Ben sinds kort terug begonnen met rijden.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tomm

Ben sinds kort terug begonnen met rijden.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 00:34

Eindelijk terug de stap gezet! Vrijdag had ik men eerste privéles.

Ik moet zeggen, dat ik de smaak nog meer te pakken heb gekregen dan vroeger , dus heel goed meegevallen.
Leuke les, goede uitleg, nieuwe dingen (waarvan ik nog nooit gehoord had) die je met je lichaam kan doen om reactie van je paard te krijgen, namelijk met je buik... dus al direct bijgeleerd!
Ik moest ook kordater zijn, dus stop = STOP en niet lichtjes stop... dan speelt ie touwtje trek... hehe.

Ook moest ik proberen met mijn beide onderbenen achterwaarts omhoog te houden, dus alsof je op je knieën zou zitten, maar dan in het zadel, om uit het zadel te komen, dat was moeilijk, moest ik een methode vinden om omhoog te gaan zonder veel druk te leggen op mijn onderbenen.. hmmm ging niet lekker dat Lachen ,
zou ik thuis nog even proberen..
dus voor de opwaartse beweging bij het lichtrijden... ik moest denken dat ik geen onderbenen had en uit het zadel moest komen... pfew..

Iemand tips hiervoor??

Heb wel enkel draf/lichrijden gedaan, wat ik wel vreemd vond is dat ze niet sprak om af te wenden: je benen te verleggen, ik heb vroeger altijd geleerd: binnenbeen op singel en buitenbeen naar achter.. Nu was er daar geen sprake van...
Hoe doen jullie het, is er ook een manier dan zonder je onderbenen te gebruiken mss?

Vond het beetje spijtig dat ik geen doorzitten gedaan heb, want iets wat ik heel graag zou kunnen is gewoon hup naar draf en lekker blijven doorzitten. Vind ik toch leuker dan het lichtrijden.
Dus tips om goed te kunnen doorzitten zijn ook welkom, mss dat je de houding op een of andere manier kan oefenen?

Dus besluit: niet dat ik vroeger al een goed niveau bereikt had hoor, helemaal niet!!
Maar mijn nieuw begin is alvast super! En nu blijven doorgaan natuurlijk, zodat ik wel aan een goed niveau kom Lachen

Girlgamer

Re: Ben sinds kort terug begonnen met rijden.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 01:16

Super voor je dat je weer begonnen bent!
En nu doorzetten he Tong uitsteken.

De tip voor een goede houding: Rijd eens zonder beugels, of nog beter, zonder zadel.

(ps, Birmo is echt een knapperd!)

cointreau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:27

jow. Als je pas weer begint te rijden is het vrij normaal dat je houding niet alles is. Eerst weer even wennen en als je de beweging weer goed hebt gevonden, ga dan 'ns rijden zonder beugels of zadel.
greetz van een medebelg!!! Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:52

ja,ik heb een tip voor je.
je wilt te snel te veel.
je had geleerd je paard om je been te buigen met afwenden,ik denk dat nog niet te spraken is geweest omdat je anders te veel info in je eerste les krijgt.
met doorzitten idem,je leert nu eerst de beweging van het paard door te krijgen via lichtrijden,de volgende stap is leren onafhankelijk door te zitten,dit kost tijd,veel tijd.
ik pakte zelf met lesgeven ook altijd kleine stukjes te gelijk,beheers je die redelijk dan ga je alles beetje bij beetje aan elkaar plakken.
heb geduld en geniet verder van je les Knipoog
succes

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:55

Leuk dat je weer begonnen bent.
Een tip voor het lichrijden: probeer niet te gáán staan maar laat je rustig omhoog gooien en probeer dan zelf te gaan zitten.
Meestal willen mensen in het begin te veel gaan staan terwijl je paard je zelf al omhoog gooit.
Heel veel succes en wie weet komen we je ooit in de wedstrijdsport tegen.

Tomm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 01:58

Girlgamer schreef:
(ps, Birmo is echt een knapperd!)

Hehe dankje hoor Knipoog !!

Mahitri schreef:
Leuk dat je weer begonnen bent.
Een tip voor het lichrijden: probeer niet te gáán staan maar laat je rustig omhoog gooien en probeer dan zelf te gaan zitten.
Meestal willen mensen in het begin te veel gaan staan terwijl je paard je zelf al omhoog gooit.
Heel veel succes en wie weet komen we je ooit in de wedstrijdsport tegen.

Ook bedankt zal ik onthouden.

mariska32 schreef:
ja,ik heb een tip voor je.
je wilt te snel te veel.
je had geleerd je paard om je been te buigen met afwenden,ik denk dat nog niet te spraken is geweest omdat je anders te veel info in je eerste les krijgt.
met doorzitten idem,je leert nu eerst de beweging van het paard door te krijgen via lichtrijden,de volgende stap is leren onafhankelijk door te zitten,dit kost tijd,veel tijd.
ik pakte zelf met lesgeven ook altijd kleine stukjes te gelijk,beheers je die redelijk dan ga je alles beetje bij beetje aan elkaar plakken.
heb geduld en geniet verder van je les Knipoog
succes

Ja idd ik denk dat je het wel bij het rechte eind hebt, maja je wil dat dan zo snel mogelijk goed kunnen hé Lachen , maar ok ik geef je gelijk en volg ook je raad op Knipoog

cointreau schreef:
jow. Als je pas weer begint te rijden is het vrij normaal dat je houding niet alles is. Eerst weer even wennen en als je de beweging weer goed hebt gevonden, ga dan 'ns rijden zonder beugels of zadel.
greetz van een medebelg!!! Haha!

Groeten terug hé, belgje Knipoog
----

Ik heb vandaag trouwens een clinic gevolgd: theorie en met toestellen onderwerp zitcorrectie, was echt wel leuk! Ook een beetje om iets te hebben waarnaar ik nu kan werken...
Ik begin het beter en beter te snappen, alleen in de praktijk nog kunnen Lachen, maar idd zoals jullie zeggen stap per stap Knipoog.
Na wat ik vandaag gelezen en gehoord en gedaan heb, denk ik dat er wel veel ruiters verkeerd zitten hoor... dus eigenlijk hoef ik me nog helemaal niet te schamen!! haha Knipoog
Bedankt voor de tips alvast!! Hoe meer ervaringen, tips ik hoor, hoe beter.
Dinsdag terug les, kijk er al naar uit.

Grtz,
Tom.