Uit elkaar vallen bij overgang naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hansje

Uit elkaar vallen bij overgang naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:53

Mijn overgangen lukken goed. Van galop naar draf, van galop naar stap, van galop naar halt, van draf naar halt,...

Er is slecht 1 overgang die me niet lukt en das die van draf naar stap. Mijn paardje valt volledig uit mekaar, maakt haar passen veel te klein, gooit der hoofd naar boven,...

iemand die tips heeft, of mij kan vertellen wat ik misschien mis doe? Ik weet het namelijk zelf niet goed, daar alle andere overgangen vlekkeloos verlopen.

graag hoor ik een tip van jullie uit

vlooiebaal

Re: Uit elkaar vallen bij overgang naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:56

Mischien je paard iets meer begleiden met je benen tijdens de overgang.

Lindske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:06

Iets meer je benen rond je paard sluiten.

Wat goed kan helpen is je overgangen naar stap geleidelijk te rijden dan komt je paard mooier onderin met der achterbenen. Wanneer je een goede verzamelde draf hebt ga je haar opvangen en geleidelijk trager draven. Je denkt in jezelf ook aan stappen. Je doet alles rustig om die stap te krijgen. Wanneer ze net wil gaan stappen probeer je haar 1 pas te laten stappen en dan direkt terug in draf te vertrekken. hierdoor komt der achterhand goed onderin, nu draagt ze zich beter. Zo blijft ze beter verzameld en valt ze minder uit elkaar. Dit lukt niet van de eerste keer!!!
Ik raad je wel aanvan dit niet een hele tijd te doen, is tussen andere oefeningen. Je paard kan hier we een beetje driftig van worden.

Dit vraagt wel een beetje geduld.
Veel succes

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:36

Ik heb dit toevallig ook precies. En ben er gister mee aan het oefenen geweest in de les. Wat blijkt nou op een gegeven moment hou ik hiel subtiel een soort van op met rijden omdat ik denk oke dit is mijn overgang en dan bam dat hoofd eruit. Zit je wel goed door voordat je gaat stappen? Je armen ietsje lager dan normaal en een beetje 'vasthouden' althans extra contact houden. En ook heel belangrijk dat de overgang voorwaarts is. En inderdaad de oefening die Lindske noemt heb ik ook gehad.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:56

Strak worden van voor duidt er op dat het paard niet meer aan het been is. Oplossing is idd zoals Lindske aangaf: blijf rijden in je overgang terug. Voel je dat je paard strak wordt in de overgang terug rijd dan weer weg naar voren en probeer het opnieuw, anders valt hij uit elkaar.