Druk met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Svadie_

Druk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:30

Hey,
ik heb een probleem met springen.
Ik rijd op een fjord en die is normaal heel braaf. Alleen als ze een hindernis ziet staan gaat ze helemaal flippen. Zaterdag ging ik voordat ik ging springen haar maar even longeren. Daarna in de wei werd ze al druk. Eerst gewoon stap en draf over balkjes en daarna steeds hoger gemaakt. Als ik iets hoger ga dan kniehoogte wordt ze helemaal gek. Ze ging uit zichzelf in galop en kreeg haar ook niet meer gewoon terug. Ik dus hele kleine voltes gereden en uiteindelijk ging ze wel weer draven. Als ik haar rechtuit laat galoperen gaat ze heel blij bokken. Als ik haar op de hindernis afstuur gaat ze ook weer heel hard. Dat zet ik haar op een volte zodat ze weer wat rustig galopeert, dan ga ik over de hindernis en dan gaat ze daarna wer bokken en rennen.

Weet iemand wat ik kan doen?

meandyou

Re: Druk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:37

ik moet van mn instructeur als ie zo hard gaat voor en na de hindernis halthouden
(en paar passen achterwaarts).. en dat gewoon herhalen word het vanzelf beter..tenminste bij mij helpt dat wel Tong uitsteken suc6 er mee!! Knipoog

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:47

Stappend op de hindernis afrijden, iets voor de hindernis aandraven en dan rustig eroverheen draven. Misschien vind
je pony het gewoon leuk?

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:49

springen vind ze inderdaad wel leuk, maar als het hoger wordt, wordt ze iets te fanatiek.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:22

Kwestie van oefenen Lachen

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:25

idd. stappend op de hindernis afrijden.
halthouden tussendoor. even stappen en dan weer oppakken.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:27

Eens met Tumba en Meandyou
Het is iedergeval leuk dat je pony enthousiast is en dat je niet gewoon aan'm begint te trekken, dus dat is al een goede start Vork
En nu... 'k moet zeggen dat ik er op de manege ook soms problemen mee heb, maar wat echt goed helpt is het systematisch (met nadruk op systematisch en consequent Knipoog) een volte voor de hindernis langs rijden als ze te hard gaat / door je hand heen loopt of idd stil staan. Ze merkt dan vanzelf wel dat ze eerst even moet kalmeren alvorens ze de hindernis over mag Knipoog

(Probeer overigens altijd vóór de hindernis langs te gaan als er iets niet goed gaat, net als wanneer een paard weigert.)
En persoonlijk werkt bij mij het voltes draaien wat beter, aangezien ik het ook vaak heb gehad dat een paard er júist een spelletje van maakte te gaan 'schieten' vanuit stilstand. (En met een inuitje of een driesprong krijg je dan nog wel eens een hartverzakking Tong uitsteken (en onnodig trekwerk zodat ie niet door de hindernis heenlazert... :S))

Met wat training gaat dit vast beter! Succes!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:43