig ben, want als een vriendin het proefje doet, is het precies hezelfde Tong uitsteken zal wel aanz 'n bui ofzo liggen

polman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:42

ik hoop wel dat het je lukt Haha! Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:24

Dat is een heel makkelijk oplosbaar probleem; gewoon oefenen in de training.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het aan het voorlezen ligt. Ik denk dat de ruiter(s) tijdens een proefje te gespannen zijn en/of te netjes willen rijden, en daardoor dus eigenlijk 'niet meer rijden' Knipoog

ChiC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:57

Sonja schreef:
Ik denk dat de ruiter(s) tijdens een proefje te gespannen zijn en/of te netjes willen rijden, en daardoor dus eigenlijk 'niet meer rijden' Knipoog

Dat is het volgens mij ook.. Ik merk het bij mezelf ook.
Ik rijd daarom de proeven gewoon als training, niet voor de punten! Het maakt mij niet uit of ik nu 160 of 190 haal, als ik voor mijn gevoel maar fijn heb gereden, dan maken de punten niet uit. Het is natuurlijk leuk als je winst rijdt, maar met dat doel ga ik zeker niet op concours!

Hoop dat je er iets aan hebt! Haha!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 10:21

hee peggy,

het is dus dat hij ook zo heet is als Mies het proefje doet, dus aan de zenuwen ligt het niet. of mies moet zenuwachtig zijn in de bak Tong uitsteken maar lijkt me niet. nouja gister ging goed Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:44

Uit je hoofd rijden, doe ik ook.
Mijn paard reageerd veel te veel op lezers. ZE wordt al zenuwachtig als ze er 1 in het vizier krijgt. Ik rij nu een jaar de proeven uit mijn hoofd (M en Z) en dat gaat heel veel beter.
Heel af en toe ken ik de proef niet goed genoeg (zoals laatst mijn eerste keer 20x60 proef) en dan vraag ik wel om een lezer. Ik merk dat dat wel goed gaat, maar zodra ik dat weer vaker ga doen, gaat het weer mis.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:34

zodra jij denkt dalijk word hij heet, dan ga jij waarschijnlijk ook anders (gespannen) rijden waardoor je pony heet word