lijkt gemakkelijk.... maar dan heb je een wel opgevoed paardje dat netjes meeloopt aan het halster, geen stap teveel of verkeerd zet... totdat je gaat beleren.. en dan begint de elende (zeer klein beschreven en geschreven) peerd wil niet rechtsom.. linksom geen probleem, rechtsom lijkt oorlog.. je vraagt advies en het lijkt dat peerd geleerd heeft om niet de geleider voorbij te rennen, dusss lijkt het verklaarbaar, oplosbaar en probleem opgelost.. Peerd gaat onder het zadel en huppelt braaf links om en ook rechtsom.. tot er een onderlinge is perd dwars doet op de rechterhand.. nah eerste proefje, kan toch.. 2e proefje.. wat wil je toch.. 3e proefje.. krab je je achter de oren... ook de instructie heeeele poos later eerste buien concours... peerd is rustiger dan de ruiter, is braaf iets kijkerig niet overdreven.. met losrijden gaat alles redelijk goed tot peerd voor ons langs moet en dwars wordt.. eerste keer: ach kan toch.. tweede keer: nah valt gewoon op omdat eigen peerd s.. derde keer: frons je toch.. temeer links om probleemloos gaat.. In de proef idem.. linksom braaf rechtsom braaf totdat peerd voor de mensen langs moet...
een heel verhaal, om even te laen zien hoe ik op een bepaalt idee kom.... peerd wil niet rechtsom gelongeerd worden (en is nu na 1 jaar nog steeds zo, raakt nog steeds nu lichtelijk welliswaar in paniek als iemand rechts van haar loopt om haar bijv. naar de stal te brengen) De puzzelstukjes lijken een prentje te vormen maar is het ook daardwerkelijk een puzzel? ergo Is het nu vergezocht om te denken dat dat probleem de oorzaak is dat peerd niet rechtsom langs mensen wil?
Even voor de duidelijkheid (sorry, ben maar een Brabo). Wil je paard gewoon helemaal niet rechtsom of wil je paard niet rechtsom als er mensen staan (dus niet van rechts benaderd worden)??
sorry mijn toetsbord haperd af en toe op met de letter L en T.. dacht dat het op het woord peerd (waarbij peerd gekozen is als synoniem voor de naam en ik paard zo laagdunkend vind klinken voor één van mijn eigen paardjes) na behoorlijk leesbaar geschreven is het is zo: Mijn paard, door mijn dochter gereden, loopt braaf en netjes. Echter vandaag eerste buiten concours blijkt Viva (het paard) problemen te hebben/veroorzaken als het mensen (die langs de kant staan) moet paseren als die mensen rechtes van haar staan, moet ze dezelfde mensen linksom paseren is er niets aan de hand. Ik dacht eerst dat ze zo moeilijk deed omdat mijn dochter best gespannen was en het paard ons herkende... maar dan zou het paard het ook moeten doen op de linkerhand, lijkt mij. Paard ziet verder goed, tenminste heb niet de indruk dat ze slechtziend is op welke wijze dan ook. Maar, omdat het mens eigen is om de 'schuld' bij een ander te zoeken, vroeg ik me ik dus af, gezien die voorgeschiedenis met longeren, of dit de oorzaak zou kunnen zijn?
Goede tip om de ogen te laten controleren. Een aantal jaar geleden hadden wij een paard op proef. Heel dapper paard, alleen heel lomp aan de rechterkant. Hij liep voor de koets overal langs, maar draaide zijn hoofd vaak op een rare manier. En met grondwerk was hij rechtsom veel trager op de hulpen dan linksom. Toen hebben wij zijn ogen eens bekeken. Aan de ogen zelf was niets te zien. Maar als je met je hand naar zijn rechteroog ging, knipperde hij niet eens. Je kon hem gewoon in zijn oog prikken. Geen enkele reactie. Veearts erbij en hij bleek compleet blind aan het rechteroog. Misschien is dat bij jouw paard ook aan de hand. Anders zou je een osteopaat eens naar jouw paard kunnen laten kijken of hij geen blokkades heeft in de rug, die bij spanning opspelen en het lichamelijk gewoon pijnlijk maken te buigen naar rechts. succes
Ook mijn eerste reactie was de ogen na laten kijken. Dit kan ook verklaren waarom ze rechtsom met longeren zo moeilijk doet! Misschien ziet ze rechts niet goed en kan ze jou niet goed zien waardoor ze het niet begrijpt.
Ogen na laten kijken klinkt niet raar. Maar begrijp ik goed dat je paard helemaal niet (of niet graag) rechtsom loopt? Of wil ze alleen geen mensen passeren rechtsom?
Nope, geen DA haar zicht is op beide zijdes goed/gelijk. Ik heb al enkele jaren paarden en heb niet de indruk dat haar zicht aan de ene zijde verminderd zou kunnen zijn. Maar ook niet dat dat een verklaring zou kunnen zijn voor haar gedrag... Ze naderd een groep mensen van voren, moet dan afwenden zodat die groep rechts van haar komt en dan beginnen de problemen... Ze naderd een groep mensen op rechts, en hetzelfde probleem onstaat.. Ze naderd die groep mensen van voren en mag er omheen dan is er geen probleem.
De smid was er van de week, even proef op de som, paard heeft best wel een hekel aan mannen,in zoverre dat ze wat gespannen wordt. Zou ze rechts niets zien, zou ze niet weten of ik of de smid haar been oppakt.. ik pak been op paard is rustig.. Smid pakt het been op paard gespannen en dus weer hangen (en ik krab nooit haar hoeven uit, doet mijn dochter altijd, dus ook geen kennen = weten) En dat is dus de reden waarom dit topic: iemand dit eerder zo meegemaakt?
ik zou toch de DA laten kijken. het paard waar ik het over had, wisten mensen ook niet dat hij blind was aan één oog. Ze vonden hem alleen lomp. Hij had er zo goed mee om leren gaan, dat je het in het dagelijks werk niet merkte. Meestal doe je ook veel links.
Je zou ook een osteopaat kunnen laten kijken of je paard geen blokkades heeft in zijn rug, hals, etc. waardoor het naar rechts buigen of het opgeven van het rechterbeen lichamelijk gewoon niet mogelijk is voor hem.
Viva is echt niet lomp, en het 'probleem' is er alleen als er mensen ze staan die zij dan rechts moet passeren, bij luidsprekers of zo heeft ze dat niet, zit er een manegewand/muur tussen ook geen probleem. Een aanleuningsprobleem door de manegewand is ook niet, ze loopt keurig rechtuit op de 2e hoefslag, zowel linksom als rechtsom. haar 'moeilijke' kant is juist rechtsom... het 'probleem' heeft ze aan haar rechterkant dus als ze bijv. op de linkervolte moet.