Is er iets in de hoek waar ze bang van is? Zijn er bijv. varkens of kippen in die buurt? Veel paarden moeten daar al helemaal niets van hebben. Wat doet ze als jhe haar aan de hand meeneemt, eens alles op haar eigen tempo laat ontdekken, ook al duurt het misschien eeen half uur? Heb je ze ooit in die hoek een flinke knal verkocht waardoor ze die hoek met pijn associeert? Of reageert ze op jou? Verwacht jij al een hele hoop moeilijkheden en denkt je paard zoiets als "Als mijn baasje het hier al niet vertrouwt, dan hoef ik dat zeker niet." Ik denk dat je eerst echt de reden moet vinden, voordat je er echt iets aan kunt verhelpen. Misschien ben jij onbewust zelf toch te gespannen en verwacht je de moeilijkheden, vooral omdat je ook schrijft dat ze het niet doet als je je ergens anders mee bezig houdt. Laat het anders eens door iemand poberen die van het probleem niets af weet en kijk hoe ze daarop reageert, misschien krijg je dan een beter beeld. En probeer anders eens kleine voltes te rijden op de lange zijde die wel goed gaat, en probeer zo steeds een klein stukje op te schuiven totdat je in de hoek bent. Op een kleine volte kun je je paard beter onder controle houden en je leidt haar af van het probleem. Begin er mee als het nog goed gaat en schuif steeds een beetje op. Als ze begint te reageren, gewoon die volte nog een paar keer rijden, totdat ze ontspant en dan weer een klein beetje verder de volgende enz.