Een bijdehand paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannenoort

Een bijdehand paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:35

Ik heb een probleem. Ik rij nog niet zo heel lang paard nu net 7 weken op een manege. Toch gaat het al erg goed en krijg dan ook paarden waar ik wat meer voor moet werken. Op zich is dit wel leuk omdat ik er dan wat voor moet doen maar het is minder leuk dat wanneer hij in galop moet hij vind dat het tijd wordt om mij eraf te gooien. Hij probeert me dan tegen de rand van de bak aan te zetten. Buiten is dit geen probleem omdat de bakwant daar schuin loopt en ik dus met niet meer dan mijn been tegen de rand van de bak kom maar binnen moet ik echt op zoek naar mijn evenwicht. Hij doet het overigens meer linksom dan rechtsom.

Wat kan ik hier het beste aan doen? Mijn instructrice zegt dat ik moet doen of ik gek ben en hem een tik met de zweep geven. Dan houdt het wel op maar ik wil het liever voorkomen dan genezen...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Anoniem

Re: Een bijdehand paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:38

Nou, je instructrice zit imo fout.
Elk paard is scheef, en zal dus (als ie niet rechtgericht wordt) uit balans raken en dan gaat ie wankelen op 1 kant.
In je eentje lukt het denk ik niet om het goed te krijgen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 06:58

Een manegepaard rechtrichten is onbegonnen werk. Wat in jouw geval waarschijnlijk het probleem is, is dat je net genoeg begrenst met je buitenteugel, hou die iig op contact en vraag, indien nodig en je paard je tegen de wand wil gooien, iets stelling naar buiten.
Nu zullen sommige mensen wss zeggen 'wat? buitenteugel?' Maar als je erover nadenkt is het eigenlijk heel logisch; bij stelling naar binnen, wordt het lijf van het paard naar buiten gedrukt omdat hij buigt om je binnenbeen. Als je dus wil dat het paard met zijn lijf van de wand afkomt, geef je buitenbeen en vraag je iets stelling naar buiten, waardoor zijn lijf naar binnenkomt.
Als het je eigen paard geweest was, had je het anders op moeten lossen, want dit is eigenlijk geen lange termijn oplossing. Helaas kost dit probleem om te herstellen erg veel conseqente actie en tijd, waarvan een een manegepaard geen van beide beschikt.
Een tik met de zweep is iig niet de oplossing, dat is enkel te overwegen als het paard niet reageerd op je buitenbeen. Geef dan een tikje net achter je kuit op hetzelfde moment als je drijft.
Veel succes!

Sannenoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 13:17

Ik heb begrepen van mensen dat hij dit heel bewust doet. Je ziet het ook gebeuren zolang je namelijk in draf gaat of hij heeft een goede dag gaat het wel goed. Maar als hij geen zin heeft en hij moet in galop dan wil hij niet een zet hij je echt letterlijk tegen de rand van de bak aan. Het komt dan neem ik aan niet omdat hij niet recht loopt want dat vind ik heel erg logisch. Hij gooit namelijk ook zijn oren in zijn nek als hij in galop moet en hij doet het alleen tijdens het eerste
rondje...als hij snapt dat het wel leuk is en ik niet zo zwaar ben dan gaan ze'n oren overeind en naar voren gaat hij met plezier galoperen...

Heeft dit dan nog steeds te maken met het feit dat hij scheef loopt of komt dit gewoon omdat hij er echt geen zin heeft....

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:56

Het klinkt alsof ie steun zoekt, misschien dat ie op links vastzit? Dit gebeurd wel vaker bij manegepaarden (ook bij eigen paarden), maar bij manegepaarden is dit moeilijker op te lossen. Ben het absoluut eens met Alicia2u, een tik met de zweep is niet de oplossing. Mijn eigen paard doet het ook weleens en ook mij is toen verteld dat ie een tik op z'n hals moest hebben. Niet dus, dit werkt vaak averechts, worden ze juist vervelend van. Maar dit is mijn eigen ervaring. Ík stel die van mij juist ook naar buiten zodat z'n lijf naar binnen gaat. Maar het is idd moeilijk om dit op te lossen bij manegepaarden, jan en alleman rijd er waarschijnlijk op en iedereen heeft een eigen manier met rijden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:17

Wat je wel kan doen is proberen op de binnenhoefslag te rijden dus een paar meter van het hek. Dat zal hij wel moeilijk vinden want hij is de steun van de bakrand gewend. Echter heb je dan meer tijd om te corrigeren als hij jou been tegen de bakrand gaat pletten. Doe dit echter niet te lang achterelkaar, als goed gaat direct belonen, is al heel knap als hij een zijde lang op de binnenhoefslag kan galopperen.

Sannenoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 18:10

Voor de mensen die hier een berricht geplaatst hebben...Super ik ga het eens proberen als ik weer aan het rijden ben en ik moet weer op hem rijden.

En verder beloon ik hem wel als we uit gegalopeerd zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:41

Probeer hem te belonen op het moment van aangalopperen, dat vind hij namelijk het lastigst. De overgang terug naar draf kan hij vast prima.

Sannenoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 08:43

Evelijn schreef:
Probeer hem te belonen op het moment van aangalopperen, dat vind hij namelijk het lastigst. De overgang terug naar draf kan hij vast prima.

Hoe kan ik dat dan het beste doen...Ik zorg alwel dat hij niet achter een paard loopt dat te langzaam gaat voor hem...want dan zie je ook dat hij vervelend wil, dat gaat ie in de kont van zijn voorganger bijten...Maar hij komt idd moeilijk in galop is er ook een manier waarop dat makkelijker kan? En als ik klaar ben en ik beloof hem dat aai en geef hem klopje in ze'n hals en dat vind hij erg leuk...met aangaloperen zeg wel goedzo als hij in gelop gaat maar dat komt naar mijn idee ook niet echt door...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:15

Probeer mee te zijn met je hand en misschien een aaitje met je binnenhand en tegen hem blijven kletsen is ook vaak wel goed.