Naar links hangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Naar links hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 16:38

Heey!

Mijn probleem is dat ik niet recht boven mijn paard zit. Ik zit scheef naar links. Ik merk dit zelf ook tijdens mijn rijden want ik kan mijn rechterhak minder goed uitdrukken en dus ook minder kracht uitoefenen met mijn kuit. Bovendien is het een beetje een raar gezicht. Haha! Ik weet dat dit alleen overgaat door er constant aan te denken, maar dat is nogal moeilijk. Iemand misschien goede oefeningetjes hiervoor? Of misschien moet ik mijn rechter beugel korter/langer maken? Mijn beugels zitten nu gelijk. Knipoog

Xx Fleming! Lachen

Alicia2u

Re: Naar links hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:48

Niet aan je beugels morrelen, maar overdreven rechts gaan zitten.
Waarschijnlijk zit je links omdat het paard dat makkelijker vind en je dus naar links gooit, dus je paard zal in het begin je terug proberen te zetten op links, geef hier niet aan toe! Controleer elk rondje of je nog steeds op rechts zit, misschien moet je zelfs naast de zit van je zadel zitten, dat geeft niet. Zodra je het juiste gevoel hebt, sta daar even bij stil en probeer dat gevoel steeds opnieuw op te zoeken.
Constant erover nadenken helpt niet, constant er mee bezig zijn wel! Trek gewoon een half uur uit, maakt niet uit hoe je paard loopt, als jij maar recht boven of rechts van je paard zit.
Zitlessen nemen zou je waarschijnlijk een heleboel helpen.

rian_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:53

Ligt je zadel recht op je paard? Is het zadel zelf recht?? Laatst reed ik op een pony met een scheef zadel, vergeet het maar dat ik recht kon zitten op dat beest!!
Als het zadel wel recht is, gewoon blijven oefenen en eventueel aan instructie vragen je er constant op te attenderen!!
Veel succes!!

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 19:27

Ik ga er wel vanuit dat het zadel recht is. Mijn linkerbeen is wel ietsjes korter, misschien dat dat er mee te maken heeft? Het is ook zo, dat als ik naar rechts ga hangen ik het idee heb dat ik er helemaal naast hang, maar dat is helemaal niet zo. Bedankt voor de tips al iig! Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:33

Meestal is het paard wat scheef is waardoor het zadel scheef lijkt te zijn. Ik zeg meestal, misschien toch niet onverstandig om er even naar te kijken.
Mijn linkerbeen is ook korter, maar ik hing naar rechts omdat mijn paard mij naar rechts duwde, dus daar heeft het niks mee te maken.

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:37

Ik zelf zit ook beetje naar links, doordat mijn pony sterker is op links, en daar door ik em daar te strak wil hebben en dan mijn linkerhand teveel naar me toe trek en dan dus automatisch aan die kant wat in elkaar ga zitten,,.. maar dit gaat nu wel veel beter, doordat mijn pony minder sterk is gwordne..

Probeer dan gwoon je linkerkant lang te maken en je linker schouder omhoog houden en ga maar es je bovenlichaam op je pony naar links draaien en een keer naar rechts,, je voelt dan dat links veel normaler voelt dan rechts.
en als jou pony dus op links ook sterker is probeer em dan met je linker been naar je rechterteugel te rijden;) zoo kun je zelf ook rechter zitten..
wat veel mesnen ook wel doen is de pony een elastiek (of een gok?) omdoen of iets anders, zodat je niet veel op je pony hoeft te letten en dus zelf goed kunt gaan zitten en je niet steeds eraan hoeft te denken of je pony wel aan de teugel loopt!!
xxx

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:40

nog iemand met een korter linkerbeen hier Lachen maar bij mij helpt linkerbeugel een tikje korter wel ( heb een extra gaatje er tussen in gemaakt). Ik drukte eigelijk constant een beetje op de linkerkant van mn paard zn rug omdat ik mn linkerbeen iets verder moest uitstrekken om het in dezelfde houding als het rechter te houden. Daardoor kantelde mn heupen ook wat mee en drukte ik dus op haar rug

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 17:33

Ik heb ook een tijdje een half gaat korter gehad links, maar dat vond ik niet zo fijn, kreeg last van links een beetje. Maar ik zal wel eens iemand laten kijken of ik dan rechter zit. Het is niet zo zeer dat mijn paard sterker is op links denk ik. Een elastiek doe ik sowieso liever niet. Dat mijn paard scheef zou zijn kan ik me niet voorstellen, maar mocht dat zo zijn, hoe kan ik dat dan oplossen?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:11

Je kunt heel makkelijk controleren of je zelf recht bent door op een tafel te gaan zitten.
Benen van de grond en voelen of je nu op beide zitbeenknobbel evenveel druk hebt.
Kijk ook eens als je staat of zit of je voeten dan wel naast elkaar staan. Het kan dan zijn dat je bekken niet recht staat, dit moet je door een fysio of manueel laten behandelen.

LeeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:18

Probeer eens zonder zadel of zonder beugels te rijden, of film jezelf! Ik doe vaak een training filmen, zo kun je niet alleen wat aan je houding doen, maar het feit dat je je paard eens ziet vanaf een schermpje brengt ook voordeeltjes met zich mee! Zo zie je namelijk allerlei dingetjes wat je misschien normaal niet voelt, en zo ontdek je misschien zelfs gelijk waardoor je probleem komt?
Het veel op de rechterhand rijden kan ook een stuk de gewoonte doorbreken, ik heb zelf de neiging veel op de linkerhand te rijden. Geen flauw idee waarom, maar mijn paarden lopen op links uiteindelijk ook fijner... Bloos

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 19:49

Mijn bekken staan sowieso niet gelijk, dit heeft ook te maken met het beenlengte verschil. Ik ben hiervoor al bij een podoloog en een chiropracter. Dus daar wordt al aan gewerkt. Ik ben al goed bezig met op de rechterhand rijden, maar ook dan hang ik nog naar links, en dat is natuurlijk ook niet fijn voor het paard lijkt mij. Nouja, bedankt voor jullie tips allemaal! Lachen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:30

heb je al zitles geprobeerd?
werkt erg goed, goed voor je balans en evenwicht en je onafhankelijke zit.

Succes ermee.