stap perfect, draf weer helemaal uit elkaar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilly__

stap perfect, draf weer helemaal uit elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 09:56

Hallo,

Na een tijdje een beetje aangekloot te hebben willen we nu veder komen en zijn we flink aan de slag gegaan de laatste maanden. de ontspanning is er redelijk nog niet over het hele lijf. maar in stap loopt hij gewoon netjes, voor deze paar maanden dat we nu echt aan de slag zjn gegaan maar in draf valt hij steeds weer uit elkaar en gaat de race knop aan en het hoofd helemaal de lucht in. na een kwartieertje loopt hij dan wel weer vrij ontspannen maar zoals n de stap krijg ik hem niet aan het lopen.

Hoop dat iemand dit kent en tips heeft.
(les heb ik al voordat ik dat advies krijg)

Groetjes jilly

Alicia2u

Re: stap perfect, draf weer helemaal uit elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:22

Het zal waarschijnlijk toch aan jezelf liggen. Waarschijnlijk zit je anders in draf, waardoor je je paard meer in de weg zit dan in de stap en lukt het daarom niet zo goed. Zitlessen zou de oplossing kunnen zijn. Veel overgangen rijden ook; de meeste ruiters zitten onrustig of instabiel in de overgang, waardoor het paard uit balans raakt en uit elkaar valt. Voordat de ruiter het paard weer bij elkaar heeft gereden, ben je al weer meters verder. Zitlessen, tsja, het is je eigen keuze. Mij heeft het enorm geholpen (ik zat/zit verschrikkelijk :p)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:27

Veel overgangen maken, en zelf ook ontspannen rijden, als je jezelf spant omdat je weet dat je paard 'uit elkaar valt' dan ga je toch al meer gespannen rijden.

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:49

Ik ben het wel met iedereen eens, veel overgangen kan altijd helpen. Als je na draf weer terug naar stap gaat, kan je herstellen en opnieuw aandraven. Je zou eventueel ook longeren kunnen doen. Aan de longe, loopt je paard soms wat meer ontspannen omdatie geen belasting op zijn rug heeft, misschien helpt het, maar dat weet ik niet zeker. Als het aan de longe goed gaat, zal het ook steds beter gaan met rijden!

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:19

soms helpt het om voordat je vanuit stap naar draf gaat iets meer rond te vragen en dan aan te draven. Op deze manier loopt het al iets meer richting nageeflijkheid in de overgang en is het makkelijker om in de draf het voor elkaar te krijgen. Verder kan je ook veel schijnovergangen rijden.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:24

orashai schreef:
Hoop dat iemand dit kent

Nagelbijten / Gniffelen Dát zeker. Ach gut

Ik zelf ga altijd gewoon stééds terug naar de stap, als hij niet mooi laag blijft. Zodra hij dit wel doet (zéér zeldzaam Vork) blijven draven. Als je dit consequent doet, lijkt me dat het na een tijdje een stuk beter moet gaan.

Én, naar mijn idee mag je best eens wat strenger zijn als je pony het blijft vertikken om laag te blijven in de overgang.

Natuurlijk moet je ook goed blijven voorbereiden, laat je pony weten dat je de overgang wilt rijden, want als je dit niet doet ben je niet eerlijk tegenover hem. Lachen

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:32

Heb hem laatst dus met elastiek gelongeerd kijken of hij dan ook helemaal uit elkaar viel (met elastiek)
maar in de draf was het elastiek mooi losjes en in de draf gooide hij toch weer heel zijn hoofd de lucht in. probeer hem nu losser te krijgen door het rijden en ook gewoon wat langer in stap zodat hij wel die spieren kan ontwikkelen.

duch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:53

Met een elastiek gaan ze wel veel op de voorhand lopen, Probeer veel voltes te rijden, en tempo wisselingen.