Keer op keer weg schieten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyca23

Keer op keer weg schieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 22:46

Mijn paard begint ondertussen echt verschikkelijk irritant te worden. Zolang ik in de longeerbak rij is er niets aan de hand, zodra ik in de rijbak ga rijden dan komt ze misschien de eerste hoek om, gaat stilstaan, gaat staan snuiven, en draait zich vervolgends om. Wat ik ook probeer, of het nu been geven, omdraaien voorkomen (dan gaat ze achteruit, of gewoon dwars door me heen) ze wil niet door die hoeken heen, en al helemaal niet die lange zijde lopen. TENZIJ ik bewust gigantisch de andere kant uit ga zitten kijken, dan kan ze ineens wel gewoon laag lopen en normaal doen en er doorheen gaan.

Wat moet ik hier nu mee... Ik kan m'n paard niet eens normaal de bak rond rijden.

Vjestagirl

Re: Keer op keer weg schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:56

Ik heb het laatst gezien en die merrie kan dus in de rijbak echt niet normaal lopen.

Terwijl ze in de longeerbak alles laat zien, super loopt, soepel en voorwaards is...

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:23

Is er iets in de hoek waar ze bang van is? Zijn er bijv. varkens of kippen in die buurt? Veel paarden moeten daar al helemaal niets van hebben. Wat doet ze als jhe haar aan de hand meeneemt, eens alles op haar eigen tempo laat ontdekken, ook al duurt het misschien eeen half uur? Heb je ze ooit in die hoek een flinke knal verkocht waardoor ze die hoek met pijn associeert? Of reageert ze op jou? Verwacht jij al een hele hoop moeilijkheden en denkt je paard zoiets als "Als mijn baasje het hier al niet vertrouwt, dan hoef ik dat zeker niet." Ik denk dat je eerst echt de reden moet vinden, voordat je er echt iets aan kunt verhelpen. Misschien ben jij onbewust zelf toch te gespannen en verwacht je de moeilijkheden, vooral omdat je ook schrijft dat ze het niet doet als je je ergens anders mee bezig houdt. Laat het anders eens door iemand poberen die van het probleem niets af weet en kijk hoe ze daarop reageert, misschien krijg je dan een beter beeld. En probeer anders eens kleine voltes te rijden op de lange zijde die wel goed gaat, en probeer zo steeds een klein stukje op te schuiven totdat je in de hoek bent. Op een kleine volte kun je je paard beter onder controle houden en je leidt haar af van het probleem. Begin er mee als het nog goed gaat en schuif steeds een beetje op. Als ze begint te reageren, gewoon die volte nog een paar keer rijden, totdat ze ontspant en dan weer een klein beetje verder de volgende enz.

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:33

dat deed mijn paard nou ook in 1 hoek, heb haar toen een paar keer gelongeerd in die hoek toen deed ze niks raars dus was t gewoon onzin. kan je proberen

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:38

wordt ze ook wel eens door iemand anders bereden?
Het kan dat je, zonder het zelf te merken, toch een bepaalde spanning op haar overbrengt.
Misschien kan je kijken wat ze bij een ander doet.
Anders eerst aan de hand proberen, of longeren op de gewone bak, in de hoek waar ze raar doet.
Als het aanstelleritus is, gewoon negeren, eerst de hoek afsnijden en er steeds verder doorrijden.
Dan vergeet ze vanzelf dat er iets "eng" was daar...

vengaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:45

Hallo,

Ik sluit me helemaal bij "spretje" aan!

Het enige wat ik nog eventueel kan toevoegen is dat je je paard (als het mogelijk is ivm bakrand hoogte) een keer een paar uur loslaat in de bak met wat smakelijk hooi en/of brokjes op de plekken waar ze zo schikt.
En voordat je opstapt haar longeert in de rijbak bij op de plekken waar ze schikt.

Succes!

Als het echt niet lukt niet doorvechten maar er een ervaren iemand bij halen die het ook kan proberen.